۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲

«رویاشهر»، حسن ختام روز پنجم جشنواره فجر چهل و دوم شد

زهرا بذرافکن - خبرنگار سرویس فرهنگی: «رویاشهر» دومین اثر از استودیو آینده‌نگار بعد از انیمیشن «بنیامین» است که در بستر قصه‌ای درباره ماجراجویی‌های پسری به نام آرات روایت می‌شود. پسری که می‌خواهد قهرمان «رویاشهر» شود.

معرفی و بررسی فیلم:

این فیلم یک داستان فانتزی و تخیلی است که درباره دو شهر است که «رویاشهر» یکی از آن‌ها است. در داستان، «رویاشهر» به خطر می‌افتد و در معرض نابودی است که نوجوان ۱۲ ساله‌ای تصمیم می‌گیرد برای نجات آن کاری کند.

این انیمیشن سینمایی به کارگردانی محسن عنایتی تهیه شده و امیرهوشنگ زند سرپرست گویندگان آن است و توسط اداره‌کل فرهنگی شهرداری تهران با مشارکت مجتمع مهوا و سازمان سینمایی سوره در استودیو آینده‌نگار تهیه و تولید شده است. مصطفی حسن‌آبادی تهیه‌کننده‌گی اثر را به عهده دارد و مجری طرح آن نیز موسسه آینده‌نگار است. همچنین تولید این اثر سه سال به طول انجامیده است.

به علاوه، صداپیشگی فیلم رویاشهر با حضور منوچهر زنده‌دل، لیلا کوهسار، میرطاهر مظلومی، آرزو آفری، ابراهیم شفیعی و اردشیر منظم انجام شده است.

نقد مضمونی:

«رویا شهر» یک انیمیشن با پرداختی آخرالزمانی و با نگاهی فانتزی به مسئله قهرمان و منجی است. این انیمیشن در تلاش است که بتواند نسل جدید را در جنگ نمایان و نابرابر رسانه‌ای پای آثار بومی با مضمونی دینی، ملی و ایدئولوژیک بنشاند و تا حدودی نیز در این امر موفق خواهد بود. این اثر در فیلمنامه اما ضعیف است و به خوبی نتوانسته ایده را پیاده سازی کند.

نقد فنی- تکنیکی:

«رویا شهر» از کیفیت بالای بصری برخوردار است و کاراکترها و فضاسازی‌ها نزدیک به واقعیت درآمده و به کیفیت جهانی نیز رسیده است. صداها و لهجه خوب از آب درآمده و می‌تواند کودکان در همه سنین را مجذوب خود کند.

گفت‌وگو با عوامل فیلم:

در ابتدای نشست خبری بعد از اکران فیلم در سینمای رسانه، مصطفی حسن آبادی، تهیه کننده این اثر گفت: انیمیشن «رویاشهر» تقریبا از اواسط سال ۹۹ مراحل تولید آن شروع شد و هفت ماه مشغول پیش تولید بودیم. در دوران کرونا مشغول کار شدیم و با چالش‌های متعددی همراه شدیم و هیچ کدام از ارگان‌ها و سازمان‌ها مایل به ساخت انیمیشن سینمایی نبودند. تولید این انیمیشن نزدیک به ۴ سال طول کشید و دوستانی نزدیک به ۲۰۰ نفر ما را همراهی کردند.

وی ادامه داد: با استقبال ویژه که از انیمیشن شد، معضل حمایت تا جایی حل شد و این انیمیشن محصول مشترک چند سازمان ازجمله سازمان سینمایی سوره است.

در بخش دیگر نشست، محسن عنایتی، کارگردان انیمیشن بیان کرد: ما در گروه آینده‌نگار چالش طلب هستیم. انیمیشن «بنیامین» اتفاقات عجیبی را در اکران به دنبال داشت ولی با همه قضایا تمام شد. انیمیشن تولیدش بسیار سخت است.

