آگاه: به نقل از نیواطلس، براساس گزارشی که در مجله علمی ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ادعا میکنند که روشی را برای تبدیل گرمای خروجی اگزوز به انرژی با استفاده از دستگاه کوچکی که میتواند روی لوله اگزوز خودرو نصب شود، کشف کردهاند که به آن ژنراتور ترموالکتریک (TEG) میگویند.
اگرچه دستگاههای ترموالکتریک که از گرادیان دما برای تبدیل گرما به انرژی استفاده میکنند، از قبل وجود داشتهاند اما این فناوری بسیار پیچیده و سنگین است. علاوهبر این، این دستگاهها اغلب به آب خنککننده نیاز دارند تا اختلاف دمای لازم را حفظ کنند.
این دقیقا همان جایی است که سیستم جدید ژنراتور ترموالکتریک وارد عمل میشود و نسبتا مبتکرانه است.
ژنراتورهای ترموالکتریک (TEG) براساس اصل جذب گرما و تبدیل آن به نیروی الکتریکی کار میکنند. هنگامی که الکترونها در نزدیکی منبع گرما مانند لوله اگزوز قرار میگیرند، از سمت گرم به سمت سرد میروند و جریان الکتریکی ایجاد میکنند. بیسموت تلوراید(Bismuth-telluride)، یک ماده نیمهرسانا که بهطور موثر این جریان الکترونی را تقویت میکند، در ژنراتورهای ترموالکتریک ازسوی محققان استفاده شده است.
نمونه اولیه حداکثر خروجی ۴۰وات را تولید میکند که برای کاربردهای کممصرف مانند شارژ گوشی کافی است. این گروه توانست ۵۶وات الکتریسیته تولید کند.
هنگامی که این دستگاه به دریچههای اگزوز بالگرد متصل شد، ۱۴۶ وات توان تولید کرد. اگرچه این انرژی بسیار ناچیز است، اما با توجه به اینکه این انرژی بهجای رهاشدن درحال بازیابی و استفاده است، یک شاهکار قابلتوجه محسوب میشود.
این سیستم فوقالعاده است. میتوان آن را به راحتی در لولههای اگزوز و سایر دریچههای اگزوز خودروهای موجود بدون نیاز به سیستمهای خنککننده اضافی نصب کرد که تضمینکننده افزایش کارایی و تبدیل شدن آنها به منابعی برای انرژی پاکتر است. اگرچه این فناوری بهطور خاص برای خودروها ایجاد شده است، اما واضح است که پتانسیل استفاده از آن، در انواع دیگر سیستمهای حملونقل وجود دارد.
۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
موتورهای احتراقی تا ۷۵درصد انرژی خود را هدر میدهند که این انرژی بهشکل گرمای موتور آزاد میشود یا از طریق لوله اگزوز آزاد میشود. اما اگر بتوان آنها را کارآمدتر و سبزتر کرد چه اتفاقی میافتد؟ آیا این امر باعث کاهش فروش خودروهای الکتریکی میشود؟