آگاه در گزارشی سومین اکران از سومین روز جشنواره فیلم فجر را بررسی می‌کند

در آستانه ابر قهرمانی

این اثر با دغدغه بازنمایی درست علیه داعش در سینمای رسانه اکران شد
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

فیلم «تقیانی‌پور» اگرچه کمی دیر اما با قصه‌ای اکشن‌رمانتیک به مسئله داعش پرداخته است. سوژه‌ای که همیشه حرف تازه‌ای برای گفتن و زوایایی تاریک برای روشن شدن دارد.

زهرا بذر افکن - خبرنگار سرویس فرهنگی: رقه، شهری است که تا حدود ۵ سال پیش، برای نزدیک به ۴ سال پایتخت اصلی داعش بوده. این شهر مرکز استان رقه است که در شمال شرقی سوریه و در ساحل فرات واقع شده است. قلب رقه می‌خواهد گوشه‌هایی از وقایع چند سال اخیر سوریه و به طور خاص محور مقاومت را روایت کند.

کارگردان این فیلم خیرالله تقیانی‌پور است که در حوزه دفاع مقدس و به خصوص تئاتر دفاع مقدس شناخته شده است. او را در تلویزیون با سریال «نجلا» به خاطر می‌آوریم و قبل از آن نیز دو فیلم «تونل» و «اینجا خانه من است» را تولید کرده که هر دو در گونه فیلم‌های دفاع مقدس است.

گروه بازیگران این فیلم عبارت‌اند از: شهرام حقیقت دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، عامر علی و مهدی شیخ عیسی.

عوامل فیلم سینمایی قلب رقه نیز از ان قراراند: تهیه کننده: سعید پروینی، نویسنده و کارگردان: خیرالله تقیانی پور، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری امام روح الله، مدیر فیلمبرداری: داوود محمدی، تدوین: مهدی سعدی، موسیقی: کارن همایونفر، طراح صحنه: بهنام جعفری طادی، جلوه‌های بصری: حسن ایزدی، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، مدیر تولید: وحید مرادی، طراح چهره‌پردازی: احسان رناسی، طراحان لباس: امیر ملک پور و محمود بیاتی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امید همتی فراز، منشی صحنه: هدیه عباسی و عکاس: مهدی جودی، این فیلم سینمایی محصول بنیاد رسانه‌ای بیان و بنیاد سینمایی فارابی است.

معرفی و بررسی فیلم:

فیلم قصه پاسداری است که به عنوان نفوذی در دستگاه داعش در رقه حضور دارد، ناگهان همسرش را بعد از چند سال پیدا می‌کند و مسیر برایش تغییر می‌کند.

فیلم در گونه اکشن هیجان‌انگیز و عاشقانه ساخته شده و تلاش کرده نمایشی باشد از زاویه‌ای درونی به داعش و اقتدار نیروی مقاومت در مقابله با آن.

نقد مضمونی:

مضمون مهمی دارد و از اهمیت امنیت، جهاد و مبارزه با تروریسم می‌گوید، از ابعاد مختلف جنگ با داعش و چگونگی پیروزی بر آن، از این رو با ترسیم یک عملیات مهم به همراه یک درام عاشقانه در کنار آن، سعی کرده چالش‌ها و سختی‌های این جهاد و پیروزی‌اش را به تصویر بکشد. با این حال از افتادن در تله شعار و اغراق مصون نمانده و وقایع را گاها با منطقی سهل‌گیرانه روایت کرده و همین قصه را از واقعیت دور ساخته است.

نقد فنی- تکنیکی:

«قلب رقه» تکیه‌اش بر فضاسازی و کیفیت بالای اکشن است و در کنار آن موسیقی، میزانسن و رنگ و نور هم عالی حاضر شده‌اند. هر چند در تدوین و دکوپاژ نیاز به یکسری اصلاحات است که خود کارگردان آن نیز در نشست خبری از این اتفاق گفته است.

گفت‌وگو با عوامل فیلم:

خیرالله تقیانی‌پور در نشست خبری فیلم و در پاسخ به این سوال که داستان چقدر برگرفته از واقعیت بود توضیح داد: بحث عاشقانه و درام را خودم نوشته‌ام اما نفوذ در دل داعش را هم داشته‌ایم.

پروینی، تهیه‌کننده اثر درباره این سوال که آیا این فیلم درباره شهید سید رضی موسوی است یا خیر توضیح داد: این فیلم کلاژی از قصه‌های واقعی بود. شهید سید رضی در تولید این اثر از روز اول تا پایان خیلی به ما کمک کردند. بعد از شهادت ایشان قرار شد که اثر را به ایشان تقدیم کنیم‌ اما این فیلم درباره زندگی شهید نبود.

نظر منتقد:

سایه احسانی: بازنمایی داعش هم در سینمای ما کم کم به ورطه‌ای راه می‌برد که سینمای دفاع مقدس در بیشتر آثارش به آن سو رفت. فیلم در دشمن‌شناسی یک بازنده تمام عیار است. منطق روایی آن نسبتی با واقعیت ندارد و در جهان موازی روایت می‌شود. داعش را در حد یک گروه شرور محله‌ای تقلیل داده و به هر حال بر آن پیروز است. با این وجود اکشن قوی دنبال شده و می‌تواند مخاطب را میخکوب نگه‌دارد. جلوه‌های ویژه و میزانسن هم تا حدودی خوب عمل کرده. در نهایت موسیقی فیلم مورد قبول است اما تمام تلاشش را کرده که بر اثرگذاری اکشن فیلم بیافزاید.

فیلم کجای دغدغه  زندگی مردم قرار دارد:

مهمترین دغدغه برای مردم در کنار معیشت و شرایط کشور، بحث دشمن شناسی و حس امنیت در تفکیک دوست و دشمن واقعی است. از این رو این فیلم به خوبی توانسته بخش قابل ملاحظه‌ای از این دغدغه را پاسخ دهد و واقعیت میدانی مبارزه ما بیرون از مرزها و مجاهدهایی که منجر به دوری متعرضان به خاک کشور شده و می‌شود را تبیین کند.

نسبت فیلم با گفتمان  و فجر انقلاب اسلامی:

«قلب رقه» دقیقا حرف انقلاب را می‌زند. از جهاد، ایثار و مبارزه برای امنیت و نصرت حقانیت می‌گوید و بخشی از جنگ با داعش را به ‌تصویر می‌کشد که بسیار مهم، حساس و ویژه است. از حضور امنیتی-نظامی ایران در منطقه و خنثی سازی بسیاری از توطئه‌ها و عملیات‌های تروریستی در منطقه و ایران، که این ترسیم و تصویر به شدت می‌تواند در نقطه دقیق، مانیفست انقلاب اسلامی را تبیین کند.

ارزیابی و نتیجه گیری:

انتظار نداشته باشید که با این فیلم واقعیتی از داعش را درک کنید، بیشتر قرار است یک اکشن تاثیرگذار به اضافه یک درام خوش آب و رنگ ببینید. این وسط‌ها یک تعقیب و گریزها و آدم‌کشی‌های بی منطقی هم رخ می‌دهد که سعی دارد بگوید واقعیت داعش چیست. در مجموع اثری که می‌بینید پیشنهاد خوبی برای تماشاست از آن جهت که اکشنی با کیفیت و درامی رمانتیک در میانه دارد. گروه سنی مخاطب هدف حتما بزرگسال است و برای کودک و نوجوان مناسب نیست.