دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷ خردادماه سال ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کشوری، لشکری و دیپلمات‌های مقیم ایران و با صدور پیامی از سوی رهبر انقلاب در هرم سبز بهارستان آغاز به کار می‌کند. پس از پایان انتخابات در مرحله اول و تعیین ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم، موضوع انتخاب رئیس قوه مقننه در دوره جدید از سوی برخی رسانه‌ها و منتخبان مردم در خانه ملت مطرح شده است.

۵ گزینه اصلی برای تصدی ریاست مجلس دوازدهم

آگاه ـ همین چند روز پیش یک منتخب مردم تهران به مجلس رفت و حضور او مورد توجه رسانه‌ها و کانال‌های خبری قرار گرفت. در ادامه نیز یک فعال رسانه‌ای که در خبرگزاری مجلس نیز فعالیت می‌کند در توئیتی از تحرکات او برای تغییر رئیس مجلس شورای اسلامی در ایستگاه دوازدهم بهارستان خبر داد.

تحلیل دیگری که از سوی تعدادی از منتخبان بیان می‌شود حاکی از آن است که در مقطع کنونی و با ترکیب مجلس دوازدهم که سلایق مختلف سیاسی در آن ظهور و بروز دارند، رئیس مجلس یازدهم می‌تواند با سابقه‌ای که از خود به جا گذاشته در جایگاه ریاست پارلمان ابقاء شود. «مسعود پزشکیان» منتخب مردم تبریز در مجلس دوازدهم ضمن بیان این مطلب می‌گوید: باتوجه به فضایی که در روزهای گذشته به وجود آمده، به‌نظر می‌رسد که باید با آقای قالیباف در رابطه موضوع ریاست مجلس دوازدهم صحبت کرد. اگر قرار باشد افرادی که در روزهای گذشته، اظهارات خیراخلاقی و غیرمنطقی مطرح کردند در قامت ریاست مجلس قرار بگیرند، قطعا ریاست آقای قالیباف منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

اما با این حال این گزاره طرح می‌شود که چه گزینه‌هایی حاضر هستند ردای رقابت با رئیس مجلس یازدهم را برتن کنند و شانس کدام گزینه از سایرین بیشتر است؟ 
محسن زنگنه نماینده فعلی و نماینده مردم تربت حیدریه می‌گوید: براساس اخبار واصله علاوه بر محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، مجتبی ذوالنوری، منوچهر متکی و حمیدرضا حاجی بابایی گزینه‌های اصلی برای ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره بعد هستند. وی درباره اینکه آیا احتمال می‌رود قالیباف در جایگاه ریاست ابقاء شود، گفت: باید اجازه دهیم که کار جلوتر برود تا ببینیم چه شرایطی رقم می‌خورد اما در شرایط فعلی بالای ۵۰ درصد احتمال تثبیت ریاست آقای قالیباف در دوره بعد نیز وجود دارد. این نکته هم حائز اهمیت است که هنوز ۱۶ نفر از نمایندگان تهران انتخاب نشده‌اند از آنجایی که نمایندگان تهران در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار هستند و در میان آنها افراد کنشگر وجود دارد و این افراد یک سبد رای در مجلس دارند باید صبر کنیم که این ۱۶ نفر باقیمانده در تهران و در کل ۴۵ نماینده باقیمانده در کل کشور برای مجلس دوازدهم انتخاب شوند.

نماینده تربت حیدریه درحالی «منوچهر متکی» را یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست مجلس می‌داند که خود منوچهر متکی در گفت و گو با خبرنگا ما کاندیداتوریش برای این جایگاه را نه تایید و نه تکذیب کرد و فقط به این مطلب بسنده کرد که «ما معمولا در شورای وحدت حول بحث‌های زودهنگام نمی‌پردازیم. معتقدیم جای پرداختن به این مباحث در مجلس و زمانی است که نمایندگان مجلس رسما کار خود را آغاز می‌کنند.» با این اوصاف باید پس از پایان مرحله دوم انتخابات در اردیبهشت ماه شاهد تحرکات بیشتر منتخبان برای صف آرایی گزینه‌هایشان جهت تصدی ریاست پارلمانِ ایران باشیم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.