• حال پرستاران ناخوش است

    گزارش «آگاه» از لزوم حمایت حقوق مادی و معنوی پرستاران بررسی می‌کند

    حال پرستاران ناخوش است

    لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران روزنه امیدی برای بخش بزرگی از کادر درمان کشور است؛ طوری که رییس سازمان نظام پرستاری کشور باور دارد، در این لایحه پیشنهادات مترقی برای ارتقای سطح معیشت و افزایش رضایت شغلی پرستاران دیده شده و امید می‌رود باتوجه‌به ضرورت تصویب آن، با فوریت سیر تصویب و قانونگذاری را طی کند و مردم و پرستاران از آن بهره‌مند شوند.

  • تورم، جریمه شکار را می‌بلعد

    گزارش «آگاه» از تاثیر ۴ برابر شدن جریمه شکار و بازدارندگی آن را بخوانید

    تورم، جریمه شکار را می‌بلعد

    سال گذشته خبر از افزایش هفت‌برابری جریمه شکار رسید و دوستداران محیط‌زیست را به کاهش تخلفات صید و شکار امیدوار کرد اما این امیدواری چهاردهم ماه جاری بعد از جلسه شورای عالی محیط‌زیست به کمرنگی گرایید و با افزایش چهار برابری موافقت شد. این در حالی است که کنشگران محیط‌زیست می‌گویند هنوز هم از متخلفان برابر سال ۱۳۹۸ جریمه دریافت می‌شود.

  • تهدید همچنان زباله‌ها

    گزارش «آگاه» از هشدار به مراکز دپوی زباله در شهر سراوان را بخوانید

    تهدید همچنان زباله‌ها

    عماد خورشیدطلب- خبرنگار گروه جامعه: نرسیده به شهر رشت درست زمانی که مسافران هوای لطیف گیلان را احساس می‌کنند بوی زباله‌های رهاشده در شهر سراوان چنان زننده به نظر می‌رسد که تا ساعت‌ها مشام را می‌آزارد. قطعا این همه مشکل نیست. روز گذشته نیز مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان با اشاره به مخاطرات زیست‌محیطی دپوی زباله در سراوان از ورود هر ثانیه ۲۰لیتر شیرابه زباله به سفیدرود خبر داد؛ بنابراین رودی که به تالاب بین‌المللی انزلی می‌ریزد هر شبانه‌روز قریب به دوهزار مترمکعب شیرابه زباله از سراوان با خود می‌برد.

  • مرگ رویاها

    گزارش «آگاه» از دلیل خودکشی پزشکان و وضعیت نابسامان معیشت آنان را بخوانید

    مرگ رویاها

    امیرگودرزی ـ خبرنگار گروه جامعه: پزشکی بی‌شک یکی از سه شغل رویایی ایرانی‌هاست؛ رویایی که نه سن‌وسال می‌شناسد، نه طبقه اجتماعی و فرهنگی و تقریبا همه این شغل را برای خودشان یا فرزندشان می‌پسندند. کم نیستند آنهایی که پول و عمر و جوانی خود را صرف رسیدن به شغلی می‌کنند که باور دارند ثروت و جایگاه اجتماعی را باهم می‌آورد. زندگی مرفه و آسودگی در انتظار همه آنهاست؟ آمار می‌گوید نه! وقتی آمار نشان می‌دهد امسال هر ۱۰روز یک پزشک خودکشی کرده است سرنوشت گروهی از فارغ‌التحصیلان این رشته را نمایان می‌کند که شاید تاکنون به چشم نیامده باشد.

  • معلمی با صدها فرزند

    روایت هایی از زندگی معلم هلال احمری و حامی دانش‌آموزان نیازمند را بخوانید

    معلمی با صدها فرزند

    عماد خورشید طلب، خبرنگار گروه جامعه: آنقدر دلسوزانه درباره شاگردانش صحبت می‌کند و پیگیر زندگی و احوالشان است که به گفته شاگردانش، گاهی برای خطاب کردنش به «آقای معلم» دچار تردید می‌شوند، چون برای همه آنها حکم پدر را دارد. اما درنهایت برایشان همان آقا معلم هلال‌احمری است که به پای دردهایشان می‌گرید و از خوشحالی‌شان انرژی می‌گیرد.

