طی روزهای اخیر، مقوله‌ عفاف و حجاب بار دیگر به صدر موضوعات رسانه‌ای و اجتماعی و سیاسی بازگشته است. «چالش تحمیلی» این تعبیری بود که رهبر انقلاب در سخنان روز ۱۵فروردین خود در دیدار مسئولان نظام درخصوص مقوله‌ «حجاب» مطرح کردند.

کلیدِ تدبیر و قفلِ بی‌حجابی

آگاه: رهبر انقلاب در این خصوص گفتند: «مسئله‌ حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده؛ این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامه‌ریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما؛ درحالی‌که چنین مسئله‌ای در کشور وجود نداشت؛ خب از لحاظ شرعی، حجاب یک حکم مسلّم شرعی است؛ یعنی برای بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست ــ وجه‌ و کفّین ــ واجب است؛ این چیزی است که از آن صرف‌نظر نمی‌شود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیّدند،‌ متعبّدند، ‌بانوان ما متعبّدند،‌ باید رعایت کنند این را؛ حکم شرع است. یک نگاه، نگاه قانونی است؛ قانون واجب‌الاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتّی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را بایستی رعایت کنند.»

اما ردپای دشمن و اقدامات سازمان‌یافته و شبکه‌ای عوامل دشمن در برخی از مصادیق بی‌حجابی و بی‌عفتی در انظار عمومی در سطح جامعه، به‌وضوح قابل مشاهده است. رهبر انقلاب در همین رابطه در همان بیانات روز ۱۵فروردین در دیدار مسئولان نظام، اظهار کردند: «در این قضیه‌ای که امروز در کشور مطرح است ــ مسئله‌ حجاب ــ دخالت بیگانگان واضح بود،‌ آشکار بود. از بیرون، در این دستگاه‌های ارتباط جمعی و انواع و اقسام رسانه‌ها، در این قضیه دمیده شد. حالا یک عده هم در داخل البته کمک کردند، اما عمده، از بیرون این کار هدایت شد و فکر شد و دنبال شد؛ خود بانوان ما، خود زنان عاقل و فهمیده‌ ما به این نکته توجه کنند که این قضیه را دشمن دارد از بیرون دنبال می‌کند. طبق آنچه در گزارش‌های قابل اعتماد به ما رسید، بعضی‌ها را استخدام کردند که بیایند در جامعه هنجارشکنی کنند، حرمت حجاب را بشکنند. وقتی ما می‌بینیم دست بیگانه در قضیه‌ای دارد عمل می‌کند، خب باید مواضعمان را متناسب با همین قرار بدهیم که به آن بیگانه کمک نکنیم.»

اما در امر فرهنگ عفاف و حجاب، قوانینِ مدون و مشخصی ازجمله «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، «قانون مجازات اسلامی»، «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی» و... وجود دارد؛ در این قوانین برای هر سه قوه و دستگاه‌های مختلف، ازجمله وزارتخانه‌های کشور، آموزش‌وپرورش، آموزش‌عالی، ارشاد اسلامی و همچنین نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی همچون سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات، ماموریت‌ها و وظایفی تعریف شده است. رهبر انقلاب نیز در این راستا در دیدار رمضانی مسئولان نظام، گفتند: بنده معتقدم در دولت، در قوه‌ قضائیه، در بخش‌های مختلف، در این زمینه (حجاب) مسئولیت وجود دارد که بایستی به مسئولیت‌های قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. 

پس از این بیانات رهبر انقلاب، مسئولان دستگاه‌های مختلف، نسبت‌به قضیه عفاف و حجاب، به اعلام موضع پرداختند. حجت‌الاسلام اژه‌ای، رییس قوه‌قضاییه در ۲۰‌فروردین، در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: ارتقای وضعیت جامعه در حوزه عفاف و حجاب، یک تکلیف شرعی و قانونی است که مطالبه رهبر انقلاب و همه مردم و خانواده‌های عفیف و نجیب ایرانی است.

