-
گزارش «آگاه» از نمایش توافقنامه را بخوانید
توافقی ناب در باب هنر
الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: در روزهایی که تولید یک اثر نمایشی ازلحاظ اقتصادی و محدودیتهای ممیزی دشوار است، خلق یک نمایش باکیفیت و استاندارد که حرفی برای گفتن داشته باشد، امری دلپذیر است. میتوان نمایش «توافقنامه » را یک اثر استاندارد از اجرای نمایشنامهای دانست که هم تودهها را خطاب میکند و هم به فضای روشنفکری فرانسه بیاعتنا نیست. «توافقنامه » نمایشنامهای است رئالیستی از رماننویس و نمایشنامهنویس بنام فرانسوی، فیلیپ کلودل، که در لباس طنز تصویری از رفاقتی پر از فرازونشیب را ارائه میکند؛ رابطهای که در آن معنای دوستی چنان بیاعتبار شده که هر لحظه باعث غافلگیری مخاطب میشود.
-
جایگزین جهانی داستان «جنگ ستارگان» به موفقیت میرسد؟
تلماسه بر مبنای گفتمانی تاریخ گذشته
اولین قسمت سینمایی «تلماسه» در سال۲۰۲۱ اکران شد و حالا بعد از گذشت سه سال، قسمت دوم آن به اکران رسیده است. این فیلم سینمایی علمی-تخیلی و آخرالزمانی به کارگردانی «دنیس ویلنوو» از سری کتابهای داستانی با همین نام و به نویسندگی «فرانک هربرت» نوشته ۱۹۶۵ اقتباس شده است. بعد از جهانهای داستانی «ارباب حلقهها» و «جنگ ستارگان» این فیلم در سینمای هالیوود بهعنوان جایگزین آنها معرفی شد که میزان موفقیت آن در رسیدن به جایگاه آنها به زمان بیشتری نیاز دارد.
-
محمد قربانی، منتقد سینما در گفتوگو با «آگاه»:
نظام ارزشی تلماسه مشخص نیست
زهرا بذرافکن - گروه فرهنگ آگاه: قسمت دوم تازهترین اثر علمی-تخیلی هالیوود یعنی «تلماسه پارت دو» اخیرا و در اواخر سال ۲۰۲۴میلادی منتشر شد. این فیلم در قسمت اول یک بخش کوچک از جهان داستانی را ارائه کرده و همه را برای شاهکاری در قسمت دوم به انتظار گذاشته بود. حالا بعد از اکران جهانی قسمت دوم آن تنها میتوان گفت که شاهکاری بصری است و زبان فیلم در روایت و شخصیتپردازی الکن است. قصه آنقدر کشش ایجاد نمیکند که ماندگاری ویژهای در ذهن مخاطب ایجاد کند، بااینحال پردازش بصری و زیباشناسانه آن مسحورکننده است و مخاطب را انگشت به دهان میگذارد.
تیتر سه سرویس
-
گزارش «آگاه» از چالشهای ۳۰ساله ایجاد حریم تئاترشهر را بخوانید
حریمی هنرمندانه یا حصاری متجددانه؟
الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: بناهای تاریخی همانند شناسنامه بیانگر و نشاندهنده هویت و تاریخ یک ملت هستند و حفاظت از بناهای تاریخی یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی است؛ مجموعه تئاترشهر هم باتوجهبه پیشینه تاریخی که دارد در سال۱۳۸۴ با تصویب شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و دارای حریم و حصار بود اما پس از آنکه در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی، حصارهای تئاترشهر برداشته شد، برخی نابههنجاریها را به همراه داشت که موجب گلهمندی هنرمندان و درخواست آنها برای ایجاد حریم در مجموعه تئاترشهر شد.
-
کاظم هژیرآزاد، بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با «آگاه»:
طرح اولیه را دیدم و موافق این حریم هستم
کاظم هژیرآزاد درخصوص ایجاد حریم برای مجموعه تئاترشهر گفت: ما نمیتوانیم ساختمان تئاترشهر را که نماد (سمبل) تئاتر تهران و یکی از بهترین طراحیها براساس معماری ساختمان است بهجای دیگر منتقل کنیم، باید در جای خودش حضور داشته باشد، زیرا این ساختمان یکی از آثاری است که در آن معماری سنتی و مدرنیته در آن تلفیق شده، پس ما وظیفه محافظت از این سبک آثار را داریم؛ تئاترشهر شناسنامه تهران است، به همان اندازه که از شناسامه خود محافظت میکنیم باید مراقب باشیم تا خدشهای بر این آثار وارد نشود.
