۸ آذر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۹

عماد خورشیدطلب: تولید محتوا Content Creation دغدغهٔ تازه‌ای نیست. تقریبا از زمانی که صنعت چاپ به وجود آمد و ظرفیت تولید محتوا از تقاضای محتوا پیشی گرفت، تولید محتوا و پیدا کردن محتوای مناسب برای نشر به یک چالش جدی تبدیل شد. صنعت نشر در اروپا بلافاصله پس از اختراع ماشین چاپ، به سراغ چاپ انجیل رفت که هم کسی مدعی دریافت حق‌التالیفش نبود و هم متقاضیان فراوان داشت.

آگاه: اما بعد از مدت کوتاهی با جدی‌تر شدن ماجرای تولید محتوا دیگر نمی‌شد به کتاب‌های سنتی موجود اکتفا کرد؛ بنابراین تقاضا برای تولیدکنندگان محتوا زیاد شد و فعالیت‌های تخصصی مربوط به این رشته هم شکل گرفتند.
سردبیرهای نشریات موضوعات مناسب برای تولید محتوا را پیدا می‌کردند و سپس به سراغ سفارش تولید محتوا می‌رفتند. بخش زیادی از تولید محتوا در آن زمان ازسوی «نویسندگان استخدام‌شده در نشریات» انجام می‌شد اما به‌تدریج، نویسندگان فریلنسر هم زیاد شدند؛ کسانی که پس از دریافت سفارش تولید محتوا، براساس سلیقه و خواست کارفرما مطلب می‌نوشتند.
بنابراین می‌توان گفت شرکت‌های انتشاراتی بر پایه محتوا شکل گرفتند و نخستین کسانی بودند که با سفارش تولید محتوا به نویسندگان، این صنعت را خلق کردند.
بعد از کتاب و روزنامه، رسانه‌های الکتریکی - یعنی رادیو و تلویزیون - اختراع شدند. حالا تولید محتوای صوتی و تصویری هم اهمیت پیدا کرده بود. همان زمان گروهی از تحلیلگران رسانه به این فکر افتادند که باید نقش محتوا، تولید محتوا و حاشیه‌های آن جدی گرفته شود. نورمن آنجل، مک لوهان، نیل پستمن، ژان بودریار و... از جمله این تحلیلگران بودند.
اما دغدغه تولید محتوا پس از ظهور نسل‌های جدید وب شرایط ویژه‌ای پیدا کرد و همه به هر ترتیبی که بود به دنبال این افتادند که برای تولید محتوا اقدامی کنند. حالا و در شرایط امروز بیش از هر چیز این نکته به چشم می‌خورد که آن کاربری در فضای مجازی به موفقیت و پیروزی نزدیک‌تر است که اهل تولید محتوای خلاقانه‌تری باشد.
امروز تولید محتوا آن‌قدر اهمیت پیدا کرده است که شرکت‌ها و مراکز بسیاری برای تحقق این مقوله شکل گرفته‌اند و سعی در درآمد زایی و رقابت دارند. اینجاست که یک رکن مهم در فضای مجازی داخلی مدیریت تولید محتوای درست و مطابق منافع ملی است.
رهبر انقلاب چند سال پیش از این در تصریح بر این نکته و در دیدار با شورای عالی فضای مجازی متذکر شدند: «ما در زمینه تولید محتوا نمی‌توانیم اطمینان کنیم به تصادفات و آنچه پیش می‌آید... باید بنشینید روی این مسئله -تولید محتوا- طراحی کنید، فکر کنید. 
ما البته جوان‌های خوشفکر متدین داریم، افراد به‌دردبخوری برای تولید محتواهای اجتماعی داریم، حوزه‌های علمیه را داریم که دستشان در این زمینه واقعا باز است. بعضی از دانشگاهی‌ها را داریم. البته بانک‌های اطلاعاتی را هم داریم. از اینها باید استفاده کنید. دستگاه تولید محتوا را تقویت کنید؛ ما به این مسئله احتیاج داریم.» (۱۳۹۶)
در همین راستا و در ادامه این بحث ایشان بعد از رواج آموزش مجازی در دوره کرونا تاکید می‌کنند: یک نکته زیان‌هایی است که احتمالا در آموزش مجازی وجود دارد... بایست مراقبت کنید تا این موجب آن نشود که جوان‌ها وارد فضای بی‌بندوبار و رهای اینترنت بشوند و سرشان گرم بشود به یک چیزهای دیگری که هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ اعتقادی خطرهای بزرگی برای اینها دارد. (۱۳۹۹)