۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳

مسجد جامع تبریز، عمارتی کهن و متعلق به دوران حکومت سلجوقیان تا زمان فرمانروایی پادشاهان قاجار است و از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید.

آگاه: این مسجد در خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز، بخش جنوبی صحن مدرسه‌ طالبیه و در حدفاصل مسجد حجت‌الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی، احداث شده است. موقعیت مکانی این بنا به‌گونه‌ای است که بازار تبریز آن را احاطه کرده است.
مسجد جامع تبریز که به مسجد جمعه و جامع کبیری نیز شهرت یافته است، ازجمله کهن‌ترین عمارت‌های تاریخی و اماکن دیدنی تبریز محسوب می‌شود که طبق نوشته‌های مورخان و پیشینیان، از بدو احداث، به‌عنوان مسجد جامع این شهر مورد استفاده قرار گرفته است در این مسجد می‌توان در بخش‌هایی همچون زیرزمین مسجد و نمازخانه‌ قدیمی این بنای کهن، آثاری از گچبری رنگی صورت‌گرفته بر محراب که متعلق به دوران سلجوقی و ایلخانی است، یافت. البته پس از زلزله‌ سال۱۱۹۳ به‌دلیل بازسازی و تعمیرات انجام شده در بخش‌های مختلف مسجد، گچبری محراب نمازخانه‌ قدیمی را مستور کرده‌ بودند. امروزه این محراب در شبستان اصلی مسجد قرار گرفته و خوشبختانه بازسازی آن نیز به اتمام رسیده است.
مسجد جامع تبریز همچنان به‌عنوان محلی برای برگزاری نماز استفاده می‌شود. بهترین ساعات بازدید مسجد از صبح تا هنگام ظهر است.