به گزارش آگاه: «حملات یمنیها به دلیل جنگ اسرائیل علیه غزه تهدید جدیدی برای آینده تامین انرژی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا است که برای فعالیت کارخانهها، تولید برق و گرم کردن خانههایشان به گاز طبیعی وارداتی متکی هستند» این را آسوشیتدپرس دیروز پنجشنبه گزارش داده است.
نیروهای مسلح یمن به دنبال تشدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از اواخرآبان ماه به هیچ کشتی مرتبط با این رژیم و کشتیهایی که مقصد آنها فلسطین اشغالی است، اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه بابالمندب را ندادهاند.
با وجود اطمینان خاطر یمنیها درباره امنیت کشتیرانی برای کشتیهای غیرمرتبط با اسرائیل شماری از شرکتهای حمل و نقل دریایی بین المللی با تغییر مسیر از دریای سرخ مسافت طولانیتر جنوب آفریقا و عبور از دماغه امید نیک را انتخاب کردهاند و مداخله نظامی ائتلاف آمریکایی در این منطقه هم بی فایده بوده است.
آسوشیتدپرس دیروز پنجشنبه گزارش داد که اگر حوثیها به حمله به کشتیها در دریای سرخ ادامه دهند، کشورهای اتحادیه اروپا بدون گاز باقی میمانند و یکی از گذرگاههای اصلی کشتیرانی جهان مختل میشود.
این خبرگزاری با بیان اینکه اروپا اکنون به شدت به گاز طبیعی وارداتی از طریق دریا برای راه اندازی کارخانهها، تولید برق و گرم کردن خانهها متکی است، افزود: سال گذشته ۱۲.۹ درصد از گاز طبیعی مایع اختصاص داده شده به اروپا پس از صادرات توسط تامین کنندگان در خاورمیانه از دریای سرخ عبور کرد.
با توجه به تشدید تنشها در دریای سرخ، شرکتهای حمل و نقل دریایی کالا و حاملهای انرژی کشتیهای خود را به دلایل ایمنی از کانال سوئز دور کردند که منجر به طولانیتر شدن سفر و هزینههای بالاتر شد.
آسوشیتد پرس افزود: کشتیهای حامل گاز طبیعی مایع به طور منظم از دریای سرخ عبور میکنند اما در مدت اخیر چندین محموله گاز به ایتالیا لغو شده است.
کاوشال رامش، معاون تحقیقات انرژی در ریستاد انرژی در گفتوگو با آسوشیتدپرس تاکید کرد: بسته شدن طولانیمدت مسیر دریای سرخ از خاورمیانه خطری برای عرضه به اروپا ایجاد میکند.
بر اساس این گزارش تداوم حملات یمنیها به دلیل جنگ اسرائیل علیه غزه تهدید جدیدی برای آینده تامین انرژی برای ۲۷ کشور اتحادیه اروپا است.
دادههای دیروز پنجشنبه حاکی از کاهش ذخایر گاز در انبارهای زیرزمینی در اروپا به ۶۸ درصد بود و به این ترتیب کل برداشت از تاسیسات ذخیره سازی اروپا از ابتدای فصل گرما از سطح ۳۸ میلیارد متر مکعب فراتر رفت.
روز چهارشنبه نیز آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که تاخیر در تحویل فرآورده های نفتی به دلیل طولانی شدن سفر کشتیها با تغییر مسیر از دریای سرخ، بازارهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است.