۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹

عدم روکش آسفالت آزادراه‌ها، کمبود روشنایی و وجود ناهمواری‌ها در طول مسیر آزادراه‌ها یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های مردم و بسیاری از رانندگان در طول سال‌های گذشته بوده است که با پیگیری‌هایی که از دستگاه‌های مسئول ازجمله سازمان راهداری صورت گرفت، علت اصلی این مشکلات عدم نوسازی و بهسازی و نبود منابع مالی بوده است. همین موضوعات و درخواست سازمان راهداری از شورای اقتصاد برای تغییر نرخ عوارض آزادراهی باعث شد که بعد از پنج سال نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی تغییر پیدا کند؛ به‌طوری‌که از اول بهمن شاهد تغییر نرخ عوارض پنج آزادراه دولتی ازجمله قزوین -زنجان، تهران-ساوه، تهران- قم و بندرعباس -شهید رجایی هستیم.

آگاه: براساس این مصوبه نرخ عوارض آزادراه‌ها ۱۵برابر شده به‌طوری‌که عوارضی آزادراه کرج- قزوین به طول ۱۰۰کیلومتر ۱۵هزار تومان، نرخ عوارض آزادراه تهران - قم به طول ۱۳۵کیلومتر ۱۵هزار تومان، آزادراه بندرعباس - شهیدرجایی به طول ۳۵کیلومتر ۸۹۰۰تومان، آزادراه قزوین- زنجان به طول ۱۸۹کیلومتر ۳۵هزار تومان و عوارض آزادراه تهران - ساوه به طول ۱۱۵کیلومتر ۲۰هزار تومان تعیین شد و این نرخ عوارض براساس پیمایشی که کاربران جاده‌ای انجام می‌دهند تغییر می‌کند؛ به‌طور مثال، نرخ عوارض در آزادراه تهران- قم تا مسیر فرودگاه امام‌خمینی(ره) نرخی تعیین شده و برای کاربرانی که تا قم تردد می‌کنند نرخ کامل در نظر گرفته شده است.
در همین زمینه، رضا اکبری، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چندی پیش در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص چرایی افزایش نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی گفت: نرخ عوارض این پنج آزادراه دولتی چهار - پنج سال تغییر نکرده بود ولی در این مدت هزینه پروژه‌های عمرانی و هزینه نگهداری به‌شدت افزایش یافته بود. درحقیقت همواره فرض بر این است که آزادراه‌ها هزینه‌های خود را خودشان درآورند و هرچه از عوارض گرفته می‌شود خرج خود آزادراه شود.
رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه این پنج آزادراه برای نگهداری به حدود پنج‌هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند، گفت: برخی روکش آسفالت سراسری و برخی نیز روکش آسفالت مقطعی نیاز دارند. همچنین ایمن‌سازی، تجهیزات، علائم ایمنی، روشنایی، خط‌کشی، حفاظ و... در این آزادراه‌ها هزینه‌های سرسام‌آوری دارد. درحقیقت این پنج‌هزار میلیارد تومان مبنای این بود که باید نرخ عوارض این آزادراه‌ها افزایش یابد. 
وی با بیان اینکه نرخ‌هایی که اخیرا مصوب شده با نرخ‌های محاسبه‌شده فاصله بسیاری دارد، گفت:عدد و رقمی که بتواند هزینه نگهداری را پوشش دهد حداقل دوبرابر نرخ‌هایی است که مصوب شده و این نرخ تنها می‌تواند ۵۰ تا ۶۰درصد هزینه‌ها را پوشش دهد؛ بنابراین می‌توان محاسبه کرد که چقدر نرخ عوارض در طول این سال‌ها پایین بوده است، به‌طوری‌که میزان بازگشت هزینه از عوارض سالانه آزادراه قم - تهران که ۱۲۰۰تومان بوده، به ۷۰میلیارد تومان رسیده درحالی‌که هزینه‌های نگهداری بیش از ۷۰۰میلیارد تومان است. این در حالی است که این اتوبان‌ها کارهای زیربنایی زیادی نیاز دارند که آنها هم نیازمند منابع مالی هستند.
همچنین در این زمینه دغاغله، مدیرکل سرمایه‌گذاری و امور آزادراه‌های سازمان راهداری درخصوص هزینه‌های افزایش نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی گفت: سازمان راهداری بسته‌ای را درخصوص افزایش نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی آماده کرده است و بخش زیادی از این عوارض صرف روشنایی، خط‌کشی، بهسازی و ایجاد حفاظ‌های میانی و کناری می‌شود که به‌مرور در این پنج آزادراه دولتی هزینه خواهد شد.

