روز گذشته در حاشیه پارلمان مجتبی یوسفی، عضو هیات‌رییسه مجلس با اعلام اینکه آخرین جلسه مجلس یازدهم چهارشنبه دوم خردادماه خواهد بود و در این روز مراسم اختتامیه مجلس یازدهم برگزار می‌شود، از آغازبه‌کار مجلس دوازدهم در هفتم خردادماه خبر داد و گفت: در همان روز، مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم براساس پروتکل‌ها و مدارک مندرج در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

مهم‌ترین ماموریت‌های مجلس دوازدهم

آگاه: براساس ماده۲۵ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از انجام مراسم تحلیف، نمایندگان به حکم قرعه به‌طور مساوی به ۱۵شعبه تقسیم می‌شوند و افراد باقیمانده به‌ترتیب از شعبه اول به بعد، یک‌یک به شعب افزوده می‌شوند. نمایندگانی که بعدا سوگند یاد می‌کنند به حکم قرعه به عضویت شعبی که کسری دارند پذیرفته می‌شوند.

پس از بررسی اعتبارنامه‌ها و انتخاب هیات‌رییسه در اجلاسیه اول، مجلس شورای اسلامی رسما فعالیتش را در هرم سبز بهارستان آغاز می‌کند. ازآنجاکه زمان زیادی، هم به انتخابات مرحله دوم و هم به آغازبه‌کار نهاد قانون‌گذاری در دوره جدید باقی نماینده نظر تعدادی از منتخبان ملت و فعالان سیاسی درباره مهم‌ترین برنامه‌ای که مجلس دوازدهم باید در دستورکار قرار دهد، جویا شدیم.

*مجلس دوازدهم مردمی کردن اقتصاد را پیگیری کند

«حمید حاجی‌بابایی» از چهره‌های سیاسی شناخته می‌شود که در مجالس پنجم، ششم، هفتم و هشتم حضور داشت. او سال۸۸ با دعوت رییس‌جمهور وقت به کابینه پیوست و به مدت چهار سال سکانداری وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفت، بعد از تحویل دولت به حسن روحانی او به همراه برخی از وزرای سابق جبهه «یکتا» را تشکیل داد و سال۹۸ دوباره ردای کاندیداتوری را بر تن کرد و راهی مجلس یازدهم شد. وی سال۱۴۰۲ باز اعتماد همدانی‌ها را کسب کرد و چهار سال آینده هم وکیل مردم در خانه ملت است.

منتخب مردم همدان در مجلس دوازدهم درباره مهم‌ترین برنامه‌های مجلس آینده به «شعار سال» اشاره می‌کند و می‌گوید: مجلس دوازدهم درحالی شروع‌به‌کار می‌کند که سال۱۴۰۳ ازسوی رهبر انقلاب به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» تعیین شده است؛ از این رو مجلس آینده باید بیشتر فعالیت خود را در حوزه نظارت و قانون‌گذاری، صرف اقتصاد و به‌ویژه معیشت مردم، تورم و گرانی‌های موجود کند. اگر اقتصاد به‌درستی مدیریت شود، تولید با مشارکت مردم امکان‌پذیر خواهد بود. وی با بیان اینکه رفع تورم تنها با مشارکت مردم محقق می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه چسبندگی دولت‌ها به اقتصاد بسیار زیاد است.

منتخب مردم همدان در مجلس دوازدهم به اجرای برنامه هفتم نیز اشاره کرد و گفت: در برنامه ‌هفتم ما به‌دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم؛ ازاین‌رو یکی دیگر از برنامه‌های نمایندگان باید پیگیری و رصد اجرای این برنامه با رویکرد مردمی کردن اقتصاد باشد؛ البته نباید اقداماتی را که تاکنون صورت گرفته است، نادیده انگاشت. گام‌های مهمی برای مردم برداشته شده و امیدواریم سال۱۴۰۳ با وحدت و همدلی بین قوا به‌ویژه دولت و مجلس شاهد رفع تورم و گرانی‌ها باشیم.

*اقتصاد، فرهنگ و فضای مجازی سه اولویت مجلس دوازدهم

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری از دوره دهم با رأی مردم قم به مجلس راه یافت و این حضور به دو دور یازدهم و دوازدهم هم کشیده شد. او در اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم با رأی همکارانش در جایگاه نایب‌رییسی جلوس کرد و در انتخابات ۱۱اسفند هم در دولت لیست شریان و صبح ایران قرار گرفت.

او که در همایش شورای وحدت برای تحول شرکت کرده بود با صراحت از نحوه ریاست مجلس فعلی انتقاد کرد و گفت: به وضعیت موجود هیات‌رییسه به‌جدیت انتقاد دارم و ما نیاز به تحول داریم. مجلس نماینده‌محور نیست و اکنون تمام قدرت در ریاست متمرکز است. نایب‌رییس مجلس درعین‌حال از تلاش برخی برای کاندیداتوری او برای ریاست مجلس خبر داد و گفته که فعلا تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده است.

ذوالنوری به هفت حوزه‌ای که نمایندگان مجلس دوازدهم باید به آن بپردازند، اشاره کرد و گفت: تولید و تثبیت نرخ ارز، مسکن، خودرو، فساد اداری، اجتماعی و بانکی ازجمله موضوعاتی است که باید در دستورکار نمایندگان قرار گیرد و آنها را از مسئولان ذی‌ربط پیگیری کنند. وی همچنین رسیدگی به وضعیت فرهنگی کشور و فضای افسارگسیخته مجازی را از دیگر برنامه‌های مجلس دوازدهم برشمرد و گفت: در ساماندهی این دو حوزه، دولت و مجلس باید تلاش کنند تا با استفاده درست از فضای مجازی بدون محدودیت‌های دست‌وپاگیر، هم دسترسی‌های لازم برای کسب‌وکار فراهم و هم آسیب‌های ناشی از آن کاسته شود.

لزوم توجه به جایگاه کمیسیون‌های تخصصی

نمایندگان مجلس علاوه‌بر حضور در جلسات علنی باید در کمیسیون‌های تخصصی هم شرکت کنند و نظراتشان را درباره طرح‌‍‌ها و لوایحی که یا می‌خواهد در صحن بررسی یا از سوی هیات‌رییسه برای بررسی بیشتر ارجاع می‌شود، ارائه دهند. به همین جهت کمیسیون‌ها هم از جایگاه مهمی برخوردار هستند. ضمن آنکه پس از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب مبنی بر وحدت و همدلی قوا و مسئولان و پرهیز از دودستگی‌های کاذب، کمیسیون‌های مجلس مکان مناسبی برای شنیدن دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات مسئولان و دولتی‌هاست.

حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی که خود سابقه حضور در مجلس پنجم را دارد ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: باتوجه به اینکه اصولا مطالب کمیسیون‌ها در تریبون‌ها، رادیو و تلویزیون مطرح نمی‌شود، بهترین جا برای این است که مسائل ازسوی نمایندگان مطرح و رسیدگی شود. اگر نسبت به وزارتخانه‌ای نقدی وجود دارد، می‌توان آن را در جلسات کمیسیون‌ها، بادقت مورد بررسی قرار داد و در جهت رفع آن اقدام کرد. کمیسیون‌ها بهترین جا برای ارزیابی عملکرد وزرا، دستگاه‌های اجرایی، نقد و اصلاح آنها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.