۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳٬۴۶۷

منا محمدنژاد ـ آگاه مسائل فرهنگی

آگاه: مینی‌سریال درام تاریخی شوگون (Shōgun) محصول سال۲۰۲۴ این روزها به یکی از پرطرفدارترین سریال‌های روز جهان تبدیل شده است. شوگون تلاقی فرهنگ شرقی و غربی است؛ دنیاهایی که هر دو برای انسان میانه می‌تواند با شاخص آشنایی‌زدایی، جذاب و عجیب باشد. این سریال که همه رویدادهای آن در ژاپن قرن هفدهم می‌گذرد بر پایه رمانی به همین نام، نوشته جیمز کلیول در سال ۱۹۷۵ ساخته شده است. 

«شوگون» روایت برخورد دو انسان بلندپرواز، بسیار باهوش و فرصت‌طلب است؛ مردانی از جهان‌های مختلف و زنی مرموز، همسر یک سامورایی و بازمانده‌ای از خاندانی قدرتمند.

جان بلکثورن، ملوان انگلیسی ریسک‌پذیری است که در اوایل قرن شانزدهم با کشتی هلندی آسیب‌دیده‌اش به ژاپن می‌رسد؛ سرزمینی که فرهنگ ناآشنایش نهایتا او، یک انسان غربی را تا آنجا پیش می‌برد که نخواهد به غرب بازگردد. زنجیرهایی نامرئی از ارزش‌ها و فرهنگ‌های ژاپنی تحولی بنیادینی در شخصیت قهرمان مسیحی پروتستان می‌آفریند. بلکثورن که در این سریال او را آنجین خطاب می‌کنند در تقابل با ارباب توراناگا، یک دایمیوی(ارباب فئودال ژاپنی) زیرک و قدرتمند و رقبای خطرناک و سیاسی او قرار می‌گیرد. این سریال از شخصیت واقعی ویلیام آدامز، دریانورد انگلیسی الهام گرفته شده که سامورایی شد. 

ارباب یوشی توراناگا (توکوگاوا ایه‌یاسو) بنیان‌گذار و نخستین شوگون از شوگون‌سالاری توکوگاوا، یعنی توکوگاوا ایه‌یاسو است. زندگی و حکومت او از سال ۱۵۴۳ تا ۱۶۱۶ به درازا انجامید؛ دوره‌ای که در مسیحیت با کشتی‌ها و کشیش‌های پرتغالی و اسپانیایی به مرزهای شرق دور رسید و فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرد و درنهایت با کشتار گسترده‌ای ممنوع شد تا امروز ژاپن در سایه این ممنوعیت از جمعیت مسیحی اندکی برخوردار باشد. در حقیقت ژاپن قرن هفدهم و حکومت شوگون‌ها سدی شد برای مسیحیتی که استعمار را برای سرزمین‌های مختلف به ارمغان می‌آورد. بلکثورن پا به دنیایی می‌گذارد که پیش از او اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها با طلای اینکاها (امپراتوری ثروتمند بومی آمریکای جنوبی) در قرن شانزدهم به آنجا پا نهاده بودند و عاشق زنی عجیب می‌شود و در حصار فرهنگ‌ها و در جدال با کاتولیک‌های متعصب قرار می‌گیرد. مردی در سرزمینی ناشناخته که حلقه به حلقه دریافت‌هایش، دور او زنجیر می‌شوند.

شخصیت محوری بانو ماریکو در این سریال زنی با مهارت‌های بسیار ارزشمند اما با اصالت خانوادگی بدنامی است. او باید ارزش و وفاداری خود را در چالش‌های مختلف به خانواده و جامعه ثابت کند.

شوگون داستانی جذاب و پرماجرا را روایت می‌کند که سرشار از نبردهای حماسی، توطئه‌های سیاسی پیچیده و داستانی عاشقانه ممنوعه است. در این سریال، شاهد برخورد دو فرهنگ کاملاً متفاوت، ژاپن فئودالی و انگلستان قرن هفدهمی هستیم و این تقابل، تنش‌ها و چالش‌های بسیاری را برای شخصیت‌ها به وجود می‌آورد.

یکی از نقاط قوت سریال شوگون، شخصیت‌های به‌یادماندنی آن است. جان بلکثورن با بازی کوسمو جارویس، شخصیتی کاریزماتیک و باهوش است که به‌تدریج در جامعه ژاپنی جایگاهی برای خود پیدا می‌کند. ماریکو، زنی ژاپنی که نقش او را آنا ساوایی ایفا می‌کند، شخصیتی قوی و پیچیده دارد که بین عشق خود به بلکثورن و تعهدش به فرهنگ و کشورش گرفتار شده است. ارباب یوشی توراناگا، با بازی هیرویوکی سانادا، رهبری قدرتمند و بی‌رحم است که برای حفظ قدرت خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

شوگون در لوکیشن‌های زیبا و باشکوهی در کانادا، انگلستان و ژاپن فیلمبرداری شده است و تصاویری خیره‌کننده از مناظر طبیعی و معماری سنتی این کشور را به نمایش می‌گذارد. لباس‌ها و طراحی صحنه نیز با دقت و ظرافت بسیار انجام شده و به القای حس و حال دوران فئودالی ژاپن کمک می‌کنند.

سریال شوگون در سال ۱۹۸۰ نیز به صورت مینی‌سریالی دیگر به کارگردانی ریچارد هالت منتشر شده بود. شوگون ۲۰۲۴ دومین سریال اقتباسی از رمان کلیول است. این سریال تصویری جذاب و فراموش‌نشدنی از دوران فئودالی ژاپن ارائه می‌دهد و داستانی حماسی از عشق، سیاست و برخورد فرهنگ‌ها را روایت می‌کند. سریال تازه شوگون را ریچل کوندو و جاستین مارکس ساخته‌اند. در این سریال بازیگرانی همچون هیرویوکی سانادا، کوسمو جارویس، آنا ساوایی، تادانابو آسانو و تاکه‌هیرو هیرا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.