۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰

زندان بر خلاف تصور خیلی از محکومان آخر خط نیست. آنهایی که در حبس مهارتی می‌آموزند و حتی کار و درآمدی به دست می‌آورند گویی پا فراتر از دیوارها می‌گذارند تا نگرانی کمتری برای شغل پس از آزادی داشته باشند.

آگاه، امیر گودرزی: هر مددجو در زندان داستانی دارد که در اغلب موارد دانسته یا نادانسته مرتکب خطایی شده‌اند که کارشان به پشت میله‌ها کشیده است. افراد در جامعه زندان مانند آنهایی که در جامعه بیرون زندان  زندگی می‌کنند پا به مسیرهایی می‌گذارند که آینده آنها را رقم می‌زند. می‌شود با زندانی‌هایی نشست‌وبرخاست کرد تا راه‌های خلاف را بهتر یاد بگیرند و در این فرصت باند تبهکاری تشکیل دهند یا حرفه‌ای بیاموزند و شغلی برای خودشان دست‌وپا کنند. تا کنون از گروه اول صحبت‌های زیادی شنیده شده ولی گروه دوم چه کسانی هستند؟ در زندان هم می‌شود شغل پیدا کرد؟ به بهانه افتتاح کارخانه تولید موتورسیکلت در یکی از زندان‌های کشور به بررسی این موضوع در گفتگو با مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور و رئیس دادگستری قم پرداختیم.

رئیس دادگستری استان قم که چند روز پیش خط تولید موتورسیکلت در زندان این استان راه‌اندازی شد، معتقد است: زندان برای افرادی که امنیت جامعه را بر هم می‌زنند پیش‌بینی شده ولی آزادی  بسیاری از افرادی که امروز در زندان هستند نه‌تنها هیچ ضرری برای جامعه ندارد؛ بلکه حبس آنها هم هیچ نفعی حتی برای شاکیان آنان ندارد.

علی مظفری به خبرنگار آگاه می‌گوید: عامل اصلی بزهکاری، بیکاری است و بر همین اساس بر اساس سند تحول قضایی در حوزه اشتغال را دنبال می‌کنیم تا از همه امکانات موجود از جمله ظرفیت بخش خصوصی برای افزایش اشتغال زندانیان استفاده شود.

مظفری می‌گوید: افرادی که نیروی کار هستند و اشتغال دارند نباید به دلیل مسائل مالی در زندان باشند و گسترش اشتغال زندانیان نه‌تنها از بازگشت آنها به زندان جلوگیری می‌کند؛ بلکه از تعداد پرونده‌ها که منجر به مجازات زندان می‌شود هم می‌کاهد.

رحیم مطهرنژاد، مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در گفتگو با خبرنگار آگاه بر حرف‌های مظفری چنین صحه می‌گذارد: بر اساس آمار سازمان زندان‌ها بازگشت زندانیان شاغل به زندان کمتر از ۲ درصد است. او در توضیح بیشتر می‌گوید: زندانیان پس از آموزش و حرفه‌آموزی مدرک فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند که پس از آزادی به کارشان می‌آید. در این مدرک درج نمی‌شود آموزش در زندان صورت‌گرفته است. ازاین‌رو با مراجعه به مراکز مراقبت پس از خروج، می‌توانند حرفه‌آموخته شده را ادامه دهند و نگران اشتغال پس از آزادی نباشند. او به موضوعی که رئیس دادگستری قم در خصوص پیشگیری از بازگشت زندانیان تأکید دارد اشاره می‌کند و با ارائه آمار سعی دارد نقش اشتغال در کاهش جرم را نشان دهد: بر اساس آمار سازمان زندان‌ها بازگشت زندانیان شاغل به زندان کمتر از ۲ در صد است.

او عنوان می‌کند: اشتغال تحمل روزهای محکومیت را آسان می‌کند و روزهای زندانیان شاغل راحت‌تر سپری می‌شود. این امر مهم‌ترین مزیت اشتغال در زندان است. هر چند این موضوع مهم است میزان درآمد زندانیان هم اهمیت دارد. به همین دلیل  می‌پرسم زندانیان چقدر حقوق می‌گیرند؟ او پاسخ می‌دهد: زندانیان بر اساس توانمندی در ۳ دسته ماهر؛ نیمه‌ماهر و ساده قرار می‌گیرند و بر اساس مهارت‌های فنی به‌صورت میانگین ۲ الی ۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

باتوجه‌به محدودیت‌ها و قوانین زندان چطور حقوق دریافت می‌کنند و این حقوق به چه مصرفی می‌رسد؟  مطهرنژاد به کارت‌هایی اشاره می‌کند که حقوق شاغلان زندانی به آن واریز می‌شود تا با استفاده از آن بتوانند مایحتاج روزانه خود را از طریق فروشگاه‌ها و یا کترینگ موجود در زندان تهیه کنند: چنانچه زندانی تمایل به پرداخت بخشی از درآمد به خانواده خود داشته باشد این امر با همین کارت‌ها صورت می‌گیرد. به گفته او هم اکنون ۴۰ هزار زندانی در زندان شاغل هستند و ۱۰ هزار محکوم هم با پایند الکترونیکی به کار اشتغال دارند.

او در ادامه تأکید می‌کند: اشتغال زندانیان کاملاً به‌صورت اختیاری است و هیچ‌گونه اجباری جهت به‌کارگیری فرد زندانی تحمیل نمی‌شود. هم اکنون هزار واحد تولیدی ۵ هزار محصول را در زندان تولید می کند و مطهر نژاد معتقد است باید بر این آمار افزود : کارآفرینان محترم در سراسر کشور می توانند با مراجعه به نمایندگی های بنیاد تعاون زندانیان  در سراسر کشور در خواست نیروی کار مورد نیاز را اعلام و پس از عقد قرارداد با این بنیاد از نیروی کار زندانیان بهره مند گردند.