۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۳٬۲۷۸

 مدت‌ها بود که صدای آمدن سریال جدیدِ نرگس آبیار به گوش‌ها رسیده بود. «سووشون» یکی از جدیدترین‌ مهمان‌های شبکه نمایش خانگی شده است.

روایت سووشون از قاب دوربین آبیار

آگاه: آبیار کارنامه هنری پرباری دارد و در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی گوناگونی حضور داشته است. او در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرده است. آبیار در کارگردانی فیلم‌های بلند، فیلم‌های کوتاه و مستند، دستی بر آتش دارد. او چهار فیلم‌نامه بلند سینمایی در کارنامه ادبی خود دارد که ما شاهد آثار درخشانی همچون «شبی که ماه کامل شد» و «شیار ۱۴۳» بودیم. اما «سووشون» اولین تجربه کارگردانی سریال برای او است. مراحل پیش‌تولید این نمایش خانگی به پایان رسیده و بنا شده است تا از طریق پلتفرم نماوا و در سه فصلِ ده قسمتی، مقابل چشمان مخاطبان قرار گیرد. آنطور که پیشتر هم گفته شده بود قرار است تا با اعطای امتیاز پخش این سریال به پلتفرم‌های خارجی، در سطح بین‌المللی هم منتشر شود. همانطور که از نام سریال پیداست، فیلمنامه این اثر بر اساس نخستین رمان سیمین دانشور با تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، جلوی دوربین رفته است. سیمین دانشور در این رمان، داستان سووشون در شیراز را که در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد و فضای اجتماعی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ را ترسیم می‌کند.

به عقیده بعضی از منتقدان، برخی از وقایع تاریخی دهه ۱۳۳۰ مانند کودتای ۲۸مرداد نیز در روند رمان انعکاس داشته‌ است. اما باید دید که ساخته آبیار اثری کاملا مشابه قصه و اقتباسی است یا صرفا برداشت آزاد از رمان سووشون است. بازیگران مطرحی همچون میلاد کی‌مرام، بهنوش طباطبایی، هوتن شکیبا، سام درخشانی، ترلان پروانه و آزاده صمدی به ایفای نقش در این سریال پرداخته‌اند. در این اواخر سریال‌های بسیاری که ازسوی هنرمندانِ مطرح، مهمان شبکه نمایش خانگی شده‌اند اما به‌جز چند اثر همچون قورباغه، پوست شیر، زخم کاری ۱، مورد اقبال و استقبال مخاطبان قرار نگرفته‌اند. باتوجه به اینکه اولین گام‌های آبیار برای ورود به عرصه سریال‌سازی در این بستر برداشته شده و سراغ به تصویر کشیدن داستانی با چنین عظمتی رفته است. انتظار می‌رود این قدم‌ها چنان استوار باشد که علاوه بر حفظ عظمت و شأن داستان و نویسنده آن، شاهد اثر فاخری دیگر از آبیار باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.