سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن از آغاز مرحله چهارم محاصره دریایی اسرائیل و هدف قراردادن کشتی‌هایی خبر داده است که به مقصد بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند و لجستیک ارتش کودک‌کش صهیونیستی محسوب می‌شوند. 

جهنمِ مدیترانه‌ای در انتظارِ صهیونیست‌ها

آگاه: نیروهای مسلح یمن نیز همزمان با تظاهرات میلیونی مردم صنعا با شعار «وفاداری حامیان یمنی به آزادگان غزه»، بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «ما تحولات نبرد نوار غزه و ادامه تجاوزات رژیم‌صهیونیستی و آمریکا و مقدمه‌چینی آنها برای انجام عملیات نظامی در رفح و همچنین پیشنهادات ارائه‌شده به مقاومت را که دشمن می‌خواهد از طریق آن پرونده اسرا را از دست مقاومت، بدون توقف دائم جنگ بگیرد، پیگیری می‌کنیم... در راستای اجرای دستورات عبدالملک الحوثی و حمایت از مظلومیت مردم فلسطین و اجابت درخواست‌های مقاومت و در سایه لجاجت دشمن اسرائیلی و آمریکایی مرحله چهارم عملیات خود را به این شرح آغاز می‌کنیم: هدف قراردادن تمام کشتی‌هایی که ممنوعیت کشتیرانی اسرائیل را نقض کنند و به سمت بنادر اراضی اشغالی در دریای مدیترانه بروند و از ساعت اعلام این بیانیه، این مسئله اجرایی می‌شود.»

حالا انصارالله و ارتش یمن که طی چندماه اخیر و در حمایت از مردم غزه، بیش از ۱۰۵کشتی و ناو جنگی را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار داده‌اند، قصد دارند شعاع عملیاتی خود را به سمت مدیترانه گسترش دهند؛ اقدامی که به معنای فلج شدن تجارت دریایی اسرائیل و ایجاد خلل گسترده در لجستیک ماشین جنگی این رژیم متوحش است.  

یمنی‌ها که حتی یک روز ملت مظلوم فلسطین و ساکنان غزه را تنها نگذاشته‌اند و تجاوزات گاه‌به‌گاه آمریکا و انگلیس به کشورشان نیز، آنها را از این امر بازنداشته است، با موفقیت توانستند دریای سرخ را روی اسرائیل ببندند و بندر ایلات را در خلیج عقبه، به تعطیلی بکشانند. بااین‌همه، همچنان ماشین جنگی رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌شود و تجارت دریایی صهیونیست‌ها از طریق سایر بنادر فلسطین اشغالی ازجمله اسدود، عکا، حیفا و عسقلان برقرار است و هنوز شاهرگ‌های اقتصادی رژیم اشغالگر قطع نشده است. 

اما چطور می‌توان سایر بنادر اسرائیل را مانند بندر ایلات به خانه اشباح تبدیل کرد؟ یمنی‌ها به این سوال پاسخ داده‌اند و درصدد هستند دریای مدیترانه را نیز برای کشتی‌های صهیونیستی ناامن کنند. اکثر بنادر اسرائیل به‌ویژه در بخش شمالی اراضی اشغالی از طریق دریای مدیترانه تغذیه می‌شوند و آتش‌بازی یمنی‌های سلحشور در مدیترانه می‌تواند بنادر شمالی تحت اشغال اسرائیل را نیز همچون بندر ایلات در جنوب، از حیز انتفاع ساقط کند. 

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه‌ای معتقد است: دریای مدیترانه مهم‌ترین مجرای تنفس اقتصاد اسرائیل است که اگر به‌طور کامل بر کشتی‌های به مقصد یا از مبدأ فلسطین اشغالی بسته شود، این رژیم نمی‌تواند مدت‌زمان زیادی را دوام بیاورد؛ زیرا تنگنای ژئوپلیتیکی رژیم‌صهیونیستی به‌گونه‌ای است که ۹۵درصد نیازهای تجاری آن از طریق دریا تامین می‌شود.