  • غریبه با قانون

    گفت‌وگوی «آگاه» با معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در ساماندهی موتورسواران

    غریبه با قانون

    امیر گودرزی- خبرنگار گروه جامعه: هر بار صحبت از وضعیت نابسامان موتورسیکلت‌ها می‌شود، گروهی اعتقاد دارند سخت‌گیری در اجرای قانون برای موتورسواران مانع امرارمعاش این قشر ضعیف است. از سوی دیگر، گروهی باور دارند با چشم‌پوشی قانون، اوضاع ترافیکی شهر بیش‌ازپیش به هم می‌ریزد. این دو دیدگاه دور باطل ساماندهی موتورسیکلت‌هاست. در ادامه پیگیری این موضوع، سراغ معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ می‌روم. سرهنگ «احسان مؤمنی» بیش از هفت سال است چنین مسئولیتی را در پایتخت برعهده دارد و به گفته خودش، همه تصادفات فوتی را به چشم دیده است. شاید به همین دلیل وقتی در مورد وضعیت موتورسیکلت‌ها می‌پرسم، انگار داغش تازه شده است.

  • سرگردان تن تب‌دار

    همراهان بیماران شهرستانی در پایتخت شب‌های سختی را سپری می‌کنند

    سرگردان تن تب‌دار

    امیر گودرزی، خبرنگار گروه جامعه : از دم غروب چادرهای مسافرتی یکی‌یکی اطراف بیمارستان‌های دولتی علم می‌شود. از بلوار کشاورز گرفته تا خیابان شریعتی و نواب و هر مرکز درمانی که بیماری از شهرستان داشته باشد، همراهی هم دارد که شب نرسیده در گوشه‌ای از خیابان برای گذراندن شب جا خوش می‌کنند. براساس برخی آمار اعلام‌شده، حدود ۶۵درصد بیماران مراکزدرمانی دولتی از شهرهای دیگر می‌آیند و هر روز بر این عدد افزوده می‌شود. اما علت سرگردانی آنها چیست؟ چرا برای چادرخوابی همراهان بیمار چاره‌ای نمی‌شود؟

  • تالاب جان ندارد

    گزارش «آگاه» درباره وضعیت تالاب انزلی را بخوانید

    تالاب جان ندارد

    بی‌صدا و مظلومانه درحال نابودی است. حدود یک دهه است زنگ خطر نابودی تالاب بین‌المللی انزلی به صدا درآمده و این تالاب به‌عنوان ابرچالش زیست‌محیطی، نگاه‌های نگران بسیاری را به خود جلب کرده است. تالاب انزلی در طول ۵۰سال اخیر با مشکلات زیست‌محیطی بسیار و بی‌توجهی مسئولان روبه‌رو بوده است که تخلیه فاضلاب و ضایعات خانگی و صنعتی، افزایش سطح رسوبات، تغییر کاربری زمین‌ها و تبدیل بخشی از اراضی حاشیه تالاب به زمین‌های کشاورزی، احداث موج‌شکن یا گسترش گیاه آزولا از نمونه‌های آن است. سوال اینجاست سرانجام این تالاب چه خواهد شد؟

  • متهم ردیف بیست‌وهفتم

    گلناز جواهری‌ساعتچی متهم ردیف بیست‌وهفتم دادگاه رسیدگی به جرایم گروهک تروریستی منافقین است.

  • پول نداشتیم فرهنگ بسازیم

    پول نداشتیم فرهنگ بسازیم

    تبلیغات گسترده و ناتمام که با اعلام شرایط آسان خرید موتورسیکلت در کنار چشمان بسته قانون باعث جذابیت این وسایل نقلیه شده است. وقتی می‌توانید اقساطی وسیله نقلیه‌ای بخرید که در محدوده طرح ترافیک رفت‌وآمد و از چراغ‌قرمز عبور کنید، چرا نخرید؟ پلاک‌های پوشیده‌شده موتورسیکلت‌ها نشان می‌دهد برای تخلفاتشان مجازات نمی‌شوند و به گفته معاون اجتماعی سابق راهور، «از چشم قانون پنهان هستند.»

  • زندگی در سیل بحران

    گزارش «آگاه» درباره سیل اخیر خوزستان و خسارت‌های وارد شده را بخوانید

    زندگی در سیل بحران

    لیلی معرفی- خبرنگار گروه جامعه: زندگی در خوزستان مختل شده است. مردم گرفتار و در محاصره آبگرفتگی هستند. سیلاب ۲۰۰هزار تن گندم خوزستان را با خود برد و بنزین به آب‌های سطحی اهواز سرایت کرده است. مرکز مدیریت راه‌های این اداره کل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: باتوجه‌به بارش باران‌های شدید در تمامی محورهای استان، هموطنان عزیز از ترددهای غیرضرور در محورهای مواصلاتی پرهیز کنند.

