آگاه: حمیدرضا شیخالاسلام ضمن اشاره به فعالیت مهدها در روزهای تعطیل غیررسمی همچون آلودگی هوا گفت: پدر و مادرهایی که در روزهای تعطیل سرکار میروند و فرزندشان باید به مهد یا کودکستان سپرده شود، این اختیار با درخواست اولیا به کودکستانها داده شده تا مهدهای کودک نسبتبه خدماترسانی به اولیا استثنا باشند. نامهنگاریهای قانونی با وزارت کشور و ستاد بحران نیز انجام شده است.
رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه ثبتنام مهدکودکها به شکلهای مختلفی مانند مهدهای کودک ماهانه، فصلی و حتی روزانه طراحی شده است، ادامه داد: این موضوع را در اولین فرصت اطلاعرسانی خواهیم کرد تا اولیا بدانند به چه شکلی در ابتدای سال فرزندان خود را ثبتنام کنند. شیخالاسلام درخصوص ناهماهنگیهای جدول شهریه نیز گفت: میزان اجارهبها و آیتمهای دیگر بارگذاری شده بر تعیین میزان شهریه تاثیرگذار است؛ لذا هزینههای موسسان ملاک عمل شهریه است. این درحالی است که شهریه اعلامی از طریق سامانه برای اولیا نیز قابل رویت است. وی با بیان اینکه سه نوع کودکستان مستقل، وابسته دولتی و وابسته غیردولتی وجود دارد، درخصوص توانمندسازی مربیان این کودکستانها افزود: تعدادی از مربیان که در گذشته در بهزیستی بودند آموزشهای لازم را دیدهاند، تعدادی نیز که آموزش ندیدهاند تلاش میشود در کوتاهترین زمان ممکن تحت آموزش قرار گیرند.
رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک درخصوص نامگذاری صحیح کلمه مهدکودک و کودکستان ادامه داد: تلاش میشود در برنامه هفتم بحث کودکستان برای همه لحاظ شود. شیخالاسلام با بیان اینکه از جامعه آماری ۴ تا ۶سالهها تنها ۴۶درصد به کودکستان میآیند، گفت: تلاش میشود برای سال آینده این آمار افزایش یابد. وی درخصوص راههای افزایش این آمار افزود: از طریق تحت پوشش قراردادن مناطق محروم، فرهنگسازی در سطح جامعه و مدیریت فضاها به گونهای که دسترسی آسانتر صورت گیرد سعی میشود این آمار افزایش یابد.رییس سازمان تعلیم و تربیت درباره کتابهای آموزشی استفادهشده در مهدهای کودک عنوان کرد: از محتواهای آموزشی که تاییدیه دارند میتوان استفاده کرد.شیخالاسلام درخصوص کتابهای غیرمجاز استفاده شده در کودکستانها نیز اظهار کرد: این کار غیرقانونی است و قطعا استانها ورود پیدا خواهند کرد و به مدیران و موسسان تذکرات لازم را خواهند داد. وی درخصوص نحوه رعایت بهداشت مانند موضوع شپش در کودکستانها افزود: به محض رویت، موسس، مربی و مدیر بهجد در این قضایا ورود پیدا خواهند کرد ما هم قطعا نظارتهای خود را انجام خواهیم داد. این در حالی است که طبق یکی از پژوهشهایی که نتیجه آن ازسوی جهاد دانشگاهی منتشر شده، مهدکودک تاثیر زیادی بر شکلگیری شخصیت کودکان و تربیت آنها دارد. مهمترین تاثیر مهدکودک بر کودکان تقویت روابط اجتماعی است. بازیهای گروهی و افزایش ارتباطات، روابط اجتماعی کودک را بهبود میبخشند. یک مربی مهدکودک خوب به کودکان میآموزد که چگونه با دیگر همسالان خود رابطه برقرار کرده و دوستهای جدید پیدا کنند. همچنین وقتی کودکان در بین همسنوسالان خود قرار میگیرند، در برخی مواقع با یکدیگر دچار اختلاف خواهند شد. در این حالت مربی مهدکودک میتواند به کودکان آموزش دهد که چگونه اختلافاتشان با یکدیگر را برطرف کنند. کودکان باید هر روز و در زمان مشخصی به مهدکودک بروند و وسایلشان را در مهدکودک تمیز و مرتب نگه دارند. آنها همچنین زمان مشخصی برای تغذیه، بازی و آموزش دارند و طرز صحیح نشستن و صحبت کردن را یاد میگیرند. همه اینها نظم و انضباط را به کودکان آموزش میدهد. این پژوهش می افزاید بسیاری از کودکان تا زمانی که در خانهاند برای انجام کارهایشان به پدر و مادر یا خواهر و برادر بزرگتر از خود وابسته هستند. آنها در مهد یاد میگیرند که چگونه کارهایشان را بهتنهایی انجام دهند. همچنین دور بودن از محیط خانه باعث میشود که وابستگی کودک به مادر کمتر شود و کودک در آینده راحتتر بتواند به محیط مدرسه عادت کند.
۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
محمد علی بیگی : رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه از جامعه آماری ۴ تا ۶سال تنها ۴۶درصد به کودکستان میآیند، گفت: تلاش میشود برای سال آینده این آمار از طریق تحت پوشش قراردادن مناطق محروم، فرهنگسازی در سطح جامعه و مدیریت فضاها به گونهای که دسترسی آسانتر صورت گیرد، افزایش یابد.