۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱

با گذشت سی و اندی روز از رقابت‌های انتخاباتی و کوچ یک بهارستان‌نشین به پاستور؛ حالا مجلس روی ریل فعالیت‌های خود بازگشته و تا روزهای آینده، محمدباقر قالیباف زنگ دوازدهمین مجلس شورای اسلامی را به صدا درمی‌آورد.

آگاه: قالیباف که در ایام رقابت‌های انتخاباتی، به‌عنوان یکی از چهره‌های سرشناس و نامزد ریاست‌جمهوری شناخته می‌شد، حالا با انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رییس‌جمهوری، به صندلی مجلس تکیه داده و رییس یکی از ارکان سه قوه کشور خواهد بود.
به گزارش آگاه، مجلس دوازدهم درحالی پس از بازگشت رییس مجلس از رقابت‌های انتخاباتی، سکان قانون‌گذاری کشور را در دست خواهد گرفت که با انبوهی از مطالبات مردمی در زمینه‌های مختلف مواجه بوده و باید برای آنها برنامه‌ریزی کند. اما پیش از آن، بیم آن هم وجود دارد که برخی اختلافات در ایام انتخابات بین دو نامزد مطرح اصولگرایی، با شروع به‌کار رییس مجلس، مجددا سر باز کرده و مجلس را از رسیدن به اهداف خود غافل و درگیر بگومگوهای بی‌حاصل کند. عمده مسائلی که حتما باید در زمان خود و به زعامت بزرگان جریان اصولگرایی آسیب‌شناسی شده و علل و عوامل فرصت‌سوزی‌ها شناسایی و ادراک شود.

خطر لطمات به مجلس از نگاه قالیباف
با این حال محمدباقر قالیباف، در نخستین نطق خود به‌عنوان رییس مجلس دوازدهم در تاریخ ۸خرداد ۱۴۰۳ گفت که با همه ظرفیت و توانی که دارد تلاش می‌کند که ذیل رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و با کمک نمایندگان، مجلس دوازدهم در پیگیری منافع و مصالح مردم کارنامه‌ای درخشان داشته باشد.
قالیباف با ذکر این نکته که کار در مجلس یک کار جمعی است، تاکید داشت که همه باید در تعیین اولویت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با فهمی مشترک عمل کنیم. ساختار مجلس به گونه‌ای است که اگر عموم نمایندگان بر یک موضوعی عزم نکنند، مجلس نمی‌تواند کار موثری انجام دهد و گاه حتی یک نماینده هم می‌تواند به مسیری که عموم نمایندگان پیگیری می‌کنند، لطمه بزند. رییس مجلس شورای اسلامی به این نکته هم اشاره کرد که مردم از مسئولان و نمایندگان توقع دارند که به جای حاشیه‌پردازی، فقط به فکر مسائل آنان باشند.

خسارت مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای
البته رهبر انقلاب هم در جریان تشکیل مجلس دوازدهم در پیامی تاکید داشتند: «هر مجلس جدید می‌تواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ ملت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را می‌رساند که خانه‌ ملت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد. بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتار جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوه‌ مقننه، به تحقق همه ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت. همچنین نکته‌ای که همواره بر آن تاکید می‌کنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.»

پیام همکاری و همراهی
باتوجه‌به تبیین حرکت صحیح مجلس و پرهیز از هرگونه حاشیه‌سازی، همکاری و هماهنگی مجلس و دولت هم بسیار حائزاهمیت است؛ ازاین‌رو قالیباف در پیامی به پزشکیان، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری از وی به‌دلیل تاکید بر وحدت و اجماع داخلی در رقابت‌های انتخاباتی تشکر کرد و گفت که مجلس دوازدهم خود را کنار دولت چهاردهم می‌داند و از هرگونه کمک و حمایتی فروگذار نخواهد کرد و وظیفه خود می‌داند با نظارت همدلانه و موثر به دولت کمک کند تا آسایش مردم و پیشرفت کشور محقق شود. بااین‌حال مسعود پزشکیان هم در حالی به‌عنوان منتخب مردم راهی پاستور می‌شود که زمانی بهارستان‌نشین بوده و به دغدغه‌های نمایندگان بیش از پیش آگاه است و همین امر نیز می‌تواند نوید تعامل سازنده مجلس و دولت در گام‌های بعدی و مقاطع حساس باشد. بااین‌حال ساکنان جدید بهارستان نیز توقعاتی هم درباره رویکردهای مجلس دوازدهم دارند و اولویت‌هایی را برای آن شمارش کرده‌اند.