  • سیاست به نفع محیط‌زیست

    گزارش «آگاه» درباره همکاری‌های جدید برای کاهش مخاطرات زیست‌محیطی خلیج‌فارس

    سیاست به نفع محیط‌زیست

    لیلی معرفی- خبرنگار گروه جامعه: زندگی در خوزستان مختل شده است. مردم گرفتار و در محاصره آبگرفتگی هستند. سیلاب ۲۰۰هزار تن گندم خوزستان را با خود برد و بنزین به آب‌های سطحی اهواز سرایت کرده است. مرکز مدیریت راه‌های این اداره کل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: باتوجه‌به بارش باران‌های شدید در تمامی محورهای استان، هموطنان عزیز از ترددهای غیرضرور در محورهای مواصلاتی پرهیز کنند.

  • خانه موزه شهید چمران

    خانه موزه شهید چمران

    در میان هیاهو و شلوغی‌های تهران و در نزدیکی بازار بزرگ، خانه‌ای در یکی از بافت‌های قدیمی این شهر قرار دارد که محل تولد و بزرگ شدن فردی است که در تاریخ معاصر ایران از جایگاه علمی، سیاسی و اجتماعی بالایی برخوردار است.

  • رسیدگی اورژانسی به پرستاران

    گزارش «آگاه» از استعفای پرستاران و وضعیت معیشت آنان را بخوانید

    رسیدگی اورژانسی به پرستاران

    امیر گودرزی - خبرنگار گروه جامعه: پرستاران که تا چند سال پیش در خط مقدم مبارزه با همه‌گیری کرونا ازسوی مردم «مدافعان سلامت» لقب گرفته بودند، امروز حالشان از آن روزها بدتر است؛ سفیدپوش‌هایی که با زخم ماسک روی صورت دست از پرستاری بیماران برنداشتند، حالا گروه گروه درحال ترک کارشان هستند. به گفته دبیرکل خانه پرستار، آمار پرستارانی که از بهار سال گذشته تاکنون استعفا داده‌اند از ۲۰هزار نفر هم عبور می‌کند.

  • در یک روز قانونمند شوید

    آیا دریافت گواهینامه آسان در قانونمند شدن موتورسواران تاثیری دارد؟

    در یک روز قانونمند شوید

    امیر گودرزی- خبرنگار گروه جامعه: طرح «گواهینامه آسان» از تیرماه سال گذشته شروع شد تا به ده‌ها میلیون نفر موتورسوار بدون گواهینامه، یک‌روزه گواهینامه بدهد. پلیس از کسانی که سال‌ها بدون گواهینامه سوار بر موتورسیکلت هستند می‌خواهد در این طرح شرکت کنند و تلویحا به آنها قول می‌دهد دست‌خالی برنگردند. انگار همه دست‌به‌دست هم دادند تا شرایط برای موتورسواران هر روز راحت‌تر شود. از فروشندگان بزرگ با تبلیغات گسترده از فروش اقساطی بدون پیش‌پرداخت انواع موتورسیکلت خبر می‌دهند و مردم را آشکارا برای فرار از ترافیک به استفاده از این وسیله نقلیه تشویق می‌کنند.

  • سطل‌های ثروت

    اجاره مخازن زباله پایتخت در هر منطقه با قیمت ۸ میلیارد تومان برای هر ماه

    سطل‌های ثروت

    امیر گودرزی- خبرنگار گروه جامعه: هر روز در تهران ۵ تا ۶هزار تن زباله جمع‌آوری می‌شود که معمولا ۱۰درصد آن پلاستیک است. همه دعواها بر سر همین ۱۰درصد است. ۶۰۰تن پلاستیک که برای محیط‌زیست بلا و برای دلالان برکت است. برآورد میشود تنها زباله‌های پلاستیک‌های تولیدشده یک روز در تهران، ده‌ها میلیارد تومان ارزش دارد و با افزایش هرساله حجم زباله تولیدشده در پایتخت و بالارفتن قیمت پلاستیک، کار به جایی رسیده است که مافیای زباله گشت‌هایی استخدام کرده از سطل زباله‌ها مراقبت کنند تا کسی نتواند حتی یک بطری بردارد.

