تب تند نمایندگان درباره تعطیلی روز پنجشنبه آغاز نشده در ادامه راه فروکش کرد و کمیسیون اجتماعی مجلس در پی برخی از انتقادات تصمیم تازه‌ای برای این مسئله اتخاذ کرد. ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آگاه درباره سرنوشت طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها گفت: تاکنون بحث‌های مختلفی درخصوص تعطیلی روز شنبه یا پنجشنبه در مجلس صورت گرفته است.

۲۲ میلیارد دلار تاثیر منفی اقتصادی؛ ماحصل تعطیلی پنجشنبه‌ها

آگاه: اسماعیلی ادامه داد: به‌واقع نظر نهایی و کارشناسی اتاق بازرگانی به‌عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور این بوده که اگر پنجشنبه تعطیل شود در مجموع چهار روز تعطیلی با دنیا داریم که سالانه نزدیک به ۲۲میلیارد دلار در مناسبات اقتصادی کشور تاثیر منفی می‌گذارد. وی افزود: نظر کارشناسی اعضای هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران این بود که باتوجه‌به شاخص‌های اقتصادی کشور و ارتباط ما با کشورهای همسایه و اعمال تحریم‌هایی که ما را مجبور به انجام تعاملات اقتصادی و بانکی با چندین واسطه می‌کند و نمی‌توانیم مانند سایر کشورها کارهای روتین و مناسبات بانکی‌مان را انجام دهیم، ضرر تعطیلی پنجشنبه‌ها بیش از اینها خواهد بود.

رییس کمیسیون اجتماعی گفت: پیشنهاد مشخص اتاق بازرگانی در این نشست هم این بود که باتوجه‌به شعار سال و در جهت کمک به تولید، شنبه تعطیل باشد که حداقل یک روز بیشتر بتوانیم با دنیا ارتباط و مناسبات اقتصادی داشته باشیم. پیشنهادهای دیگری هم مبنی بر تعطیلی پنجشنبه به‌استثنای دستگاه‌های تجاری و ارتباط با تجارت خارجی مشخصا از طرف نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد که به‌دلیل جلوگیری از ایجاد هرج‌ومرج ناشی از زیادشدن استثنائات، مورد اقبال نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و اعضای کمیسیون قرار نگرفت. بااین‌حال این کمیسیون منتظر خواهد ماند تا جوابیه استعلاماتی که اتاق بازرگانی ایران از دفتر مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و رییس قوه مقننه ارسال شود؛ البته ما هم در کمیسیون اجتماعی یک مطالعه مجدد و کارشناسی‌شده خواهیم داشت تا در هفته آینده بتوانیم تصمیم نهایی کمیسیون راجع به تعطیلی شنبه یا پنجشنبه را تصویب و به صحن علنی مجلس ارائه کنیم. بنابراین باتوجه‌به بحث‌های کارشناسی که با اعضای هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران انجام شد، به جمع‌بندی انتخاب تعطیلی بین شنبه و پنجشنبه نرسیدم و موضوع برای ادامه بحث کارشناسی مراعا مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.