مهار تورم در فوریت
نماینده مردم «بوکان» در همین زمینه به خبرنگار روزنامه آگاه گفت: مجلس باید به موضوعاتی نظیر مهار تورم و کنترل نقدینگی در قالب دو برنامه کوتاه و بلندمدت بپردازد.
محمد قسیم عثمانی با اشاره به سایر برنامه‌های بلندمدت مجلس افزود: این برنامه‌های بلندمدت باید به افزایش و جهش تولید بینجامد، باید زیرساخت‌های جهش تولید در کشور فراهم شود، سرمایه‌گذاری یکی از مباحث زیرساختی در جهش تولید است؛ لذا باید در این بخش سرمایه لازم برای توسعه و جهش تولید فراهم باشد. در این بخش ما باید از سرمایه خارجی استفاده کنیم که این مسئله هم نیاز به خلق نقدینگی جدید نداشته و منابع مالی ارزان قیمت‌تری نسبت‌به منابع مالی کشور است. وی با بیان اینکه همچنین در این راستا نیز باید از طریق مشارکت مردم و جذب سرمایه مردمی مسائل را دنبال کرد، گفت: البته این اقدام، اقدام سختی است باتوجه‌به اعتمادی که در این بخش از بین رفته است. این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر تولید افزایش پیدا کرد ما نیاز به بازارهای جدید داریم، تاکید کرد: از این رو ما باید روابط خارجی‌مان را به نحوی تنظیم کنیم که بتوانیم تولیدات مازادمان را صادر کنیم وگرنه افزایش مازاد تولید، بدون صادرات، باعث ازبین‌رفتن این تولیدات خواهد شد. عثمانی با بیان اینکه ما باید به دو نحو روابط دیپلماتیک‌مان را اصلاح کنیم، تاکید کرد: نخست ما باید در جذب منابع و دوم در صدور محصولات بکوشیم، لذا اگر ما بتوانیم این چرخه را درست کنیم، جهش تولیدی که مدنظر رهبر انقلاب است رخ خواهد داد و این مسئله قطعا باعث ایجاد اشتغال، افزایش تولید و کاهش قیمت کالاها خواهد شد.
وی تاکید کرد: همچنین این رویکرد می‌تواند در کاهش تورم موثر باشد. از این طریق ما حتی می‌توانیم به مولفه‌های کوتاه‌مدت اقتصادی هم پاسخ و آنها را پوشش دهیم؛ ازاین‌رو اگر مجلس این روند را در پیش بگیرد می‌تواند تاثیرگذار بوده و بهبود شرایط را رقم زند.

توجه مجلس به اقتصاد انرژی
همچنین نماینده مردم «زرند و کوهبنان» در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آگاه در همین زمینه معتقد است؛ مجلس دوازدهم باید روی تقویت اقتصاد بخش انرژی دست گذاشته و روی آن تمرکز کرده و در برخی از قوانین این بخش بازنگری لازم را اعمال کند.
عبدالحسین همتی اظهار کرد: درحال‌حاضر شرایط اقتصادی کشور شرایط خوبی نبوده و نیاز است مجلس دوازدهم رفع مشکلات اقتصادی را در اولویت کار قرار داده و به این مسائل به‌جد ورود کند. ما اگر قصد داریم مردم تغییراتی احساس کنند، این تغییرات باید خود را در موضوعات اقتصادی نشان دهد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاستی‌ها در حوزه اقتصادی عوامل مختلفی دارد، اظهار کرد: یکی از مسائل عمده در این بخش، بی‌ثباتی در نرخ ارز است؛ بنابراین ما باید تثبیت نرخ دلار را پیگیری کرده و برای این مهم ریل‌گذاری کنیم چراکه نوسانات نرخ ارز در افزایش تورم تاثیرگذار است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه برخی از مشکلات اقتصادی ریشه‌ای است، ادامه داد: به‌طور مثال، انرژی، قبل از اینکه به دست مصرف‌کننده برسد، در سیستم دولت تلف می‌شود؛ لذا اگر ما بتوانیم همین میزان انرژی را در کشور کنترل کنیم، منابع حاصل از این بخش برابر با کل بودجه صادرات نفت و گاز ما خواهد شد؛ بنابراین اگر اصلاحات در این بخش را مدنظر قرار دهیم حتما می‌توانیم تغییراتی را اعمال کرده و این منابع را در جاهای مفیدتر هزینه کنیم.
همتی در ادامه با اشاره به برخی سیاست‌های غلط در توزیع یارانه انرژی به برخی بخش‌ها، بیان کرد: متاسفانه این بخش‌ها یارانه انرژی را دریافت کرده اما محصول نهایی خود را با قیمت دلار آزاد به فروش می‌رسانند؛ بنابراین این یک نقیصه بوده و باید برطرف شود و نباید یارانه‌ای که برای مردم در نظر گرفته شده در جیب افراد خاصی قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو وزارتخانه کشور مشغول به تولید انرژی در کشور هستند، اظهار کرد: این در حالی است که دو وزارتخانه نفت و نیرو شاید کمتر به مبحث مصرف انرژی توجه کرده‌اند؛ به‌طورمثال ما منابعی را در نظر می‌گیریم و یکی از فازهای پارس جنوبی را احداث و توسعه می‌دهیم و دلمان خوش است که تولیدمان را افزایش داده‌ایم اما ما باید بدانیم که برخی اوقات می‌توانیم با صرفه‌جویی صورت گرفته، همان مقدار گاز را به دست بیاوریم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به احکام قانونی برنامه ششم و هفتم توسعه در رابطه با بهینه‌سازی مصرف سوخت، بیان کرد: درواقع احکام درنظر گرفته‌شده برای بهینه‌سازی مصرف سوخت باید مبنای کار دولتمردان قرار گیرد. بنابراین مجلس دوازدهم باید بر تقویت اقتصاد بخش انرژی دست گذاشته و روی آن تمرکز کرده و در برخی از قوانین این بخش بازنگری لازم را اعمال کند، چراکه عمده منابع بودجه‌ای کشور از محل نفت و گاز تهیه و تامین می‌شود و باید به‌درستی به این بخش توجه داشت.