-
مجلس عملکرد دولت در اجرای برنامه هفتم توسعه را زیر ذرهبین برد
گزارش پزشکیان درباره اجرای سال اول سند توسعه
مجلس شورای اسلامی در روزهای ۱۹ و ۲۰ آبانماه، در راستای اجرای وظیفه نظارتی خود، گزارش عملکرد دولت در تحقق احکام برنامه هفتم توسعه طی یک سال گذشته را مورد بررسی قرار داد.
-
۱۴ سال از شهادت حاج حسن طهرانی مقدم گذشت
بانی اقتدار دفاعی ایران
شهید حاج حسن طهرانیمقدم، که امروز در چهاردهمین سالگرد شهادتش قرار داریم، مصداق کلام نورانی امام صادق علیهالسلام است که فرمودند: «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ وعَلَّمَ للّه، دُعِی فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما»؛ یعنی «هر که برای خدا علم بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگی یاد شود.»
-
واشنگتنپست، فهرستی از نامزدهای احتمالی انتخابات آمریکا را منتشر کرد
رونمایی جمهوریخواهان برای جانشینی ترامپ در ۲۰۲۸
یکی از دلایل پیروز شدن «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، نارضایتی رأیدهندگان از تورم و ضعف اقتصادی پیشآمده در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» بود. اما حالا نوبت ترامپ است که به اقتصاد آمریکا آسیب بزند و کیف پول رأیدهندگان را خالی کرد.
تیتر سه سرویس
-
بازخوانی لذت در روزگار تنگنا
در روزگار ما اقتصاد و روان انسان چنان به هم تنیده شدهاند که گاه تنگی معیشت، تنگی جان میآورد. اما در تاریخ این سرزمین مردمان ما آموخته بودند چگونه در دل دشواری، شادی را احیا کنند و چگونه میان نیاز و رضایت، تعادلی اخلاقی بیابند.
-
کلید مقاومت اقتصادی و تحقق سبک زندگی اسلامی
از عمل فردی تا استراتژی ملی
در عرصه پویاییهای اقتصادی معاصر، اصلاح الگوی مصرف دیگر صرفا یک توصیه اخلاقی نیست، بلکه یک ضرورت استراتژیک برای پایداری ملی و امنیت اقتصادی محسوب میشود.
-
چرا اسراف بزرگترین تهدید نرم ایران اسلامی است؟
از «قناعت» تا «قدرت»
در سالهای اخیر، مفهوم «سبک زندگی» از یک بحث جامعهشناختی صرف فراتر رفته و به یک متغیر ژئوپلیتیک بدل شده است. غرب با صدور الگوی مصرفگرای خود، تنها کالا نمیفروشد؛ بلکه نیاز میآفریند. نیازی که اگر در جامعهای نهادینه شود، فرهنگ، اقتصاد و حتی امنیت ملی آن جامعه را به گروگان میگیرد. در این چارچوب، اسراف دیگر یک رذیله اخلاقی ساده نیست؛ بلکه یک آسیبپذیری راهبردی است که دشمن بر مبنای آن جنگ اقتصادی و روانی خود را طراحی میکند.
-
بررسی مصرفگرایی به عنوان ابزار نوین استعمار
نفوذ در فرهنگ
در دنیای امروز، مصرفگرایی بهعنوان یک سبک زندگی اقتصادی و فرهنگی به شدت در حال گسترش است. این پدیده که مبتنی بر ساختار اقتصاد سرمایهداری است، تلاش میکند جامعه را به سمت فرهنگ مصرف بیش از حد سوق دهد.
-
خوانشی تمدنی از سبک زندگی اسلامی
از مصرفزدگی تا معنویت زیست
مسئله اصلاح الگوی مصرف، اگرچه در ظاهر به رفتار فردی و نحوه خرجکرد و استفاده از منابع مربوط میشود، در باطن بازتابی از نظام فکری و فرهنگی یک جامعه است. در واقع، نوع مصرف ما آینهای از نوع نگرش ما به انسان، زندگی و جهان است. جامعهای که مصرف را ابزار نمایش منزلت میداند، ناگزیر در دام رقابتهای پوچ و مصرفزدگی گرفتار میشود؛ اما جامعهای که مصرف را در خدمت معنا، نیاز واقعی و مسئولیت اجتماعی میبیند، به سمت استقلال اقتصادی و فرهنگی حرکت میکند. از این منظر، سبک زندگی اسلامی نهتنها یک مجموعه توصیه اخلاقی، بلکه راهبردی تمدنی برای عبور از بحران ناترازیهای اقتصادی و فرهنگی است.
-
استعمار نوین منابع استراتژیک
اســـــراف مجــــــازی
اسراف مادی، مصرفی از منابع فیزیکی است که در اصل قرآن کریم (۷:۳۱) به عنوان «پرخوری» نهی شده است. در مقابل، اسراف مجازی یک فرآیند «استعمار منابع استراتژیک» است که در آن، منابعی مانند «وقت»، «توجه» و «اراده» به طور غیرقانونی و بدون اطلاع کاربر به نفع سرمایهداران خصوصی و اهداف استعماری مصادره میشوند. این منابع، در حالی که در ظاهر «معنوی» یا «ذهنی» به نظر میرسند، در واقع سنگبنای تمامی فعالیتهای فردی، اقتصادی و اجتماعی هستند و تخریب آنها، تخریب بنیادهای یک تمدن است.
-
-
بازتعریف صرفهجویی به عنوان یک فضیلت اجتماعی
یک ضرورت استراتژیک
معمولا اصلاح الگوی مصرف و صرفهجویی، از باب پرهیز از اسراف طرح میشود، در حالی که بنیان اخلاقی این مفهوم، ریشه در عدالت اجتماعی و مسئولیت جمعی دارد.
-
ترویج فرهنگ اسلامی چه کمکی به اصلاح الگوی مصرف میکند؟
راه علاج مصرفگرایی
نخستین مورد از سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف، اصلاح فرهنگ مصرف فردی، اجتماعی و سازمانی، ترویج فرهنگ صرفهجویی و قناعت و مقابله با اسراف، تبذیر، تجملگرایی و مصرف کالای خارجی با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی، آموزشی و هنری و رسانهها بهویژه رسانه ملی است.
-
بازسازی عقلانیت اقتصادی در هندسه مقاومت اسلامی
از مصــرف تا مصیـــر
اگر تاریخ اقتصادی ملتها را از منظر سنن الهی بنگریم، درمییابیم که هر تمدنی از همانجا فرسوده شد که «مصرف» بر «تولید» و «تمتع» بر «تعهد» غلبه یافت.