رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی و اخذ مالیات از چهار دارایی مسکن، طلا، ارز و خودرو بیان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که طی سال‌های اخیر مردم با آن روبه‌رو بوده، شکل‌گیری بازار سفته‌بازی است؛ این بازار باعث شده تا قیمت برخی از دارایی‌ها از جمله ارز، طلا، مسکن و خودرو، به‌دلیل ورود به بازار سفته‌بازی، افزایش پیدا کرده و آثار تورمی آن به‌شدت بر معیشت مردم اثر منفی گذارد.

مار و پله سفته بازی!

آگاه: محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم «کرمان و راور» در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آگاه تاکید کرد: برای اینکه این موضوع برطرف شده و مشکلات در این بخش از جلوی راه برداشته شود، موضوع بحث مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در دستورکار مجلس قرار گرفت. وی با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سفته‌بازی و سوداگری بیان کرد: مفاد این طرح و قانون هیچ ارتباطی با آحاد مردم ندارد. بنده این موضوع را به‌صراحت اعلام می‌کنم که اساس این مالیات، بر رویکرد سفته‌بازی و سوداگری است و حتی یک درصد مردم هم شامل این قانون نخواهند شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجوز معاملات خودرو و واحدهای مسکونی اساسا به تعداد اعضای خانوار در قانون داده شده و خانوارها می‌توانند در کوتاه و بلندمدت معاملات خودشان را انجام دهند، گفت: اساسا مردم ما مشمول این قانون نخواهند شد. حتی بنده باید به این نکته اشاره کنم که متمکنان جامعه هم مشمول این قانون نمی‌شوند این در حالی است که این قشر از جامعه حتی به تعداد فرزندان خودشان خودرو و ملک در اختیار دارند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اساسا به توده‌های مردم و حتی متمکنان هم اصابت نمی‌کند و فقط بازار سفته‌بازی، دلالی و سوداگری را زیر ذره‌بین قرار خواهد داد. وی با اشاره به اخذ مالیات از طلا و ارز و مصوبات پیش‌بینی‌شده در طرح مذکور گفت: به موجب مصوبه مجلس در طرح فوق، هر فردی که طلا و ارز را براساس بازارهای رسمی و در هر مقدارش معامله کند، اساسا مشمول این مالیات نخواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر فردی در بازار غیررسمی در زمینه معاملات طلا و ارز اقدام کرد، براساس اطلاعاتی که احصا می‌شود، مالیات آن ارسال خواهد شد. پورابراهیمی تاکید کرد: همچنین در کوتاه‌مدت نرخ‌های مالیاتی براساس محاسباتی که صورت گرفته است به میزان ۳۵درصد و در بلندمدت هم نرخ‌ها تعدیل‌شده و مبنای محاسبه خواهد بود. این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین مباحث مربوط به تورم در طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی دیده شده است؛ بنابراین حتی اگر کسی در حوزه سفته‌بازی نیز ورود پیدا کند، نرخ تورم از او تعدیل شده و بعد محاسبه صورت گرفته و آن رقم مبنای مالیاتی خواهد بود؛ بنابراین اساس این طرح جلوگیری از سوداگری و کمک و تقویت اقتصاد واقعی در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.