 رییس دستگاه قضا با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در راستای ارتقای وضعیت جامعه در حوزه عفاف و حجاب و سیر ناظر بر تدوین لایحه مربوطه در این زمینه، گفت: در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضاییه مکلف به تدوین لایحه‌ای در رابطه با عفاف و حجاب شد؛ لذا ما لایحه‌ای معطوف به هدف را در ۹ماده تنظیم کردیم که آن ۹ماده در دولت به ۱۵ماده و در مجلس به ۷۱ماده تبدیل شد و هنوز هم به سرانجام نرسیده و به‌واسطه برخی ابهامات و اشکالات، میان مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است. تاکید من همچنان آن است که دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب باید تا قبل از آنکه لایحه مربوطه در این حوزه به قانون تبدیل و عملیاتی شود، به تکالیف و وظایف قانونی خود وفق قوانین موجود جامه عمل بپوشانند و معطل تصویب قانون مزبور نباشند.

جنجال طرح نور

سرانجام، در روز شنبه ۲۵فروردین، «طرح نور» ازسوی فراجا برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی ازجمله بی‌حجابی و بی‌عفتی در انظار عمومی، به اجرا درآمد. پس از این امر، برخی انتقادات در فضای رسانه‌ای به این طرح پلیس مطرح شد و بعضی کاربران طرح نور پلیس را بازنمایی گشت‌های ارشاد دانستند. اما درحالی‌که انتقادات از طرح پلیس رو به افزایش بود، مهدی فضائلی، از اعضای دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در توئیتی با استناد به فرمایشات رهبری نوشت: «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. منتهی دشمن با برنامه و نقشه وارد این کار شده، ما هم باید با نقشه و برنامه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به‌تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند.»

این توییت فضائلی، بدون حاشیه نبود و برخی از کنشگران سیاسی و رسانه‌ای به آن واکنش نشان دادند. ازجمله حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی نوشت: این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌به‌تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چراکه با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟! بیت رهبر انقلاب «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیما و با ذکر مأخذ ازسوی دفتر معظم‌له به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان یا مردم می‌رسد. 

لازم نیست تذکرات علنی شود

همچنین طبق شنیده‌های خبرنگار «آگاه»، اخیرا نیز یکی از سران نظام در جلسه‌ای خصوصی، به توییت مهدی فضائلی اعتراض کرده و گفته است: رویه رهبر معظم انقلاب آن است که با نگاه دقیقی که دارند، در جلسات مختلف به مقامات و مسئولان دستگاه‌ها، بنا بر ضرورت، تذکراتی را می‌دهند و لازم نیست این تذکرات علنی شود.اما اگرچه از نظر برخی افراد، مخاطبِ تذکر رهبر انقلاب در قضیه حجاب، نیروی انتظامی بود؛ اما بادقت در سخنان روز گذشته محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه که از شخصیت‌های معتمد و نزدیک به رهبر انقلاب است، می‌توان فهمید که فراجا در امر مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی، مورد حمایت سران نظام است.

اژه‌ای روز گذشته در جلسه شورای عالی قضایی تصریح کرد که در اواخر سال گذشته، در جلسه مشترک بنده با رییس‌جمهور تاکید شد که نمی‌شود مقوله عفاف و حجاب را رها کرد؛ لذا از فراجا خواسته شد که در این قضیه به میدان بیاید؛ خُب آیا اکنون می‌توان خود را کنار بکشیم و اصطلاحا به تعبیر عامیانه بگوییم «کی بود کی بود؛ من نبودم»؟! البته بدیهی است که در جلسات برگزارشده و مباحث مطرح‌شده، موکدا توصیه می‌شود که نیروهای فراجا که در قضیه عفاف و حجاب مسئولیت دارند، بسیار در نحوه برخوردها مراقبت کنند و صبر و حوصله به خرج دهند و صفوف افراد فریب‌خورده را از عناصر سازمان‌یافته‌ دشمن جدا کنند. البته با همه این توصیفات و تفاسیر، ممکن است در صحنه و در میدان، ماموری نیز مرتکب تخلف شود؛ خُب، مگر در سایر دستگاه‌ها، تخلف صورت نمی‌گیرد؟ چاره کار آن است که این تخلف و متخلف را اصلاح کنیم؛ البته عیبی ندارد که خیرخواهانه و دلسوزانه تذکر دهیم و انتقاد کنیم و بگوییم فلان اتفاق، رخ داده و باید رفع شود؛ اما نباید کاری کنیم که فراجا احساس کند کار خطایی کرده که در قضیه عفاف و حجاب وارد میدان شده و نباید نیروی حاضر در صحنه احساس کند که در میدان، او را رها کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.