۹ روز دیگر تا انتخابات مجلس دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری باقی مانده و در این بین احزاب و تشکل‌های سیاسی از مدت‌ها پیش تحرکات انتخاباتی خود را کلید زده بودند تا حضوری فعال در بزنگاه ۱۱ اسفندماه داشته باشند.

دورخیز جریان‌های سیاسی برای انتخابات مجلس دوازدهم

آگاه: البته جبهه اصلاح طلبان به ریاست «آذر منصوری» ابتدا از راهبردی انتخاباتی خود رونمایی کرد و پس از گذشت چند روز در بیانیه‌ای دوباره همان حرف‌های راهبرد خود را تکرار و از عدم ارائه لیست جبهه متبوعش در انتخابات مجلس دوازدهم خبر داده بود.

اصلاح طلبان و فهرست صدای ملت

اصلاحاتی‌ها درحالی می‌گویند بازیگرانی در صحنه رقابت ندارند که فهرست صدای ملت با محوریت علی مطهری و با حمایت ۴ حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی و اعتدال و توسعه پنج شنبه هفته جاری منتشر می‌شود.

تحرکات فهرست صدای ملت نشان می‌دهد اصلاح طلبان بویژه اصلاح طلبان خوش خیم از فعالان انتخابات ۱۴۰۲ شناخته می‌شوند و می‌خواهند فراکسیون قوی و منسجم در بهارستان دوازدهم تشکیل دهند. این مطلبی بود که از سوی سعید نورمحمد سخنگوی حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان مطرح و رسانه‌ای شده بود.

هرچند مطهری در نشست خبری که در نمایشگاه رسانه‌های ایرانی در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد گفت که فهرست متبوعش متعلق به هیچ جریان سیاسی نیست، اما آنچه مشخص است اینکه این فهرست به امضا تعداد کثیری از اصلاح طلبان رسیده است و می‌خواهند به صورت جدی ردای رقابت با اصولگرایان را برتن کنند.

در جریان اصولگرا هم مستطیل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، شورای وحدت اصولگرایان، جبهه پایداری و اتلاف امنا از بازیگران اصلی در انتخابات شناخته می‌شوند.

فهرست ایرانِ سربلند و سرلیستی قالیباف

شورای ائتلاف؛ انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ برگ برنده‌ای برای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود؛ فهرست این شورا توانست نامزدهای خود را راهی مجلس یازدهم و شورای ششم تهران کنند. ریاست شورا از زمان تشکیل تا کنون برعهده غلامعلی حدادعادل است.

سرلیست شورای ائتلاف، محمد باقر قالیباف خواهد بود و به زودی فهرست ۳۰ نفره خود را با شعار "ایران سربلند" رسانه‌ای می‌کنند.

مالک شریعتی دبیرکل جمعیت رهپویان و عضو شورای ائتلاف درباره آخرین تحرکات شورای متبوعش گفت که با تعیین مصادیق، به فهرست ۹۰ نفره رسیده‌ایم و به زودی فهرست خود را نهایی می‌کنیم.

در فهرست شورای ائتلاف ۷ سهم به زنان اختصاص داده شده اما احتمال می‌رود تعداد حضور بانوان در فهرست شورای ائتلاف افزایش هم پیدا کند.

شورای وحدت و تشکیل فراکسیون اصولگرایان در مجلس دوازدهم

شورای وحدت از دیگر بلوک‌های سیاسی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۲ است. ریاست این شورا برعهده حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی دبیرکل عالی جامعه روحانیت مبارز و سخنگوی آن هم منوچهر متکی است.

اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری به ریاست محمد رضا باهنر، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به دبیرکلی شهاب الدین صدر، حزب ایران زمین و جمعیت آیادگران جوان از جمله تشکل‌های شاخص در شورای وحدت هستند.

ابوالقاسم ریوفیان عضو هیأت عالی شورای وحدت در گفتگویی خبرداده بود که ۲۵ بهمن فهرست ۳۰ نفره شورای وحدت نهایی می‌شود اما از آن رونمایی نمی‌کنیم. هرگاه زنگ تبلیغات به صدا درآمد ما هم فهرست خود را منتشر می‌کنیم.

به هرحال، افعالی که تاکنون از سوی وحدتی‌ها در سپهر سیاست صرف شده حاکی از آن است که یاران سیاسی جامعه روحانیت مبارز عزم خود را جزم کرده‌اند تا با نام و تابلوی خود در انتخابات مجلس دوازدهم ظهور وبروز داشته باشند.

خبرنگا آگاه کسب اطلاع کرد: محمد رضا باهنر و یا منوچهر متکی در صورت حضور در مجلس دوازدهم فراکسیون اصول‌گرایان که مورد حمایت شورای وحدت است را تشکیل خواهد داد.

