۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶

نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز گذشته اعلام و طبق گزارش وزیر کشور مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رییس‌جمهوری ایران انتخاب شد.

آگاه: دور دوم انتخابات درحالی روز جمعه ۱۵تیرماه با مشارکت نزدیک به ۵۰درصدی مردم برگزار شد که رقابت بین دو نامزد اصلی تنگاتنگ پیش رفته و حتی در ساعاتی آرای نامزدی از نامزد دیگری پیشی می‌گرفت، بااین‌حال وزیر کشور روز گذشته و با تبریک به مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رییس‌جمهوری ایران گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری در کمال امنیت، سلامت، رقابت جدی و مشارکت بالغ بر ۳۰میلیون مردم به اتمام رسید.
این انتخابات که با اندوه بی‌پایان ملت درپی شهادت سیدالشهدای خدمت و همراهانش همراه شد، به‌عینه سرمایه اجتماعی را که زمینه‌ساز اقتدار و سربلندی ایران در عرصه‌های مختلف است ارتقا بخشید. تا پس از ۴۶روز از فقدان رییس‌جمهوری شهید، نهمین رییس‌جمهوری عهده‌دار وظایف قوه مجریه شود.
بااین‌حال وزیر کشور روز گذشته تاکید کرد: شهید رئیسی و دولت او صادق الوعد بود و ما از ایشان آموختیم که امور کشور را به‌خوبی اجرا کنیم. برخی حرف‌های نادرستی بیان کرده و سعی کردند در انتخابات خدشه وارد کنند ولی ملت دیدند انتخابات در سلامت کامل برگزار شد.
اما با گذشت یک ماه و اندی از برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، درحالی پاستور میزبان نهمین رییس‌جمهوری ایران خواهد بود که طبق قوانین و براساس اصل‏ یکصد و سیزدهم «پس‏ از مقام‏ رهبری،‏ رییس‏‌جمهور عالی‌ترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیما به‏ رهبری‏ مربوط می‌شود، برعهده‏ دارد.»
همچنین رهبر انقلاب درباره اختیارات رییس‌جمهوری در سال۹۶ اذعان داشتند: «بر طبق قانون اساسی، رییس‌جمهور از امکانات بسیار گسترده‌ای در کشور برخوردار است؛ خیلی از کارها را می‌توانند انجام بدهند؛ از این امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند، ظرفیت‌های داخلی را بالفعل کنند، هیچ درنگی در عمل به وعده‌هایی که به مردم داده شده است صورت نگیرد. مسئولین را، مسئولان بخش‌های مختلف را… جوری انتخاب بکنند که کارکن و فعال و پای‌کار و توانا باشند؛ یعنی توانایی آنها بتواند کارها را ان‌شاءالله پیش ببرد.»
با این حال و با گذشت از فضای انتخابات و بروز برخی دعواهای سیاسی و جناحی، اینک انتخابات، تبلیغات و رقابت انتخاباتی به پایان رسیده و حالا فصل کار است و بهانه‌ای برای رفع مطالبات مردم وجود ندارد و باید به وعده‌ها عمل کرد؛ مطالباتی که عمدتا ریشه در مباحث اقتصادی داشته و به اذعان کارشناسان باید در دو بخش کوتاه و بلندمدت برای آنها برنامه‌ریزی کرد.
همچنین با وجود اختیارات گسترده رییس‌جمهوری، دیگر این موضوع پذیرفتنی نیست که دومین فرد کشور برای رفع مشکلات جاری از افعالی همچون نمی‌شود یا نمی‌توانیم استفاده کند، افعالی که با ظرفیت‌های داخلی کشور مطابقت نداشته و به‌جز فرصت‌سوزی عایدی به همراه نخواهد داشت.
با این‌حال خطیب نماز جمعه تهران ۱۵تیرماه در همین زمینه تاکید دارد؛ رییس‌جمهوری باید به‌سرعت از پوسته انتخاباتی خارج و با یارانش عازم میدان خدمت شود و کابینه جهادی، مومن، کاری و اهل ایمان و تقوا تشکیل دهد. همچنین رییس‌جمهوری منتخب باید کلماتی چون «نمی‌شود»، «نمی‌توانیم»، «نگذاشتند» و «اختیار ندارم» را از قاموس سخنانش کنار بگذارد. با همه این تفاسیر، نهمین رییس‌جمهوری ایران باید بداند که چه در انتخابات کوهی از وعده‌ها را داده یا نداده باشد، اینک با انتخاب مردم تمام مسئولیت‌های یک حکمران را برعهده دارد و با علم به تمام موانع و دشواری‌ها و گره‌ها، پا به این عرصه گذاشته است؛ بنابراین اذعان به گفتارهایی همچون نمی‌شود و نمی‌گذارند به‌هیچ‌وجه مناسب نیست و البته مردم هم دیگر پذیرای این قبیل رویکردها نیستند.