۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷

رییس سازمان فضایی ایران گفت: امسال ۲ یا ۳ پرتاب آزمایشی منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی انجام می‌شود و از سال آینده بعد از پرتاب‌های آزمایشی و رفع ایرادات، پرتاب‌های اصلی را خواهیم داشت. 

آگاه: حسن سالاریه، معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با مهر ضمن اشاره به اینکه در صنعت فضایی در سه سال گذشته و در دولت سیزدهم ۱۲پرتاب فضایی انجام شد، اظهار کرد: ۱۰پرتاب بومی و دو پرتاب بین‌المللی داشتیم که در قیاس با ۱۰سال گذشته ازلحاظ تعداد پرتاب و همچنین ازلحاظ کیفیت یک رکورد محسوب می‌شود.رییس سازمان فضایی ایران افزود: علاوه‌براین، ما شاهد این بودیم که دوتا از مهم‌ترین پرتابگرهای ما یعنی پرتابگر قائم۱۰۰ و پرتابگر سیمرغ در همین دولت به تصویب رسید.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به انجام پروژه‌های متعدد با همکاری بخش خصوصی گفت: قریب به هزارمیلیارد تومان با بخش خصوصی پروژه داشتیم که در کل تاریخ صنعت فضایی ایران بی‌نظیر است. فعالیت بسیار خوبی ازسوی بخش خصوصی در صنعت فضایی شکل گرفت که می‌توان به پروژه‌های متعددی مثل ماهواره منظومه باریک باند شهید سلیمانی و پروژه تضمین خرید از ماهواره‌های بومی_سنجشی اشاره کرد. همچنین پرتاب موفق ماهواره خیام را داشتیم که برای اولین‌بار ایران توانست به تصاویر یک متر رنگی از ارتفاع ۵۰۰کیلومتری دست یابد که در حوزه‌های مختلف کاربردهای زیادی دارد. وی از دو پرتاب ماهواره در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: یک نمونه ماهواره تحقیقاتی و یک نمونه هم بلوک انتقال مداری که ان‌شاءالله تست مداری روی آن انجام می‌شود، به‌زودی پرتاب خواهد شد.
سالاریه درباره آخرین وضعیت ساخت منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی نیز توضیح داد و گفت: الحمدالله فاز نخست این ماهواره به اتمام رسیده و در فاز ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی قرار دارد. امسال دو یا سه پرتاب آزمایشی ماهواره منظومه شهیدسلیمانی انجام می‌شود و از سال آینده بعد از پرتاب‌های آزمایشی و رفع ایرادات، پرتاب‌های اصلی را خواهیم داشت.