بهزاد عبدی، آهنگساز اثر گفت: چون موسیقی را به ذات خود دوست دارم و همه چیز وقتی بار درام به خود می‌گیرد، بسیار ارزشمند است و دوست داشتم در این کار و در کنار این گروه دوست داشتنی باشم. بعد از همکاری های گذشته باز به من لطف داشتند و من هم تلاش کردم با فانتزی کار را همراه کنم و این انیمیشن نزدیک به ۵۰ دقیقه موسیقی اورجینال داشت.

وی ادامه داد: انیمیشن تنها تفاوتش نداشتن بازیگر و داشتن صداپیشه است وگرنه بسیار قابل اعتناست.

این کارگردان درباره روند نگارش فیلمنامه توضیح داد: نزدیک به ۶ ماه روی فیلمنامه کار کردیم و در طول پروژه اصلاحاتی در آن اتفاق افتاد. تلاش کردیم اصول فیلمنامه نویسی را تا جایی که توانستیم رعایت کنیم. خیلی از انیمیشن‌های ما غیرمنطقی هستند و مخاطب را کودک فرض می‌کنند و خیلی از اتفاقات و معناها را پایین می‌آورند که ما تلاش کردیم اثر ما اینگونه نباشد.

حسن آبادی گفت: اینکه کار ضعف‌هایی دارد ما خودمان قبول داریم و اگر نسبت به کارهای قبل خود مقایسه کنیم چنین چیزی وجود ندارد و ما گام بلندی برداشتیم. قطعا تجاربی که در این مدت به دست آوردیم به ما کمک خواهد کرد آثار بهتری تولید کنیم. اگر ساخت انیمیشن از بازه‌ای فراتر رود دیگر از نظر اقتصادی درست نیست.

نظر منتقد:

آرش فهیم: این انیمیشن به خوبی از عنصر خیال‌پردازی و فانتزی استفاده کرده است اما با این حال موضوع و مضمون اصلی فیلم برای کودک و نوجوان متناسب سازی نشده است؛ این که «رویاشهر» أساسا از کجا آمده است و چه چیزی را نمایندگی می‌کند و نماد و نشانه چیست.

موضوعاتی در فیلم مطرح می‌شود که بیشتر مناسب بزرگسال است و کودک خیلی نمی‌تواند درک و دریافت درستی از آن داشته باشد و ارتباط مطلوبی بگیرد.

سایه احسانی: موضوع و سوژه خوب است و قابلیت تبدیل به یک روایت برای کودک و نوجوان دارد اما در نهایت در ترکیب روایی ناموزون و شخصیت‌پردازی بی منطق گرفتار شده و خیلی نمی‌تواند مورد توجه قرار گیرد و به نظر می‌آید چند قدم از اثر قبلی سازندگانش یعنی «بنیامین» عقب است.

فیلم کجای دغدغه زندگی مردم قرار دارد:

«رویا شهر» برای همه کودکان در همه سنین جذاب است و حرف از یک مدل قهرمان و منجی می‌زند که تداعی کننده منجی اصلی آخرالزمانی خواهد بود و این بهترین کارکرد برای اثر گذاری در فؤاد نسل جدید است.

نسبت فیلم با گفتمان  و فجر انقلاب اسلامی:

گفتمان انقلاب اسلامی و رویکرد فجر آن قهرمان محور و منجی محور است. به همین سبب این انیمیشن در ایجاد بستری برای درک بهتر این گزاره‌ها و کلید واژه‌ها توانسته موفق حاضر شود.

ارزیابی و نتیجه گیری:

انیمیشن تلاش کرده تا ایده‌ای فانتزی و جدید را تبدیل به قصه‌ای برای کودک و نوجوان کند اما در حد ایده باقی مانده و در روایت آن نتوانسته به خوبی حرفش را بزند. شاید مخاطب کودک و نوجوان و یا بزرگسال خیلی نتواند با این اثر ارتباط بگیرد اما با این حال دیدنش برای یک بار خالی از لطف نیست.