  • سلامتی مردم با جیب خالی؟

    گزارش «آگاه» از حق مشاوره‌های غیرمتعارف روان‌شناسان را بخوانید

    سلامتی مردم با جیب خالی؟

    ابلاغ تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی و دریافت حق ویزیت سلیقه‌ای روان‌شناسان؛ از ۳۵۰هزار تومان گرفته تا دومیلیون تومان، ماجرایی تکراری است که هر سال از پایین بودن دخل و بالا بودن خرجِ کلینیک‌های روان‌شناسی آب می‌خورد. همین موضوع اما باعث شده استفاده از خدمات روان‌شناسی در حاشیه لیست سبد هزینه خانوارها قرار گیرد. تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی و مشاوره برای امسال به‌ازای ارائه هر ۴۵دقیقه خدمات در مقطع کارشناسی‌ارشد ۳۲۱هزار تومان و در مقطع دکتری ۳۷۸هزار تومان تعیین‌شده که البته براساس سوابق حرفه‌ای از زمان دریافت پروانه تخصصی، برای افراد با سابقه کار بالای ۱۵سال، ۱۵درصد به مبلغ پایه اضافه می‌شود؛ اما این تعرفه‌ها در حالی اعلام شده که برخی روان‌شناسان و مشاوران حق‌ویزیت خود را بیشتر از رقم تعرفه‌های تعیین‌شده دولت، دریافت می‌کنند که این حق‌ویزیت به فراخور منطقه و سطح مالی ساکنان آن محله متفاوت است.

  • کودک‌کش را مجازات خواهیم کرد

    گزارش «آگاه» از گفت‌وگوی مسافران مترو درباره تقابل ایران و رژیم صهیونیستی

    کودک‌کش را مجازات خواهیم کرد

    خطوط متروی تهران با همه طول و دسترسی‌هایی که دارند محلی برای تضارب آرا و شنیدن صداهای مختلف هستند. مسافران در چند دقیقه حضورشان در واگن‌های فشرده و بعضا فرسوده مترو، گاه قیمت دلار را موضوع بحث خود قرار می‌دهند و گاهی هم با تشکیل هیات‌منصفه گناهکار بودن کسی را بررسی می‌کنند و بقیه مردم آزادانه باور می‌کنند بدون درنظرگرفتن رأی دادگاهی. برای شنیدن حرف‌های مردم جایی بهتر از مترو سراغ ندارم. اینجا خود مردم هستند. 

  • کیفیت هوای تهران سالم شد

    کیفیت هوای تهران سالم شد

    روز گذشته در حالی برای نخستین بار در فروردین ماه سال جدید شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شهر تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت که امروز/سه‌شنبه/ بار دیگر کیفیت هوا به روال ۲۵ روز گذشته در وضعیت قابل قبول یا همان سالم برگشت.

  • چشم انتظار تحول

    مدارس کانکسی تا پایان ۱۴۰۳ ساماندهی خواهد شد؟

    چشم انتظار تحول

    مدارس کانکسی ازجمله مهم‌ترین معضلات آموزش و پرورش کشور است، اگرچه تعداد این مدارس زیاد نیست اما تحصیل همه دانش‌آموزان در فضایی امن و آرام وظیفه مسئولان است.

  • تکمیل سامانه مشوق‌های سربازان ماهر

    تکمیل سامانه مشوق‌های سربازان ماهر

    فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از نهایی شدن سامانه مشوق‌های سربازی خبر داد و اعلام کرد که مشمولان دارای مهارت می‌توانند از ۱۵اردیبهشت‌ماه نسبت‌به انجام ثبت‌نام خود در این سامانه اقدام کنند.

  • محکم و مقتدر

    گزارش میدانی «آگاه» از واکنش مردم به عملیات «وعده صادق» را بخوانید

    محکم و مقتدر

    ۱۰روز پس از حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به‌عنوان بخشی از خاک کشورمان و به شهادت رسیدن هفت نفر از مستشاران قانونی کشور و عدم واکنش صریح جامعه بین‌المللی به این اقدام غیرقانونی، بامداد یکشنبه ۲۶فروردین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک پهپاد و موشک به‌سوی سرزمین‌های اشغالی، اقدام به تنبیه این رژیم متجاوز کرد. همزمان با این اقدام، مردم سراسر کشور با تجمع در میادین اصلی شهر، از این اقدام حمایت کرده و علیه رژیم صهیونیستی شعار سردادند.

  • آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده

    آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده

    زمان ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ برای پایه‌ها و رشته‌های تحصیلی اعلام شد. بر این اساس ثبت‌نام‌ها برای پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم از سه‌شنبه ۲۸فروردین و همچنین پایه‌های ورودی مقاطع تحصیلی (اول ابتدایی، هفتم و دهم) نیز از دهم تیرماه آغاز می‌شود.

