۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۳٬۵۵۰

هادی رضائی ـ دبیر گروه سیاست

۳ دلیل برای مشارکت مردمی در صندوق جمهوریت

آگاه: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۱اردیبهشت به ایستگاه پایانی می‌رسد و پرونده آن بسته می‌شود تا از هفتم خرداد شاهد آغازبه‌کار مجلس جدید باشیم.

اگرچه به‌طور معمول دور دوم انتخابات مجلس شور و حرارت مرحله نخست را ندارد، اما از آنجاکه تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. در این راستا احزاب و تشکل‌هایی که نامزدهایشان به دور دوم راه یافته‌اند تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده بهارستان دارند.

در مرحله اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، ۲۴۵نماینده انتخاب شدند و تعیین تکلیف ۴۵کرسی به دور دوم کشید. در دور اول انتخابات که ۱۱اسفند سال گذشته برگزار شد، حدود ۲۵میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که مشارکت ۴۱درصدی را برای دوره اول انتخابات مجلس دوم رقم زد. برای مرحله دوم انتخابات، ۴۵کرسی خالی ماند که باید با رأی مردم تکلیف این کرسی‌ها هم مشخص شود. افراد راه‌یافته به دور دوم برای رسیدن به این ۴۵کرسی در ۲۲حوزه انتخابات و بالغ بر ۱۱هزار شعبه رقابت خواهند کرد. همچنین وزیر کشور اعلام کرد که انتخابات در هشت حوزه به‌صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌گیرد. در این حوزه‌ها علاوه‌بر اینکه احراز هویت الکترونیکی است، شمارش آرا هم به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. ستاد انتخابات وزارت کشور هم ۱۲اردیبهشت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از بامداد ۱۳اردیبهشت آغاز می‌شود.

درباره مشارکت مردم در انتخابات پیش رو تحلیل‌ها و نقطه نظراتی از سوی صاحب نظران ارائه شد به همین جهت به تبیین اهمیت مرحله دوم انتخابات پرداخته‌ایم تا به این پرسش پاسخ داده شود «چرا باید دوباره در روز جمعه مردم در پای صندوق‌های رای حضور یابند؟»

در پاسخ به سه نکته زیر اشاره می‌شود:

۱- مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از دو بُعد حائز اهمیت است؛ نخست آنکه این اهمیت مربوط به جایگاه مجلس شورای اسلامی است. نهاد قانون‌گذاری، وظیفه قانون‌گذاری و نظارت را برعهده دارد و درحقیقت مجلس با اعمال وظایف قانونی خود می‌تواند مسیر اجرایی و آینده کشور را ترسیم کند؛ بنابراین به هراندازه مجلس شورای اسلامی در امر قانونگذاری قوی عمل کند، می‌توان امیدوار بود مسیری که دستگاه‌های اجرایی در آینده طی می‌کنند بنا به قانون قوی که به تصویب مجلسی‌ها می‌رسد نتایج ملموسی را برای متن جامعه خواهد داشت.

۲- مجلس شورای اسلامی قوانین بسیار زیادی را به تصویب رسانده و انتظار می‌رود حداقل در دوره جدید نهاد قانون‌گذاری، بعد نظارت خانه ملت تقویت شود؛ این نظارت هرچه دقیق و سالم‌تر انجام شود، می‌تواند در اجرای قوانین بسیار موثر باشد.

۳- هنوز نمی‌توان آرایش نهایی مجلس دوازدهم را ترسیم کرد، چراکه تکلیف ۴۵کرسی مشخص نشده است و قطعا انتخابات مرحله دوم در ترکیب سیاسی مجلس آینده تاثیرگذار خواهد بود و تعیین سایر نمایندگان می‌تواند در کارآمدی مجلس به‌ویژه در شکل‌گیری فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی نقش بسزایی داشته باشد. اپوزیسیون چه در ادوار گذشته و چه در اسفند ۱۴۰۲ عزم خود را جزم کرده بود تا مردم در ریل انتخابات قرار نگیرند و قطار مشارکت مردمی را از ریل خارج کنند اما آنها از بیرون مرزها برای مردم نسخه تجویز می‌کنند و دلسوز عوام نبوده و نیستند؛ بنابراین خواص باید وارد صحنه شوند و در چهار روز باقیمانده به آوردگاه انتخابات از اهمیت نقش و جایگاه پارلمان به توده مردم بگویند تا هفتم خرداد شاهد تشکیل مجلس قوی برای ایران قوی باشیم. کارهای نکرده زیاد داریم که باید در دوره جدید ازسوی وکلای مردم پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.