۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۳٬۱۷۲

خوب می‌دانند جنگ با ایران در مرز ایران باقی نمی‌ماند؛ جنگ با ایران یعنی کل منطقه آتش می‌گیرد»؛ این بخشی از سخنان سیدحسن نصرالله در سالروز پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳روزه در سال۹۸ است. همانطور که سید مقاومت، پنج سال پیش تصریح کرد، صهیونیست‌ها جرات و توانایی حمله به ایران را ندارند؛ اگر غیر از این بود، این جنایتکاران تاکنون بارها ایران را مورد حمله قرار داده بودند؛ ایرانی که بالغ بر ۲۰سال است استراتژی «حلقه آتش» را با نیروهای نیابتی‌اش علیه اسرائیل به کار گرفته و صهیونیست‌ها را سال به سال ضعیف‌تر و درمانده‌تر کرده و آنان را به «نفرینِ دهه هشتم» نزدیک‌تر کرده است.

«وعده صادق» عملیات اصلی نبود

آگاه: پس از اقدام موفقیت‌آمیز سپاه پاسداران علیه مواضع و پایگاه‌های صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی در جریان عملیات «وعده صادق»، سران رژیم صهیونیستی لاف و گزاف زدند که به این اقدام پاسخ خواهند داد اما با گذشت ۷۲ساعت از عملیات وعده صادقِ ایران، صهیونیست‌ها جرات هیچ غلطی را پیدا نکردند.

البته صهیونیست‌ها برای توجیه عدم اقدام در برابر ایران، مدعی شدند که «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا مانع آنها شده است و آنها قصد داشتند در همان سحرگاه یکشنبه، پس از حمله ایران، به این حمله پاسخ دهند! این ادعا کاملا گزاف و مضحک است، چراکه در موارد متعددی، صهیونیست‌ها برخلاف نظر و اراده آمریکا، اقدام به عملیات نظامی در سطح منطقه کرده‌اند؛ بنابراین تنها دلیلی که مانع صهیونیست‌ها در تجاوز به ایران شد، اقتدار و صلابت ایران اسلامی است؛ فرماندهان نظامی ما نیز به محض پایان عملیات «وعده صادق» اعلام کردند که چنانچه اسرائیل حماقت کند و به حمله ایران پاسخ دهد، عملیات بعدی، سنگین و مُهلک خواهد بود.

در اینجا باید توجه داشت که عملیات «وعده صادق» علی‌رغم برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد، عملیاتی گسترده نبود و به نوعی صرفا یک «گوشمالی» و «قلق‌گیری» بود. ایران اگر می‌خواست ضربات کُشنده بر پیکره منحوس صهیونیست‌ها وارد آورد، اصل «غافلگیری» را رعایت می‌کرد و ۷۲ساعت پیش از حمله، کشورهای منطقه و متعاقبا آمریکا را مطلع از عملیات «وعده صادق» نمی‌کرد؛ نکته بعدی آنکه، اگر هدف ایران، وارد آوردن ضربات سنگین و مهلک بر پیکره صهیونیست‌ها بود، پهپادهای ایرانی از سرزمین ایران با طی مسافت زیاد به پرواز درنمی‌آمدند که اسرائیلی‌ها ازلحاظ پدافندی آماده رهگیری آنها شوند؛ بنابراین همه قرائن و شواهد بیانگر آن است که هدف ایران صرفا «گوشمالی» صهیونیست‌ها بود.

اما علاوه‌بر «گوشمالی»، هدف دیگر ایران از اقدامِ صرفا تنبیهی علیه صهیونیست‌ها، «قلق‌گیری» و پیدا کردن «اشراف اطلاعاتی» به قابلیت‌های پدافندی اسرائیل نیز بود. سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای که در پایان عملیات «وعده صادق» انجام داد، تصریح کرد که «رژیم صهیونیستی از رفتارهای گذشته دست بردارد و از این حرکت عبرت بگیرد؛ اگر رژیم صهیونیستی هر واکنشی نشان دهد، مطمئنا واکنش ما براساس این تجربه جدیدی که از توانایی‌های آنها به‌دست آورده‌ایم، بسیار سخت‌تر خواهد بود». عبارتِ «تجربه جدیدی که از توانایی‌های آنها به‌دست آورده‌ایم» در کلامِ سردار سلامی، مؤید آن است که هدف اصلی ایران از عملیات «وعده صادق» محقق شده است و مشت صهیونیست‌ها، از نظر قابلیت‌های پدافندی‌شان، برای ایران اسلامی باز شده است.

مهدی محمدی، کارشناس مسائل استراتژیک نیز در این خصوص معتقد است: ایران پاسخ اسرائیل را مفروض گرفته است. به همین دلیل ضربه اول، صرفا یک «قلق‌گیری» برای ضربه اصلی بوده است. 

به هر ترتیب، صهیونیست‌ها اکنون کاملا شیرفهم شده‌اند که راهبرد ایران از «صبر استراتژیک» به «بازداندگی فعال» تبدیل شده است و کوچک‌ترین حماقتی ازسوی آنها، با ضربات قاطع سپاه اسلام مواجه خواهد شد؛ به‌ویژه آنکه پس از عملیات «وعده صادق» نیز باگ‌های پدافندی اسرائیل برملا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.