البته از لحاظ فنی، زدن کشتی‌های اسرائیلی و حامیان آن در مدیترانه بسیار سخت و پیچیده است اما احتمالا ارتش یمن تسلیحاتی دارد که در بالای بُرد دوهزارکیلومتری می‌تواند یک شناور را مورد اصابت دقیق قرار دهد. احتمالا عملیات نیروهای یمنی در مدیترانه از طریق پهپاد و موشک‌های بالستیک یا کروز ضدکشتی باشد. همچنین بعید نیست جبهه آزادی‌بخش «پولیساریو» در صحرای غربی که حامی محور مقاومت الجزایر، حزب‌الله لبنان و دولت سوریه است، در این سری عملیات به یمنی‌ها ولو از طریق اطلاعاتی، کمک کند. 

این احتمال هم وجود دارد که سایر اضلاع محور مقاومت نیز عملیات‌هایی را علیه کشتی‌های اسرائیلی در مدیترانه انجام دهند اما یمنی‌ها مسئولیت حمله را برعهده گیرند. در این میان، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عمق استراتژیک محور مقاومت، در حال انتقال تجربه و تکنولوژی خود به متحدانش است و همین امر باعث شده با کمترین هزینه و خسارت، از طریق بازی در زمین خاکستری بتواند امنیت، بقا و اهداف خود و حامیان گسترش انقلاب اسلامی را تامین کنند.

دولت انقلابی یمن درحال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای است که ابرقدرتی مانند آمریکا نیز نتوانسته آن را کنترل و محدود کند و دریای سرخ و تنگه باب‌المندب همچنان در کنترل و تحت اشراف ارتش یمن قرار دارد. چنانچه یمنی‌ها بتوانند در دریای مدیترانه نیز قدرت‌نمایی کنند و آن منطقه استراتژیک را برای صهیونیست‌های متجاوز ناامن سازند، در آن صورت در نبرد اخیر، توازن قوا به‌شکل محسوسی به نفع محور مقاومت تغییر خواهد کرد. مسدود کردن شاهرگ‌های اقتصادی و لجستیکی رژیم غاصب و متجاوز صهیونیستی یکی از الزامات و ضروریاتی است که جهان اسلام و حکمرانان اسلامی باید به آن عنایت ویژه داشته باشند؛ رهبر انقلاب در همین رابطه در دهم آبان سال گذشته در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان، گفتند: از دنیای اسلام توقع بیشتری هست. دولت‌های مسلمان باید بدانند که اگر امروز به فلسطین کمک نکنند ــ هر کس هر جور می‌تواند کمک کند ــ دشمنِ فلسطین را که دشمن اسلام و دشمن انسانیت است تقویت کرده‌اند و فردا همین خطر، خودشان را تهدید خواهد کرد. آنچه دولت‌های اسلامی باید بر آن پافشاری کنند، قطع فوری این جنایت‌هایی است که دارند در غزّه انجام می‌دهند؛ این بمباران‌ها باید فورا قطع بشود؛ راه صدور نفت و ارزاق به رژیم‌صهیونیستی را ببندند؛ دولت‌های اسلامی با رژیم‌صهیونیستی همکاری اقتصادی نکنند؛ در همه‌ مجامع جهانی با صدای بلند این جنایت را، این فاجعه‌آفرینی را، بدون تردید و بدون لکنت محکوم کنند. این‌جور نباشد که در یک اجتماع اسلامی یا اجتماع عربی، همان چندنفری هم که حرف می‌زنند، یا دوپهلو حرف بزنند یا با لکنت حرف بزنند؛ صریح حرفشان را بزنند. معلوم است دارد چه اتفاقی می‌افتد؛ بایستی رژیم‌صهیونیستی محکوم بشود، بایستی همه‌ دنیای اسلام علیه رژیم صهیونیستی بسیج بشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.