دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱اسفندماه سال۱۴۰۲ برگزار و تکلیف ۲۴۵کرسی مجلس آینده مشخص شد، اما سرنوشت انتخابات در ۲۲حوزه به مرحله دوم موکول شده است؛ ازاین‌رو در ۲۱اردیبهشت‌ماه، ۹۰کاندیدای انتخابات مجلس برای جلوس بر ۴۵کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

اشتراک کاندیداها در کدام لیست زیاد است؟

آگاه: زنگ تبلیغات انتخابات نیز بامداد ۱۳اردیبهشت‌ماه به صدا درآمد و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰اردیبهشت ادامه دارد.

حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائم‌شهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده است. همچنین انتخابات در مرحله دوم در هشت حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به‌صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

احمد نادری، ابراهیم عزیزی، پیمان فلسفی، سمیه رفیعی، ابوالفضل ظهره‌وند، حسین نجابت، عبدالحسین روح‌الامینی، محمد سراج، ابوالقاسم جراره، زهره‌سادات لاجوردی، زینب قیصری، علیرضا سلیمی، زهره طبیب‌زاده، ریحانه اخلاقی، صالح اسکندری، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، سید مرتضی محمودی، حسن خجسته باقرزاده، مهدی عسگری، مجتبی زارعی، بیژن نوباوه، سمیه گلپور، علی‌اصغر پورمحمدی، علی طهرانی‌مقدم، سیدنظام‌الدین موسوی، فاطمه قاسم‌پور، حسین صمصامی، مجتبی رحماندوست، عطا بهرامی، مهدی شریفیان، سعید آجرلو و غلامحسین رضوانی، ۳۲کاندیدایی هستند که در مرحله دوم برای تصاحب ۱۶کرسی رقابت می‌کنند.

یارگیری شورای ائتلاف از امناء و صبح ایران 

در مرحله دوم انتخابات مجلس، سه ضلع اصولگرایان از فهرست‌های انتخاباتی خود رونمایی کردند. ظهر پنج‌شنبه هفته گذشته بود که مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اسامی مشترک ۱۶کاندیدای جبهه انقلاب -موردحمایت پایداری‌ها و ائتلافی‌ها- را اعلام کرد، پس از او هم امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مهر تایید بر فهرست منتشرشده زد. حضور سه کاندیدای دیگر، فهرست شانا در تهران را تکمیل کرد. این سه نفر چه کسانی هستند؟

۱- حسین صمصامی: عضو فهرست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب که در دولت نهم و پس از خداحافظی داود دانش‌جعفری از ساختمان «باب همایون»(وزارت اقتصاد و امور دارایی) مدت کوتاهی سرپرست این وزارتخانه شد، از نیروهای نزدیک به پرویز داودی، معاون اول فقید دولت نهم بود و هم‌اکنون استاد دانشگاه شهید بهشتی است. وی در این دور در سه فهرست امناء، شانا و شورای وحدت حضور دارد.

۲- مهدی عسگری: نماینده مردم البرز در مجلس یازدهم و عضو فهرست انتخاباتی صبح ایران، در مرحله دوم در فهرست ۱۶نفره ائتلاف و پایداری قرار گرفته است.

۳- محمد سراج: عضو فهرست امناء که در سابقه خود، فرماندهی بسیج کارمندان و فرمانده سپاه ناحیه اسلامشهر را دارد سومین گزینه‌ای است که با پیوستن به لیست شانا، پازل انتخاباتی آنها را تکمیل کرده است. سراج اصولگرا عضو مشترکِ لیست‌های انتخاباتی ائتلاف، امناء و شورای وحدت است؛ ۱۳گزینه دیگر در همان دور نخست موردحمایت مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری بودند. 

براین اساس شورای ائتلاف با یارگیری ۱+۲ [دو نفر از امناء و یک نفر از صبح ایران] فهرست ۱۶نفره خود را وارد صحنه رقابت کرد.

