-
جهاد تبیین در سپهر پساغزه و ضرورت طراحی عملیات فرهنگی پیشدستانه
جنگ رسانهای به مثابه جنگ هستیها
بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره قرار داشتن جمهوری اسلامی در «کانون یک جنگ تبلیغاتی و رسانهای»، اگر در پرتو تحولات پس از جنگ غزه و جنگ ۱۲ روزه اخیر خوانده شود، دلالتی فراتر از یک هشدار مقطعی مییابد.
-
خائنان به وطن و مردم که برای موساد کار میکردند
جاسوسهایی که نقره داغ میشوند
جرم جاسوسی عبارت است از تسلیم اسناد یا اطلاعاتی به اشخاصی که صلاحیت دسترسی به آن اطلاعات را ندارند به نحوی که افشای آن اطلاعات برای امنیت یا مصالح کشور مضر و برای دشمن مفید باشد. جرم جاسوسی از مصادیق بارز جرائم علیه امنیت ملی است که معمولا به صورت سازمانیافته و در عین حال فرا ملی است، چرا که با ارتکاب آن اطلاعات حیاتی یک کشور در زمینه امور نظامی، امنیتی و سیاسی از طریق یک نظام سازمانیافته و با استفاده از منابع انسانی، در اختیار کشور یا کشورهای دیگر قرار میگیرد.
-
جزییاتی تازه از یک سند محرمانه سازمان امنیت داخلی اسرائیل فاش شد
به چالش کشیده شدن رژیم صهیونی دیگر حیاط خلوتی ندارند
مرداد سال جاری ـ دوماه پس از پایان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ـ اطلاعات و تصاویر مربوط به شماری از خلبانان نیروی هوایی رژیم صهیونیستی منتشر شد. افرادی که نقش مستقیم در بمباران مناطق مسکونی ایران طی جنگ ۱۲ روزه اخیر داشتند. این تصاویر و اطلاعات، صرفا یک شوک خبری نبود، بلکه اعلام قدرت و یک تاکتیک اطلاعاتی هدفمند محسوب میشد که میتواند توازن روانی و امنیتی رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد.
تیتر سه سرویس
-
تحول در تاکتیکهای رسانهای دشمن
جنگ «هستیشناختی»
جنگ غزه را نمیتوان صرفا در چارچوب یک رویارویی نظامی یا حتی سیاسی تحلیل کرد؛ آنچه پس از این جنگ برجستهتر از هر زمان دیگر رخ نمود، انتقال ثقل منازعه به «میدان رسانه» و «نبرد روایتها» بود.
-
از آشوب ذهنی تا ابتکار روایی؛ جهاد تبیین در میدان جنگ رسانهای
طراحی عملیات فرهنگی؛ از واکنش تا پیشدستی
پس از تحولات اخیر منطقه و به ویژه جنگ غزه، دیگر تردیدی باقی نمانده است که رویارویی اصلی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت با دشمن، صرفا در میدان نظامی رخ نمیدهد.
-
نقطه آغاز، شناخت دقیق «آرایش دشمن»
اگر روایت نکنیم، روایت میشویم...
تحولات شتابان عرصه ارتباطات و رسانه، ماهیت تقابلهای معاصر را از میدانهای سخت نظامی به میدانهای پیچیده ادراکی و گفتمانی منتقل کرده است. در این وضعیت، آنچه از آن به «جنگ تبلیغاتی و رسانهای» یاد میشود، صرفا یک استعاره نیست، بلکه بیانگر نوعی نبرد واقعی بر سر معنا، روایت، هویت و اراده جمعی جوامع است. تاکید رهبر انقلاب بر قرار داشتن نظام اسلامی در «کانون یک جنگ رسانهای» ناظر به همین جابهجایی میدان تقابل و ضرورت بازتعریف مسئولیت کنشگران فرهنگی، رسانهای و فکری در شرایط جدید است.
-
بازتعریف ساختار نظام و آرایش رسانهای تبلیغی
تحول برای جهش
واقعیت این است که در طول چند دهه اخیر، بهویژه دو دهه گذشته، فناوریهای جدید ارتباطی و رسانهای با سرعتی بسیار بالا در جهان به وجود آمدهاند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و این فناوریها به داخل کشور وارد شدهاند.
-
کمینگاه دیجیتال؛ فرمان آرایش جنگی در نبرد فرهنگی
دکترین نبرد در بزنگاه
امروز با تغییر میدان نبرد، دیگر نه با «خاکریزهای سرزمینی» که با «جغرافیای ادراک» مواجهیم.
-
وظیفه همه مراقبت از رسانایی جامعه ایران است
جامعه رسانا
در این نوشته میخواهم درباره جامعه رسانا بنویسم. جامعه رسانا یعنی جامعهای که به اقتدار معنی رسیده. اقتدار معنی یعنی داشتن فرهنگی غنی و روحی متعالی و تاریخی پیوسته و هویتی مشخص و روابط زنده و پویا بین این معنای کلی و شاکله شخصیت و شکل و صورتی که آن معنا و این شخصیت را به تدریج نمودار میکند. جامعه رسانا یعنی جامعهای خودآگاه و خودشناخته و خودساخته.
-
آغاز مسیر پیروزی در جنگ روایتها
اتحاد را صادر کنیم!
یکی از بدیهیات اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلام آن است که پیروزی بر دشمن بدون اتحاد، امری ناممکن است. مقام رهبری نیز بعد از جنگ ۱۲ روزه، بر این امر تاکید ویژه داشتند.
-
چگونه عملیات رسانهای دشمن را خنثی کنیم؟
نفوذناپذیری رسانهای
ملت ایران قبل از وقوع انقلاب اسلامی، بارها شاهد هجوم نظامی دشمنان خارجی بودند و در این مقاطع حساس، فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشتند.
-
معماری مقابله در میدان نبرد شناختی
فرمان آرایش جنگی
«امروز ما... در کانون یک درگیری تبلیغاتی و رسانهای هستیم»؛ این تعبیر دقیق رهبر انقلاب در دیدار با مداحان (۲۰/۰۹/۱۴۰۴)، یک خبر نیست، بلکه یک «اعلام وضعیت جنگی» در میدان نبرد ادراک است.
-
هدف شناسی دشمن در منازعات تمدنی
جنگ بر سر معنا
هدفشناسی دشمن در هر منازعه تمدنی، مقدمه ضروری طراحی راهبرد دفاع و پیشرفت است. انقلاب اسلامی از آغاز، نه صرفا یک جابهجایی قدرت سیاسی، بلکه یک «تحول معرفتی و هویتی» بوده است؛ ازاینرو طبیعی است که میدان اصلی تقابل، بیش و پیش از آنکه نظامی یا اقتصادی باشد، میدان «مبانی فکری و نظام معنایی» باشد.