-
گزارش «آگاه» از بررسی «تاکشو»ها را بخوانید
به نام گفتوگو، به کام لودگی
زهرا بذرافکن - خبرنگار گروه فرهنگ: «تاکشو» یا برنامههای گفتوگومحور یکی از گونههای جذاب برای مخاطب و بیننده است که در چند سال اخیر با بازشدن پای این نوع برنامهسازی به شبکه نمایش خانگی رونق و فراگیری قابلتوجهی یافته است. انواع این برنامهها در سالهای اخیر و در مدتزمان کمی تولید و منتشر شده است، بااینحال عمده آن به سمتوسوی گفتوگوهای عامهپسند و زرد تنها برای خنداندن مخاطب محدود شده است. اگرچه حضور و استفاده از سلبریتیها و ستارههای هر حوزه در این برنامهها تا حدودی مخاطب را برای آنها تضمین میکند اما بااینحال همچون دهههای قبل، این مولفه بهتنهایی ضامن موفقیت در برنامهسازی نیست.
-
«آگاه» از عملکرد رسانه ملی در عملیات وعده صادق گزارش میدهد
عملکرد خوب در پوشش و روایت
تاکنون تغییرات بسیاری در صداوسیما رخ داده است اما یکی از تغییرات چشمگیر، راهاندازی شبکه خبر۲ است. این شبکه با هدف اینکه افکار عمومی و جامعه نخبگان کشور بهصورت زنده در جریان رویدادهای لحظه به لحظه قرار بگیرند، راهاندازی شده است. وجود چنین شبکهای در ابتدا امر بسیار مثبت است اما مسیر طیشده این شبکه تاکنون به کیفیت اهدافی که تعیین شده بود، نیست و نقصهای بسیاری به همراه داشته است. نقدهای بسیاری به عملکرد این شبکه وارد شده بود اما آنچه شب گذشته در جریان اجرای عملیات «وعده صادق» از خاک جمهوری اسلامی ایران که با موشک و پهپاد بهسوی مواضع رژیمصهیونیستی در سرزمینهای اشغالی شاهد بودیم، این نقدها را نقض کرد.
-
جای خالی موسیقی استراتژیک قدس در هنر و موسیقی ایرانی
شادی از تحقق «وعده صادق» بدون موسیقی متن
بعد از اقدام حقخواهانه و پاسخ قاطع به اقدامات اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی واکنشهای حمایتگرانه گستردهای ازسوی مردم در خیابانها و فضای مجازی رخ داد که طی آن به شادی و اعلام همراهی با نیروهای نظامی کشور و مواضع آنها پرداختند. هنر در این مواقع به مدد میآید تا در همراهی، آنچه را نمیتوان به زبان آورد با موسیقی به کلام آمیزد و فضای عاطفی را قویتر سازد.
-
دستور رییسجمهور برای تاسیس یک شهر
با دستور رییسجمهور خطاب به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جهاد دانشگاهی، شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور تاسیس میشود.
-
«آگاه» از وضعیت اکران آنلاین بر بستر پلتفرمها گزارش میدهد
بهترین راه دررو از شکست گیشه
شیوع ویروس منحوس کرونا خیلی چیزها را دستخوش تغییرات کرد؛ تغییراتی که پس از میان رفتنش همچنان باقی مانده و از بین نرفته است. کرونا شمایل زندگی فردی و اجتماعی را هم تغییر داد و غیرمنتظرهترین و عجیبترین وقایع را رقم زد. سرگرمی، سینما و هنر هم از شوک این تغییرات در امان نماندند. با تعطیلی سینماها نه فقط چرخه اقتصاد سینما از حرکت بازایستاده بود که مهمتر از آن، عمیق شدن فاصله میان تازهترین محصولات سینمای ایران با سبد مصرفی مخاطبان بالقوه خود نگرانیهایی را رقم زد و تنها راه چاره اکران آنلاین آثار بود.
-
آرش فهیم در گفتوگو با آگاه درباره فیلم «بیچارگان» مطرح کرد:
نمایی تحریفشده از جریانهای اجتماعی در سینمای عامهپسند
کارگردان صاحبسبک یونانی که در خلق جهان سینمایی منحصربهفردش در سینمای بومی به شهرتی جهانی رسید و برای بیان و تجسم جهان اجتماعی و انسانی در فضاهای سورئال و واقعی یا ساخت کمدیهای سیاه محبوب مخاطبان حرفهای و عمومی سینماست، در چند اثر اخیر خود به سینمای هالیوود پیوست و از این رو بیش از هر وقت دیگری در مراسمها و جوایز سینمایی جهان دیده شد و جایزههایی را از آن خود کرد. او با اثر اخیرش در فروش نیز رکوردهای خوبی را بهجا گذاشته و تحسین و تمجید منتقدان را برانگیخته است.