گزینه شانا چرا به امناء پیوست؟

ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (امناء) از تشکل‌های نوپای اصولگرایان است و در انتخابات۱۴۰۲ برای زدن زیر میز پدرخوانده‌های سیاسی اعلام موجودیت کرد. این تشکل، همانند شورای ائتلاف و پایداری -عصر پنج‌شنبه- و همزمان با آغاز تبلیغات انتخابات فهرست ۱۶نفره‌اش را اعلام کرد. امناء برخلاف شورای ائتلاف فقط به یک گزینه نیاز داشت و آن یک گزینه را هم از جمع فهرست شانا شکار کرد.

مهدی شریفیان ۱۳اردیبهشت‌ماه در اطلاعیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، با اعلام اینکه به ائتلاف امناء پیوسته‌ام، خبر داد: در ارتباطاتی که با گروه‌های مختلف مردم داشتم به‌صراحت از اکثریت جامعه دریافتم که مردم از مجلس آینده توقع تغییر و تحول در ساختار و حکمرانی آن دارند.

او در دور اول عضو فهرست شورای ائتلاف بود و در این مقطع نیز همزمان در دو فهرست ائتلاف و امناء حضور دارد.

حضور پنج کاندیدای زن در فهرست شورای وحدت

پنجم اردیبهشت‌ماه منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت ضمن تشریح راهبرد انتخاباتی تشکل متبوعش در مرحله دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران گفته بود: با درنظرگرفتن اصل تخصص و تعهد کلیه نامزدها در تهران، اولویت خود را به حمایت از بانوان قرار می‌دهیم و تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از بانوان نامزد دارای صلاحیت در دور دوم انتخابات را در فهرست خود بگنجانیم.

روز جمعه فهرست شورای وحدت منتشر شد. پنج نفر از بانوان عضو این فهرست هستند.سمیه گلپور از شورای وحدت، ریحانه اخلاقی، سمیه رفیعی، زینب قیصری کاندیداهای فهرست امناء و زهره‌سادات لاجوردی عضو فهرست شورای ائتلاف، مورد حمایت شورای وحدت قرار گرفته‌اند. مابقی لیست وحدتی‌ها را گزینه‌های ائتلاف و امناء تشکیل می‌دهند؛ البته وزن کاندیداهای امناء سنگینی می‌کند. ۱۱داوطلب میان اُمنا و شورای وحدت مشترک هستند.

مجلس دوازدهم چندصدایی است

ازآنجاکه تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار علاوه بر ائتلاف‌های انتخاباتی، احزاب هم لیست‌های خود را ارائه کرده‌اند. جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین و جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران نیز در روزهای گذشته کاندیداهای مورد حمایت خود را اعلام کرده بودند. آرایش سیاسی لیست‌های احزاب اصولگرا نشان می‌دهد هیچ اشتراک صددرصدی بین آنها وجود ندارد و هرکدام لیست ترکیبی خود را به مردم معرفی کرده‌اند.

جبهه صبح ایران قطعا در انتخابات مرحله دوم لیست می‌دهد. این مطلب قبل از آغاز تبلیغات ازسوی ابوالفضل ظهره‌وند، عضو فهرست انتخاباتی صبح ایران و امنا اعلام شد. علی طهرانی‌مقدم، عضو دیگر صبح ایران هم این خبر را تایید کرد اما هنوز لیستی ازسوی این تشکل منتشر نشده است. احتمال می‌رود لیست صبح ایران اشتراک زیادی با امناء داشته باشد.
با لیست‌هایی که ظرف چند روز اخیر منتشر شده و آرایشی که سیاسیون اتخاذ کرده‌اند، پیش‌بینی می‌شود این دور از انتخابات نیز همانند دور اول لیست‌های انتخاباتی یکدست رأی نیاورند و افرادی از لیست‌های مختلف اعتماد مردم را کسب کنند و راهی نهاد قانون‌گذاری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.