آگاه: اوضاع طوری شده که جان مخاطب بالا میآید تا یک سریال شروع شود. این اما همه ماجرا نیست. تبلیغات وسط سریالهای هم تبدیل به آیتم ثابت سریالها شده است. سعید مقیسه، رییس سازمان ساترا درباره تبلیغات پلتفرمها که در قبل و میان سریالها پخش میشود و سازوکاری که قرار است برای حقوق کاربران در نظر گرفته شود به مهر گفته اینکه تبلیغ آوردن وسط سریال قانونی است یا خیر نیاز به دقتهای حقوقی دارد.
او با اشاره به مدلهای درآمدزایی پلتفرمها که تبلیغات یکی از آنهاست، عنوان کرد: مدلهای درآمدزایی سکوها لزوما دریافت اکانت نیست؛ عدهای محل درآمدشان ترافیک است، عدهای تبلیغات است، عدهای با اکانت یا فروش محتوای درون برنامه است. عدهای هم همین که ویژندشان دیده شود برایشان کفایت میکند و درنهایت انواع مختلفی نسبت به مدل تبلیغاتی وجود دارد که مبتنی بر هر مدلی، رفتار سکو با کاربر هم متفاوت است.
رییس ساترا با اشاره به قرارداد تعریفشده میان یک سکو و کاربرانش درباره حقوق کاربران تصریح کرد: این قرارداد تعیینکننده میزان اختیار آن سکو در نوع ارائه محتواست؛ البته قبول دارم که ما هم باید یکسری قوانین کلی وضع کنیم که مانع شود تا سکویی حقوق کاربر را رعایت نکند. مهمترین کاری که در این زمینه اولویت خواهیم داد شفافسازی مالی یا آن چیزی است که کاربر پرداخت میکند. کاربر گاهی پول نداده است اما نمیداند که از ترافیک او هزینه میشود. این شفافسازیها اولویت ماست.
مقیسه اضافه کرد: بهطور مثال اگر سکویی اعلام کرد که من حق اشتراک بیشتری میگیرم اما نسخه اچدی نشان میدهم کاربر باید بداند آن نسخهای که میبیند اچدی است یا خیر یا در گوشی تلفن همراهش چقدر میتواند از این مزیت استفاده کند. زمانی هم ممکن است خود کاربر راغب باشد حق اشتراک کمتری بپردازد اما میان سریال تبلیغ ببیند. مسئله این است که برای ما مشخص شدن این نکات مهم است که شفافسازی شود. رییس ساترا درباره مصادیق این شفافسازی یادآور شد: به این ترتیب هم کاربر به خوبی متوجه میشود چه سکویی چه ویژگیهایی دارد و هم بین سکو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار مشخصی شکل میگیرد که بدانند چه سهمی از ترافیکی که ایجاد میشود به سکو برمیگردد یا چقدر حق دارد به تولید کننده بپردازد. این اطلاعات و آمار هنوز به اندازه کافی اطلاعرسانی نشده است. وی در پایان درباره زمان این شفافسازی بیان کرد: نمیتوان زمانبندی دقیق ارائه داد، بهطور مثال سکویی که چند هزار محتوا دارد با سکویی که هزار محتوا دارد، متفاوت است و برای هر دو نمیتوان به یک میزان زمان داد. اینکه یک نسخه بپیچیم که همه تا یک زمانبندی مشخص باید این مدل را پیاده کنند کار کارشناسانهای نیست اما برای خود ما این شفافسازی اولویت دارد.
۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
تبلیغات بازرگانی که پیش از این مخاطب تلویزیونی و سینمایی را شاکی و کلافه کرده بود حالا پایش را به سریالهای شبکه نمایش خانگی هم باز کرده است.