در حال‌حاضر، حضور تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران کارآمد، کارگردانان نامی و مطرح و عوامل تولید حرفه‌ای منجر به تولید و پخش آثار فاخر و ماندگار در شبکه نمایش خانگی شده و در درازمدت توانسته جایگاه خوبی را در میان مخاطبان کسب کند و حریفی جدی در مقابل سریال‌های بدون محتوای تلویزیون شده است.

بازیگرانِ مطرح در حصارِ پلتفرم‌های قارچی

آگاه: از سوی دیگر، تلویزیون به‌دلیل آشنایی دیرینه با مضامین ملموس جامعه، سهل‌الوصول و رایگان بودن مخاطبان خود را خواهد داشت. اما آنچه مطرح است، این است که روزبه‌روز به تعداد این پلتفرم‌ها افزوده می‌شود و همچون قارچ در فضای نمایش‌خانگی سبز شده و افزایش می‌یابند. این روزها شاهد حضور بازیگران مطرحی در سریال‌ها و آثار شبکه نمایش خانگی هستیم که حتی در سینما هم کمتر دیده می‌شوند و گویی ترجیح می‌دهند در قاب مجموعه‌های نمایش خانگی دیده شوند و شاهد حجم قابل‌توجهی هم از تبلیغات رسانه‌ای این سریال‌ها در فضای مجازی بودیم. فیلیمو، فیلم‌نت، نماوا از آن دست پلتفرم‌هایی هستند که شناخته شده و با مکانیزیمی حرفه‌ای پیش می‌روند. اما در این میان تعدادی از این پلتفرم‌ها همچون آیونت، گپ فیلم و... نه‌تنها چندان شناخته‌شده نیستند، بلکه عملکرد مشخصی هم ندارند و تبلیغاتی از آثارشان دیده نمی‌شود، علاوه‌بر آن تولید محتوا هم ندارند و فقط مجموعه‌ها و سریال‌هایی را که در سایر پلتفرم‌ها منتشر می‌شوند در ازای خرید اشتراک بازنشر می‌کنند و در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

اخیرا هم پلتفرم «شیدا» به‌عنوان بازیگرِ جدیدِ شبکه نمایش خانگی از ساترا مجوز فعالیت گرفت و اکنون نسخه آزمایشی آن مشغول به فعالیت است. این پلتفرم با سرمایه‌گذاری کارت گردشگری پارس و با مدیریت محمد جهانبخش به‌صورت رسمی روی کار خواهد آمد. در پس این جریانات، موضوعی جدی وجود دارد که در وهله اول تمایل شدید بازیگران، اهالی هنر و تهیه‌کنندگان و کارگردانان قدیمی و شهره برای کوچ از سینما و تلویزیون به‌سوی شبکه نمایش خانگی است، اما آنچه مسلم است حضور بازیگران در این پلتفرم‌ها بحث مالی، تجاری و بیزنسی است. سکوهایی که مشخص نیست به چه امیدی پای در این میدان می‌گذارند و چه اهداف و برنامه‌ای برای آینده دارند و از همه مهم‌تر به چه میزان به حقوق مخاطبان توجه دارند. پلتفرم‌ها به‌صورت قارچی می‌آیند و می‌روند، در پسِ این آمدن‌ها چندان محتوایی برای مخاطب وجود ندارد، بلکه از تسهیلات راه‌اندازی و بهره‌مندی‌های دیگر استفاده می‌کنند وگرنه برای مخاطب هیچ اندوخته و دغدغه‌مندی وجود ندارد. بهتر است ساترا و ناظران امر در ابتدا هدف و چرایی تاسیس این پلتفرم‌ها را جویا شوند، شفاف‌سازی کنند و پس از آن مجوزها اعطا شود؛ علاوه‌بر آن به رسانه‌ها و پلتفرم‌هایی اجازه و امکان حضور دهند که اهدافِ ازپیش‌تعیین‌شده داشته و دغدغه‌مند باشند و دست به تولید محتوای ارزشمند و مفید بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.