محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز گذشته خبر داد: تعرفه انتخابات مرحله دوم مجلس در حال چاپ است و در زمان مقرر ارسال خواهد شد. این تعرفه با طراحی و صورت جدید خواهد بود.

فراکسیون اصلاح‌طلبان تاثیرگذار خواهد بود؟

آگاه: وزارت کشور درحالی خود را برای انتخابات ۲۱اردیبهشت‌ماه آماده می‌کند که براساس جدول زمان‌بندی، تبلیغات از ساعت صفر بامداد روز ۱۳اردیبهشت آغاز می‌شود و به‌مدت هفت‌روز تا ساعت ۸صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. مرحله دوم انتخابات آرایش سیاسی مجلس دوازدهم را مشخص خواهد کرد؛ البته آنچه مسلم است اکثریت کرسی‌ها در اختیار نیروهای اصولگرا قرار دارد اما در عین حال این دوره دیگر یک فراکسیون واحد ازسوی نیروهای انقلاب تشکل نمی‌شود و براساس آخرین اخبار، سه فراکسیون در پارلمان اعلام موجودیت می‌کند.

نیروهای نزدیک به رییس فعلی مجلس شورای اسلامی، امناء و شریان (منتقدان شورای ائتلاف) و اصلاحاتی‌ها سه ضلع تاثیرگذار مجلس آینده را تشکیل می‌دهند. دو ضلع نخست برنامه‌هایی برای فعالیت‌های تشکیلاتی در مجلس دارند و می‌خواهند به نفع تشکلشان یارگیری کنند اما سوال اساسی اینجاست، آیا اصلاحات می‌تواند فراکسیون اقلیت و منسجم خود را تشکیل دهد؟ پیش از این و در زمان انتخابات اصلاح‌طلبانی که مدافع صندوق رأی بودند می‌گفتند مهم برای ما این است که بتوانیم همانند مجلس پنجم یک فراکسیون منسجم داشته باشیم.

برای پاسخ به سوال مطرح‌شده باید نگاهی به حضور منتخبان اصلاح‌طلب در مجلس آینده داشته باشیم تا مشخص شود با حضور این مهره‌ها، پرچم فراکسیون آنها می‌تواند برافراشته شود؟

فهرست صدای ملت که متعلق به «علی مطهری» بود، نتوانست در تهران جایگاهی به دست بیاورد اما مجموعه‌ای از کاندیداهای مستقل، میانه‌رو یا تحت حمایت چهار حزب اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا توانستند به مجلس راه پیدا کنند یا راهی مرحله دوم انتخابات شوند. مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات، نماینده ادوار مجلس و نایب‌رییس سابق مجلس که درحال‌حاضر یکی از نمایندگان تبریز در مجلس است، شاخص‌ترین چهره سیاسی از طیف میانه‌رو است که در حوزه انتخابیه خود پیروز شد.

پس از پزشکیان می‌توان از غلامرضا تاجگردون، دیگر نماینده ادوار مجلس نام برد. او علی‌رغم اینکه اعتبارنامه‌اش در مجلس یازدهم تایید نشد و عطای نمایندگی را به لقایش بخشید، پس از گذشت چهار سال صلاحیتش برای شرکت در این دوره مورد تایید قرار گرفت و از گچساران (کهگیلویه و بویراحمد) وارد رقابت شد و به پیروزی رسید. غلامرضا نوری‌قزلجه، محمدرضا آشوری‌تازیانی و مصطفی نخعی، نمایندگان مجلس یازدهم و محمدقسیم عثمانی، سیدفرید موسوی، عبدالکریم حسین‌زاده و زهرا سعیدی‌مبارکه ازجمله نمایندگان مجلس دهم هستند که بار دیگر به مجلس راه پیدا کردند.

در همین مرحله اول، بیش از ۳۰نماینده نزدیک به اصلاح‌طلبان به ایستگاه دوازدهم بهارستان راه یافته‌اند؛ بنابراین با این تعداد می‌توانند فراکسیون خود را تشکیل دهند. بااین‌حال در جریان اصلاح‌طلب، دو دیدگاه درباره نحوه فعالیت فراکسیون اصلاحات وجود دارد؛ دیدگاه نخست ازسوی حزب ندای ایرانیان ـ تشکلی که در انتخابات ۱۱اسفند دورخیز کرده بود، نمایندگی می‌شود ـ این حزب قبل از انتخابات بر تشکیل یک فراکسیون قوی و منسجم تاکید کرده بود و در دوره «پسا انتخابات» هم دوباره از نظر خود دفاع کرد. «سعید نورمحمدی» سخنگوی ندای ایرانیان ۱۵اسفندماه در گفتگویی با اشاره به آرایش سیاسی مجلس آینده، گفته بود: درمجموع دستاورد موردانتظار ما برای تشکیل فراکسیونی که مد نظر داشتیم، محقق شد. 

او از یک‌سو از تشکیل فراکسیونی که مدنظرشان بود خبر می‌دهد و از سوی دیگر، فراکسیون اصلاح‌طلبان را تاثیرگذار نمی‌داند. رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب جمهوریت می‌گوید: ممکن است یک‌صدایی از این جمعیت(اصلاحات) بلند شود ولی این صدا بسیار اندک و ضعیف است به‌خصوص که مشخص نیست مدیریت مجلس هم به دست چه افرادی بیفتد. اگر میزان و ملاک در انتخاب هیات‌رییسه این آرایشی باشد که چه کسانی بیشترین رأی را به دست آوردند، دیگر مجلس به‌طور کلی آن هویت و  استقلال خودش را از دست خواهد داد.

به‌هرحال ۲۱اردیبهشت‌ماه پرونده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بسته می‌شود و از ۷خرداد مجلس جدید رسما آغازبه‌کار می‌کند، باید دید آیا اصلاحات در این دوره از نهاد قانون‌گذاری از حاشیه خارج و وارد متن می‌شود یا همچون مجلس یازدهم سکوت می‌کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.