  • دارو، مبتلا به درد مزمن

    «آگاه» جوانب مختلف کمبود دارو را بررسی کرده است

    دارو، مبتلا به درد مزمن

    قصه پرفراز و نشیب کمبود دارو سال‌هاست که ادامه دارد، اما باید بدانیم طیف زیادی از عوامل در زمینه کمبودهای دارویی موثر هستند که بی‌توجهی به هریک از آنها، منجر به بروز کمبودهای دارویی و در نتیجه تحمیل فشار مضاعف به بیماران می‌شود. مصرف‌کنندگان داروی وارفارین با نبود دارو مواجه‌اند، انسولین‌های خارجی هم یکی‌درمیان پیدا می‌شود، قطره‌های چشمی، داروهای پیوندی، متی‌مازول، ریتالین و... هم از فهرست کمبود داروخانه‌ها خط نمی‌خورند.

  • ۱۵ استان متأثر از سیل، آبگرفتگی و کولاک برف

    ۱۵ استان متأثر از سیل، آبگرفتگی و کولاک برف

    رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور از متاثر شدن ۱۵استان از سیل، آبگرفتگی و کولاک برف خبر داد و گفت: نیروهای عملیاتی هلال احمر تا روز جمعه به هزار و ۶۸۷نفر متاثر از سیل، آبگرفتگی و کولاک برف امدادرسانی کردند.

  • بحران بی‌سرپناهی

    آگاه شتاب تورم قیمت مسکن و آینده آن بررسی می‌کند

    بحران بی‌سرپناهی

    توان خرید شاید بتوان گوشت و تاکسی را حذف کرد ولی مسکن را نه! چاره کسانی که در تهران شغلی یافته ولی توان پرداخت اجاره در پایتخت را ندارند چه برسد به خرید، حاشیه‌نشینی است. مناطق حاشیه‌ای هم مصون از تورم نیست و افزایش اندک حقوق توان پرداخت اجاره سال جدید را می‌گیرد تا مستاجر کارمند را برای ادامه زندگی به کیلومترها دورتر بکشاند. این ماجرا تا کجا ادامه دارد و چه بر سر کسانی می‌آید که افزایش درآمدشان از افزایش تورم مسکن عقب می‌ماند؟ دولت در این زمینه چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ 

  • نقش هویت ایرانی در صفحات تقویم

    نگاهی به مناسبت‌هایی جدید که از امسال مهمان تقویم‌ها شده‌اند

    نقش هویت ایرانی در صفحات تقویم

    امیرگودرزی - خبرنگار: تقویم سال۱۴۰۳ را درحالی پیش روی خود باز می‌کنیم که ثبت مناسبت‌های جدیدی را در صفحات آن می‌بینیم. بر این اساس برای نخستین سال روز خبرنگار در صفحه ۱۷مرداد تقویم ۱۴۰۳ به چشم می‌خورد. همچنین هفت روز به نام هفت محصول کشاورزی در تقویم نامگذاری شده تا فرصت جدیدی برای شکرگزاری و نشاط اجتماعی در برداشت محصولات فراهم شود.

  • عقربه‌های بی‌قرار

    «آگاه» جوانب مختلف تغییر ساعت رسمی کشور همزمان با تغییر فصل را بررسی کرده است

    عقربه‌های بی‌قرار

    همه‌ساله در کشور ما در دو مرحله تغییرات ساعتی انجام می‌شد. طبق بررسی‌های انجام‌شده تغییر ساعت در فصل بهار و تابستان در سایر کشورها نشان می‌دهد که این روند به‌منظور استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف برق با بهره‌گیری از نور خورشید و طولانی بودن ساعات روزهای فصل بهار و تابستان به مرحله اجرا درآمده و درحال‌حاضر در ۷۷کشور جهان تغییر ساعت در این دو فصل به‌عنوان یک اصل پذیرفته‌شده و به‌طور قانونمند، نهادینه شده است. اما سوال اینجاست که این اقدام چه آثاری دارد و آیا باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود؟

  • بارش‌های شدید در تعطیلات عید فطر

    بارش‌های شدید در تعطیلات عید فطر

    سازمان هواشناسی با هشدار فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما در برخی مناطق کشور از بارش‌های سنگین در ۱۴ استان طی روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه خبر داد.

  • نوسازی تاکسی‌های پایتخت در سال ۱۴۰۳

    نوسازی تاکسی‌های پایتخت در سال ۱۴۰۳

    سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: امسال شاهد بکارگیری تعداد قابل توجهی تاکسی و ون در این ناوگان هستیم.