انتخابات مجلس دوازدهم ۱۱اسفندماه برگزار شد و از میان کاندیداهای حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵کرسی باقی‌مانده در مرحله دوم که در ۲۱اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد. احزاب و تشکل‌های فعال می‌خواهند با حضور دوباره در آوردگاه انتخابات بخت خود را برای حضور در هرم سبز بهارستان بیازمایند، به همین جهت برآن شدیم به بررسی برنامه‌های ائتلاف‌ها در انتخابات پیش رو بپردازیم.

رقابت ۳ جریان سیاسی در مرحله دوم انتخابات مجلس

آگاه: ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب که به نام امناء شناخته می‌شود بهمن‌ماه سال گذشته با محوریت ۲۰تشکل اعلام موجودیت کرد و توانست در دور نخست تعدادی از نیروهای خود را وارد بهارستان کند. امناء در ۱۱‌اسفند فقط در تهران سرمایه‌گذاری کرد و در سایر حوزه‌ها، شریان (شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی) به‌عنوان یکی از تشکل‌های فعال این ائتلاف صحنه‌گردان انتخابات بود. در مرحله دوم، امناء برای تهران برنامه‌ریزی کرده است. «محمدرضا میرشمسی» رییس هیات اجرایی ائتلاف امناء می‌گوید: «تعدادی از افراد لیستِ ما به دور دوم انتخابات راه پیدا کرده‌اند اما از آنجاکه برخی افراد لیست قبل در جمع ۳۲نفر نیستند؛ از این‌رو باید افراد دیگری را جایگزین آنها کنیم که درحال بررسی این مورد هستیم.»

شورای وحدت: در تهران یا سایر حوزه‌ها لیست می‌دهیم

شورای وحدت از ائتلاف‌هایی محسوب می‌شود که با محوریت جامعه روحانیت مبارز و به ریاست مصطفی پورمحمدی فهرست ۳۰نفره خود را در تهران ارائه کرد. این شورا پس از انتخابات سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۹۰نفر از نامزدهای موردحمایت آنها با رأی مردم به مجلس راه یافتند که ۶۰نفر آنان از نامزدهای اختصاصی هستند. در تهران فقط منوچهر متکی نتوانست از این فهرست ردای منتخب ملت را بر تن کند و سمیه گل‌پور هم به دور دوم رفت تا با گزینه‌های امناء و شانا رقابت کند.
پایداری با شانا ائتلاف می‌کند؟

در دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۲ جبهه پایداری زیر فهرست نیروهای انقلاب به ریاست غلامعلی حدادعادل را امضا کرد و یک فهرست با شعار«ایران سربلند» منتشر شد. در دوره «پسا انتخابات» این پرسش ازسوی کنشگران سیاسی و رسانه‌ای مطرح شد که آیا با ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم، پایداری‌ها حاضر خواهند شد باردیگر زیر چتر شورای ائتلاف قرار گیرند؟

«اسماعیل کوثری»، منتخب مردم در مجلس دوازدهم که ارتباط نزدیکی با ائتلافی ها دارد در پاسخ به این سوال، می‌گوید: برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم پیش‌بینی می‌کنم که جبهه پایداری و شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی) لیست مشترک بدهند و امنا (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) هم لیست جداگانه ارائه کند.

علاوه‌بر او، مجتبی شاکری، فعال سیاسی اصولگرا درباره نحوه همکاری و تعامل پایداری با شانا در دور دوم، گفت که در مرحله اول انتخابات فهرست شورای ائتلاف و جبهه پایداری مشترک بود یعنی جبهه پایداری در فهرست شورای ائتلاف ادغام نشد و مانند این بود که دو گروه فهرست می‌دهند. به نظر من، در وضعیت موجود، جبهه پایداری به اهداف خود دست یافت. اینکه می‌خواست هفت نفر و با احتساب نبویان هشت نفر را بدون گذر از مراحل ارزیابی‌هایی که وجود داشت در لیست قرار بدهد و این کار هم انجام شد و به خواست خود رسید؛ بنابراین دلیلی ندارد که بخواهد این بار ـ در مرحله دوم ـ جدا شود. با این اوصاف، احتمال ائتلاف مجدد و انتشار یک فهرست ازسوی دو تشکل پایداری و ائتلاف در دور دوم قوت گرفته است.

تحرکات انتخاباتی اصولگریان فقط محدود به سه تشکل مذکور نیست، بلکه جبهه صبح ایران که با محوریت رائفی‌پور و سعید محمد تشکیل شده است از دیگر بازیگران انتخابات ۲۱اردیبهشت است؛ البته صبح ایران ارتباط نزدیک با امناء و شریانی‌ها دارد و فهرستی هم که در دور اول منتشر کرد مخرج مشترک زیادی با آنها داشت و احتمالا این اشتراک در دور دوم تکرار می‌شود.

اعتماد ملی و حمایت از گزینه‌های میانه‌رو

رقابت در دور دوم بیشتر در خانواده اصولگرایان شکل می‌گیرد اما برخی احزاب اصلاح‌طلب به‌راحتی صحنه را واگذار نمی‌کنند. «محمدصادق جوادی‌حصار» سخنگوی حزب اعتماد ملی ـ حزبی که در انتخابات ۱۱اسفند فعال بود ـ و در شهرستان‌ها هم لیست خود را رسانه‌ای کرد، می‌گوید: ما از همان‌ افرادی که در دور اول حمایت کرده بودیم و اکنون، در مرحله دوم حضور دارند، حمایت خواهیم کرد.

آنچه از آرایش ائتلاف‌ها ترسیم شد نشان می‌دهد سیاسیون در مرحله دوم نیز با قوت وارد میدان می‌شوند تا پازل مجلس دوازدهم در ۲۱اردیبهشت تکمیل شود. حالا باید دید مردم به کدامیک از ائتلاف‌ها اعتماد می‌کند؟ به‌هرحال باید منتظر ماند تا در زمان تعیین‌شده با رأی مردم ترکیب نهایی مجلس در دوره جدید مشخص شود. طبیعتا پس از پایان انتخابات باید فصل تعامل و همکاری جهت رفع مشکلات اقتصادی و اجرایی آغاز شود و شعار سال به صورت جدی در دستور کار قوای مقننه و مجریه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.