امیر گودرزی- خبرنگار گروه جامعه: طرح «گواهینامه آسان» از تیرماه سال گذشته شروع شد تا به ده‌ها میلیون نفر موتورسوار بدون گواهینامه، یک‌روزه گواهینامه بدهد. پلیس از کسانی که سال‌ها بدون گواهینامه سوار بر موتورسیکلت هستند می‌خواهد در این طرح شرکت کنند و تلویحا به آنها قول می‌دهد دست‌خالی برنگردند. انگار همه دست‌به‌دست هم دادند تا شرایط برای موتورسواران هر روز راحت‌تر شود. از فروشندگان بزرگ با تبلیغات گسترده از فروش اقساطی بدون پیش‌پرداخت انواع موتورسیکلت خبر می‌دهند و مردم را آشکارا برای فرار از ترافیک به استفاده از این وسیله نقلیه تشویق می‌کنند.

در یک روز قانونمند شوید

آگاه: تعداد روزافزون موتورسیکلت برخلاف آنچه در تبلیغات تلویزیونی نشان می‌دهد نه‌تنها باعث گرم‌تر شدن بنیان خانواده نمی‌شود، بلکه نیمی از کشته‌شدگان تصادفات رانندگی را شامل می‌شوند. این حوادث زمانی دردناک‌تر می‌شوند که موتورسوار گواهینامه هم نداشته باشد و نبود حمایت‌های بیمه می‌تواند یک حادثه رانندگی را به ازهم‌پاشیدن یک خانواده منتهی کند. کم نیستند آنهایی که سوار موتورسیکلت مقصر تصادفات جرحی یا فوتی می‌شوند و سال‌ها باید در زندان چشم به کمک دیگران بدوزند. احتمالا همین نگرانی‌ها باعث شد با مصوبه هیات‌وزیران شرایط خاصی برای کسانی که موتورسیکلت دارند ولی گواهینامه آن را ندارند، ایجاد شود. 

سرهنگ احمد کرمی، رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور در این مورد می‌گوید: بیش از ۶.۵‌میلیون موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه هستند و هنگامی که ازسوی پلیس مورد سوال قرار می‌گیرند، مدرکی برای ارائه ندارند. به همین علت از تیرماه سال گذشته طرح صدور یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت به‌صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به‌مرورزمان رفع شد و در حال اجراست. وی با اشاره به اینکه این طرح مختص افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند، می‌گوید: سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در ۲۱۰مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه می‌گوید: هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دومیلیون تومان بود، ما در این طرح ۵۷۰هزار تومان دریافت می‌کنیم و تمام مراحلی را که در گذشته طی چندین روز به طول می‌انجامید، در یک روز و در یک مجموعه جمع‌آوری کرده‌ایم. به گفته رییس مرکز صدور گواهینامه، فرض بر این است که افرادی که در این طرح شرکت می‌کنند مهارت کافی در راندن موتورسیکلت را دارند.

قانون‌شکن یا آسیب‌پذیر

داشتن گواهینامه می‌تواند راکبان موتورسیکلت‌ها را قانونمند کند؟ پاسخ سرهنگ بازنشسته راهور، حسین طلایی به این سوال منفی است. او می‌گوید: این طرح باعث رعایت قانون ازسوی موتورسواران نمی‌شود و فقط راهی برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی است. ما با آمار قابل‌توجهی از موتورسوارانی روبه‌رو هستیم که بدون گواهینامه رانندگی می‌کنند و کسی هم جلودارشان نیست. اینها معمولا کم‌سواد و از قشر آسیب‌پذیر هستند و در صورت تصادف، امکان پرداخت خسارت دارند و پرداخت خسارت به این افراد بدون داشتن بیمه ممکن نیست.

از او می‌پرسم مگر مزایا و سهل‌گیری‌های پلیس همیشه برای قانون‌شکنان است؟ این سرهنگ بازنشسته راهنمایی‌ورانندگی با این حرف موافق نیست و می‌گوید: «هرچند این افراد سال‌ها بدون گواهینامه موتورسواری می‌کنند و حتی قانون را رعایت نمی‌کنند ولی نمی‌توان آنها را قانون‌شکن دانست؛ چون توان مالی بیشتر این افراد چاره‌ای جز استفاده از موتورسیکلت را به آنها نمی‌دهد. بسیاری از این افراد با موتورسیکلت کار کرده و درآمد کسب می‌کنند. او معتقد است با آسان گرفتن شرایط برای این افراد می‌توان از دردسرهای احتمالی که در صورت تصادف گریبان‌گیر آنها می‌شود، پیشگیری کرد.

عدد خبر

۴ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران حال تردد هستند 

۳۶ درصد موتورسواران کشور در شهر تهران تردد می‌کنند 

۵۰ درصد کشته‌شدگان تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران است

۷۲ درصد از تصادفاتی که موتورسواران فوت شده‌اند

۱۳ هزار راکب موتورسیکلت در خیابان‌های پایتخت بر اثر تصادف مجروح می‌شوند

۶ میلیون موتورسیکلت‌سوار فاقد گواهینامه هستند
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.