آگاه: از اواسط دیماه سال گذشته (۱۴۰۲) قیمت بلیتهای هواپیما با افزایش روبهرو شد. از سوی دیگر، کمبود ناوگان هوایی نیز موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد؛ پس از رأی دیوان، قیمت بلیت پروازهای داخلی ازسوی شرکتهای هواپیمایی حدود ۱۰۰درصد افزایش یافت.
ایرلاینها مدعی هستند که دلیل گرانی بلیت ثابت بودن نرخ در طول دو سال گذشته بود؛ البته همچنان ایرلاینها ادعا میکنند که قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینهها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخگذاری ازسوی خود شرکتهای هواپیمایی انجام شود؛ البته دیوان عدالت اداری قیمتگذاری را به خود ایرلاینها واگذار کرده بود اما وزارتخانه راه و شهرسازی این قانون را موقوفالاجرا کرد.بر همین اساس، ایرلاینها با موقوف الاجرا شدن قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به لجبازی کردن با سازمانهای مربوطه افتادند و بلیتهای خود را با قیمتهای بالا یا «بیزینس» در بازار عرضه کردند که این مسئله موجب نارضایتی مسافران شده است. بهطور مثال با شروع موج بازگشت مسافران تهران از مقصد کیش و کمبود مسافر در مسیر معکوس، بلیت پرواز تهران - کیش در برخی سایتهای فروش به کمتر از ۲۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد. این در حالی است که بلیت پرواز کیش به تهران با قیمت بیش از دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته میشود.
درحالیکه تصور میشد بعد از موقوفالاجرا رأی دیوان عدالت شاهد بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قبل باشیم اما بررسی سایتهای فروش بلیت هواپیما نشان میدهد که برخلاف تذکرهای رییس سازمان هواشناسی و وزیر راه و شهرسازی همچنان فروش بلیت بالاتر از نرخهای مصوب در برخی مسیرها و توسط برخی ایرلاینها ادامه دارد. از طرف دیگر، با چارتر کردن برخی از خطوط پروازی ازسوی آژانسهای هواپیمایی در روزهای مختلف، بلیت هواپیما نایاب میشود؛ بهطور مثال در برخی از مسیرهای پرتردد مانند تهران - مشهد یا برعکس، بلیت هواپیما موجود نیست! ناگفته نماند در ایام پیک وقتی با کمبود بلیت مواجه میشویم، یکدفعه سروکله دلالان پیدا میشود و قیمت بلیت هواپیما به یکباره چند برابر به فروش میرسد و تنها بخش معدودی از جامعه میتوانند نرخ آن را بپردازند.محمد محمدیبخش (۲۰ فروردین) در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه نحوه قیمتگذاری بازار بلیت هواپیما چه زمانی به ثبات میرسد، گفت: بررسی قیمت بلیت هواپیما با حضور مسئولان در شورای عالی هواپیمایی و دیوان عدالت اداری برگزار و بررسی شد و قیمت مدنظر ایرلاینها پس از تصویب و سیر مراحل قیمت تعیینشده اعلام خواهد شد. وی در ادامه تاکید کرد: تا پیش از مشخص شدن قیمت مصوب بلیت هواپیما، شرکتهای هوایی بر اساس ماده ۶ قانون شورای عالی هواپیمای کشوری اگر ایرلاینی دچار تخلف شود، قطعا تنبیه خواهد شد.به گزارش مهر، اگرچه رییس سازمان هواپیمایی کشور طی هفتههای اخیر از ارسال قیمت مدنظر به دیوان عدالت اداری خبر داد اما همچنان خبری از تصویب نهایی قیمت بلیت هواپیما در بازار نیست!سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص زمان مشخص شدن نحوه قیمت بلیت هواپیما، اعلام کرد «تا امروز هنوز رأی دیوان عدالت اداری در مورد قیمتگذاریهای بلیت هواپیما نهایی نشده و تا زمانی که ابلاغ شود، همچنان ستاد تنظیم بازار تصمیمگیرنده اصلی در این زمینه است.» وی در ادامه تاکید کرد: «قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و باید منتظر باشیم تا ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیمگیری کند. در حالی این شرایط هماکنون گریبانگیر متقاضیان بلیت است که روز گذشته خبری مبنی بر مجوز خرید جت شخصی نیز ازسوی رییس سازمان هواپیمایی کشوری در رسانهها مطرح شد و سروصداهای زیادی نیز به پا کرد.»