جبهه شریان و همکاری تشکیلاتی با اُمناء

شریان: ۱۱ اسفند سال گذشته تشکل جدیدی به نام شبکه راهبردی نیروهای انقلاب در سالن همایش‌های مسجدالنبی (ص) واقع در منطقه ولنجک تهران با حضور امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و ایثارگران، مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی و جمعی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی برگزار شد.

«حمید رسایی» نماینده سابق مجلس، «ابوالقاسم جراره» نماینده سابق مجلس، «صالح اسکندری» و «سید مهدی هاشمی» که او هم نماینده ادوار مجلس است، چهره‌های شاخص «شریان» هستند.

فعالیت‌های انتخاباتی شریان را حمید رسایی انجام می‌دهد، او که رئیس کمیته انتخاباتی شریان است تاکنون رایزنی‌هایی را با نامزدهای انتخاباتی انجام داده است.

قرار است شریان از فهرست مشترک که از سوی ائتلاف امناء (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب) ارائه می‌شود حمایت کند. بااین حال خبرنگار آگاه خبر می‌دهد، حضور حمید رسایی، مهدی کوچک زاده در این فهرست نهایی شده در حال رایزنی‌های پایانی برای بستن فهرست انتخاباتی خود هستند.

مسعود زریبافان که به تازگی با حکم سید نظام الدین موسوی، سخنگوی امنا شده در تشریح آخرین بررسی‌های ائتلاف اُمناء برای لیست ۳۰ نفره تهران، اعلام کرد: بعد از بررسی نامزدها و افرادی که اضلاع مختلف ائتلاف اُمناء معرفی کردند، در نهایت به یک لیست ۶۰ نفره رسیده‌ایم و قرار است ضمن مصاحبه مجدد و بررسی سوابق افراد در نهایت به لیست ۳۰ نفره تهران برسیم.

وی گفت که طبیعتاً قبل از فرا رسیدن زمان قانونی تبلیغات، لیست نهایی خواهد شد و در مهلت مقرر تبلیغات نیز اطلاع رسانی عمومی را صورت خواهیم داد.

شریان و امناء هم می‌خواهد با نام خود بختش را برای ورود به ساختمان بهارستان بیازماید از این رو به صراحت از عملکرد رئیس مجلس یازدهم و تیم او انتقاد می‌کند و حاضر نمی‌شود زیر فهرستی که قالیباف در آن حضور دارد را امضا کند.

«پایداری» در انتخابات به دنبال چیست؟

جبهه پایداری انقلاب اسلامی: مراد ماه سال ۹۰ بود که یک تشکل جدید پا به عرصه سیاست نهاد. یاران و نیروهای نزدیک به مرحوم علامه مصباح یزدی که در حسینه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی دورهم جمع شده بودند، رسماً فعالیت خود را با نام و تابلوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی آغاز کردند.

دو دبیرکل از زمان تشکیل تا به امروز هدایت این تشکیل سیاسی را برعهده داشتند. ابتدا مرتضی آقا تهرانی از شاگردان علامه مصباح دبیر کل پایداری‌ها شد و پس از او صادق محصولی که سابقه حضور در کابینه نهم و دهم را داشت بر کرسی دبیرکلی این تشکل تکیه زد.

«پایداری‌ها» در انتخابات سال ۹۸ در دقیقه ۹۰ و پس از رایزنی‌های مکرر که با حضور آقا تهرانی و حدادعادل برگزار شد، زیر «تفاهم نامه‌ای ائتلاف نیروهای انقلاب» را امضا کرد و سرانجام فهرست واحد با شعار «ایران سربلند» و با سرلیستی محمد باقر قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم نهایی شد. احتمالاً همین رویکرد- رویکرد وحدت- این بار نیز از سوی پایداری‌ها تّکرار می‌شود.

حجت الاسلام آقا تهرانی رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری درباره آخرین وضعیت تشکل متبوعش در انتخابات و ائتلاف آنها با ائتلافی‌ها گفت: اینکه من بگوییم همه افرادی که جزو اعضای جبهه پایداری هستند باید به مجلس راه پیدا کنند دیدگاه اشتباهی است و این کار را ما نکردیم و نمی‌کنیم و هر کس هم دنبال چنین دیدگاهی باشد، اشتباه است.

وی با بیان اینکه باید کنار هم بنشینیم و چند نفر را بر اساس شاخصهای تعریف شده انتخاب کنیم، این پیام را به شورای ائتلاف منتقل کرد که: هر وقت در مورد شاخص‌ها به نتیجه رسیدیم وحدت شکل می‌گیرد و خوب‌ترین ها و کارآمدترین افراد می‌توانند به مجلس راه پیدا کنند.

ترسیم آرایش سیاسی احزاب و کنشگران سیاسی نشان می‌دهد که فضا کاملاً رقابتی است و حزبی‌ها با سلایق مختلف سیاسی برای ورود به اوردگاه ۱۱ اسفند دورخیز برداشته‌اند. اکنون نوبت مردم است تا از بین گزینه‌ها، افراد صالح را انتخابات و به مدت ۴ سال راهی هرم سبز بهارستان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.