آگاه: برخی از صحنهها، بهویژه در بازسازی نیل و قصر فرعون، مصنوعی به نظر میرسند و بهخوبی با بافت داستان هماهنگ نشدهاند. بااینحال، حاتمیکیا با ترکیب نور، طراحی صحنه دقیق و استفاده از زوایای خاص دوربین، توانسته است فضای تاریخی و اسطورهای داستان را تا حد زیادی زنده کند. بازیگران این اثر، از مریلا زارعی در نقش مادر موسی(ع) گرفته تا بهنام تشکر در نقش فرعون، درخشش ویژهای دارند. زارعی تصویری ملموس از مادری که برای نجات فرزندش میجنگد ارائه میدهد و تشکر نیز چنان حضوری پرقدرت در نقش فرعون دارد که فضای فیلم را تحتتاثیر قرار میدهد. این پروژه از ابتدا با چالشهای بسیاری روبهرو بوده است. فرجالله سلحشور در سال۱۳۸۸ فیلمنامه آن را نوشت اما پس از ابتلا به سرطان در سال۱۳۹۰ و درگذشت او در ۱۳۹۴، کار متوقف شد. پس از آن، جمال شورجه هدایت پروژه را برعهده گرفت اما مشکلات مالی و سکته قلبی او باعث شد تولید بار دیگر به تعویق بیفتد. سرانجام، در سال۱۴۰۰، ابراهیم حاتمیکیا کارگردانی آن را بر عهده گرفت و توانست این اثر را به سرانجام برساند. حاتمیکیا در موسی کلیمالله علاوهبر ارائه یک داستان تاریخی پرشور، بهخوبی به ریشههای سینمای دینی ایران نیز اشاره کرده است. او نهتنها در دیالوگها، بلکه در میزانسن و بازسازی برخی فضاها، به یوسف پیامبر ادای دین کرده و این ارتباط معنایی را در سراسر اثر حفظ کرده است. در نهایت، این فیلم را میتوان ترکیبی از سنت و نوآوری دانست؛ اثری که هرچند در برخی بخشها ضعفهایی دارد اما با روایت پرقدرت و بازیهای تاثیرگذار، تماشاگر را با خود همراه میکند.
۲۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
فیلم و سریال موسی کلیمالله(ع) با کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، اثری است که در عین داشتن ساختاری مستقل، نشانههایی از احترام و ادای دین به یوسف پیامبر(ع)، ساخته فرجالله سلحشور را در خود جای داده است. طراحی لباس و میزانسن فیلم، بهوضوح یادآور فضای آن سریال است اما حاتمیکیا با دیالوگهای خاص و بازسازی برخی لوکیشنهای نمادین، همچون چشمه خشکیده یوسف نبی(ع)، به نوعی ارتباط معنایی میان این دو اثر ایجاد کرده است. با وجود روایت حماسی و بازیهای درخشان، جلوههای بصری فیلم نتوانسته آنطور که باید، واقعگرایانه به نظر برسد.