گلایه رانندگان از افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها 
براساس این گزارش، بسیاری از رانندگان و کاربران جاده‌ای بعد از شنیدن خبر افزایش نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی از افزایش هزینه‌های تردد خود ابراز نگرانی کردند؛ به‌طوری‌که سالاری، یکی از رانندگان تاکسی که اقدام به جابه‌جایی مسافر در مسیر تهران‌- قم می‌کند گفت: از زمانی که نرخ عوارض آزادراه تهران-قم را شنیده‌ام، بسیار نگران شدم، چراکه نرخ کرایه‌ها همواره ثابت بوده و از سوی دیگر، اگر بخواهیم نرخ را تغییر دهیم، با ناراحتی و برخورد مسافران روبه‌رو خواهیم شد؛ بنابراین این افزایش نرخ عوارض برای ما رانندگان بسیار مشکل‌ساز خواهد شد.
در همین زمینه هم دغاغله، مدیرکل سرمایه‌گذاری و امور آزادراه‌های سازمان راهداری گفت: برای رانندگان و کاربران دائمی که بخواهند از این مسیر پنج آزادراه دولتی تردد کنند، تخفیفاتی را در نظر گرفته‌ایم؛ به‌طوری‌که برای رانندگان که در طول ماه ۲۰ تا ۴۰بار به‌صورت رفت‌وبرگشت تردد کنند، تخفیف‌های ۱۵ تا ۳۰درصدی در نظر گرفته شده است؛ بنابراین در این زمینه رانندگان چندان نگران نباشند. همچنین پیش از این هم اکبری، رییس سازمان راهداری از دریافت عوارض به‌صورت پیمایشی خبر داده بود، به‌طوری‌که اگر راننده‌ای در آزادراه تهران - قم تا مسیر فرودگاه بخواهد تردد داشته باشد، نرخ عوارض کمتری را پرداخت می‌کند؛ بنابراین در این زمینه هم تدابیر لازم در نظر گرفته شده تا به کاربران دائمی این پنج آزادراه فشار کمتری وارد شود.
براساس این گزارش، امیدواریم با اجرای این طرح شاهد ارتقا و بهسازی و نوسازی معابر باشیم که نتیجه آن افزایش کیفیت تردد خودروها در معابر اصلی و آزادراه‌های دولتی باشد.

علت وضعیت نامناسب راه کمبود اعتبار است

این روزها که همه به دنبال یافتن سهم مقصر در افزایش تصادفات رانندگی هستند نمی‌توان از وضعیت جاده‌ها چشم پوشی کرد. 
بر اساس یافته‌های یک پژوهش، خستگی و خواب‌آلودگی راننده تا ۷۵ درصد، آسفالت نامناسب تا ۵۷ درصد، عرض کم جاده حدود ۵۲ درصد و عدم تفکیک وسایل نقلیه سبک و سنگین در جاده تا ۴۸ درصد، مه آلود و گردوغباری بودن هوا نیز به همین مقدار و در نهایت قوس و پیچ و خم‌های پی‌درپی با ۴۴ درصد بیشترین اثر سوء را بر رانندگی دارد. 
در این میان مسوولیت بخش مهمی از آمار بالای تلفات جاده‌ای به کیفیت راه‌ها و نظارت‌های جاده‌ای برمی‌گردد؛ مساله‌ای که در کنار خطاهای انسانی جاده‌های بی‌بازگشتی را برای مسافران رقم می‌زند.
گلایه‌های مردم از وضعیت جاده‌ها که اتفاقا مربوط به شهرستان‌های دور از پایتخت هم نیست و بخش زیادی از آن مربوط به راه های ورودی و خروجی به استان تهران می‌شود، نیز افزایش یافته است. 
رسیدگی به راه های اطراف تهران زیر سایه سنگین نام پایتخت پنهان مانده و فقر زیادی را از لحاظ ایمنی و به سازی آسفالت متحمل شده است. همین حالا مردم شهرستان‌های تهران از جمله شهریار، رباط کریم، اسلامشهر، اندیشه و غیره که در نزدیکی پایتخت زندگی و روزانه مسافت طولانی را برای ورود به پایتخت طی می‌کنند، هم از وضعیت نامناسب آسفالت گلایه دارند.