برگزاری انتخاباتِ الکترونیکی تازگی ندارد و در ادوار مختلف کنشگران سیاسی و رسانه‌ای خواهان برگزاری آن بودند، اما با مخالفت شورای نگهبان مواجه می‌شد. «نجات‌الله ابراهمیان» عضو و سخنگوی پیشین شورا سال ۹۴ اعلام کرده بود: به علت فقدان قانون و فقدان شرایط فنی امکان برگزاری انتخابات مجلس دهم به‌صورت الکترونیک وجود ندارد؛ ازاین‌رو، مجلس دست‌به‌کار شد و در اول خردادماه سال گذشته در بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی امکان الکترونیکی شدن انتخابات را فراهم کرد.

اشتراک نظر سیاسیون در برگزاری انتخابات به شیوه‌نو

آگاه: طبق ماده ۹۴ طرح- وزارت کشور موظف‌ است درصورت موافقت شورای نگهبان در اولین انتخابات پس از تصویب این قانون با درنظرگرفتن سهولت رأی دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرآیند رأی‌ دادن و شمارش آرا را در حداقل یک‌هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به‌صورت کاملا الکترونیکی برگزار کنند.
توسعه فرآیند الکترونیکی در انتخابات‌های بعدی مجلس منوط به درنظرگرفتن شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و موافقت شورای نگهبان است. وزارت کشور موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که حداکثر یک هفته قبل از روز اخذ رأی، تمامی فرآیندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات ثبت شود و به تایید شورای نگهبان برسد.

وزارت کشور مکلف به برگزاری انتخابات الکترونیکی شد

پس انتخابات ۱۴۰۲ زمان مناسبی برای برگزاری انتخابات به شیوه نو بود، به همین جهت چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر انتخابات را الکترونیکی برگزار کردند و از آنجا که پرونده مجلس دوازدهم در مرحله نخست بسته نشد، در دور دوم هم هشت حوزه به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؛ ملایر و آبادان پیش از این تجربه اجرای صندوق‌های الکترونیکی رأی را داشته‌اند که در این دوره «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «شیراز و زرقان»، و «تبریز، آذرشهر و اسکو» نیز به همین شیوه رأی‌گیری خواهند کرد. ستاد انتخابات کشور می‌گوید رأی دادن در شیوه الکترونیکی بسیار ساده است، اما یک ویدئوی آموزشی ازسوی کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور تهیه شده که برای آموزش همگانی به صداوسیما و ستادهای انتخابات ارسال شده است. حتی احتمال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت الکترونیکی هم می‌رود. با اعلام وزارت کشور مبنی بر احتمال برگزاری انتخابات ۱۴۰۴ به‌صورت الکترونیکی و همچنین برگزاری آن در انتخابات پیش، به این پرسش پاسخ داده‌ایم که الکترونیکی شدن انتخابات چه مزایایی دارد و نظر سیاسیون درباره این شیوه انتخابات چیست؟

رأی‌گیری الکترونیکی در واقع بارعایت روش‌های رمزنگاری انجام شده و محرمانگی آن کاملا قابل اتکاست و ازجمله مزایای آن می‌توان به شمارش لحظه‌ای آرا اشاره کرد، به‌نحوی‌که نیازی به شمارش آرا به صورت دستی و سنتی نبوده و نهادهای ذی‌ربط می‌توانند به‌صورت برخط تعداد آرای اخذشده برای هر کاندیدا را اعلام کنند. همچنین در فرآیند برگزاری رأی‌گیری الکترونیکی، تعداد عوامل اجرایی کاهش می‌‎یابند و این فرآیند در میزان امنیت انتخابات تاثیرگذار خواهد بود و هزینه‌ها را به شدت کاهش خواهد داد. از سوی دیگر، سیاسیون و حزبی‌ها در یک فصل، اشتراک نظر پیدا کرده‌اند و آن انتخابات الکترونیکی است. اصولگرا و اصلاح‌طلب مدافع سرخت الکترونیکی شدن انتخابات هستند.

«محمد عطریانفر»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که در دوره تصدی عبدالله نوری بر وزارت کشور معاونت سیاسی آن را برعهده داشته، معتقد است در برگزاری انتخابات چه به‌صورت دستی، چه به‌صورت ماشینی احتمال بروز خطا و تقلب وجود دارد، چراکه به‌هرحال پشت هر دو «انسان» ذی‌نفع وجود خواهد داشت اما باتوجه‌به جمیع شرایط ازلحاظ کمی و کیفی و به‌خصوص در حوزه هزینه‌ها و شمارش آرا برگزاری الکترونیکی می‌تواند نتیجه بهتر و نزدیک به عدالتی در پی داشته ‌باشد.

همین نظر از سوی یک اصولگرا تکرار می‌شود. «حمیدرضا ترقی» قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه بر این باور است که یکی از عمده‌ترین مزایای برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی شفافیت و سرعت عمل در اعلام نتایج رأی‌گیری است، همچنین به دلیل حذف شیوه فعالیت‌های دستی امکان تخلف به میزان قابل‌توجهی پایین خواهد آمد و ضریب سلامت انتخابات افزایش خواهد یافت.

به‌هرحال، انتخابات الکترونیکی فصل جدیدی را پیش روی دست‌اندرکاران انتخاباتی و مردم به‌عنوان مجری و رأی‌دهنده گشوده است. در مجلس یازدهم این شیوه اجرایی شد و ۲۲اردیبهشت‌ماه پس از اعلام نتایج، فواید خود را نشان می‌دهد. آنچه مشخص است باید ملتِ ما از این به بعد به شیوه جدید انتخابات روی آورد! 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.