۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان از انجام سه مرحله عملیات آب‍پاشی با هواپیمای آب‌پاش و سه مرحله آب‍پاشی نیز به‌وسیله بالگرد در محدوده درگیر آتش‌سوزی منطقه حفاظت‌شده خاییز خبر داد.

آگاه: داود میرشکار با اشاره به تداوم آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده «خاییز» در استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان اظهار کرد: مساحت درگیر آتش‌سوزی در بخش کهگیلویه‌وبویراحمد بسیار زیاد است اما برآورد می‌شود مساحت درگیر حریق در خوزستان حدود ۳۰هکتار باشد. میرشکار گفت: درحال‌حاضر آتش به منطقه تنگه آب در علمدار رسیده است. امیدواریم در این منطقه جلوی گسترش بیشتر آتش را بگیریم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان یادآور شد: از سه‌شنبه‌شب مورخ ۱۹تیرماه آتش‌سوزی از مزارع کشاورزی واقع در مناطق آزاد اطراف منطقه حفاظت‌شده خائیز شروع شده و سپس به منطقه حفاظت‌شده سرایت کرد. نیروهای اجرایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه‌وبویراحمد و اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان وارد عمل شده و تمام تلاش خود را درجهت مهار آتش به کار گرفتند. متاسفانه وزش باد به همراه شرایط سخت منطقه و صعب‌العبور بودن برخی بخش‌های طعمه حریق شده، کار اطفا را با دشواری‌های زیادی همراه کرد.
به گفته این مقام در سازمان محیط‌زیست، با پیگیری رییس سازمان و بخش‌های تخصصی مرتبط و تلاش همکاران سختکوش وزارت دفاع از روز ۲۰تیرماه ۱۴۰۳ بالگرد هلال‌احمر برای هلی‌برد نیروها و از پنجشنبه ۲۱تیرماه ۱۴۰۳ هواپیمای ایلیوشین متعلق به هوافضای سپاه برای کمک به عملیات اطفا وارد عمل شدند.
هواپیمای فوق سه مرتبه پرواز و آب‌پاشی موفق داشته و در هر مرتبه ۴۰هزار لیتر آب را با خود حمل کرده است. متاسفانه به‌دلیل افزایش بیش از اندازه دمای هوا و محدودیت‌های فنی پرواز در این دمای هوا، ادامه عملیات پرواز هواپیما به عصر و خنک‌تر شدن هوا موکول شد و امروز عصر نیز یک مرتبه پرواز و آبپاشی موفق انجام شد.
میرشکار ضمن تشکر از تمامی دستگاه‌ها به‌ویژه استانداران دو استان خوزستان و کهگیلویه‌وبویراحمد و فرمانداران شهرستان‌های درگیر حریق ادامه داد: همکاران سختکوش و تلاشگر وزارت دفاع، مدیریت بحران کشور و به‌ویژه نیروهای اجرایی و سختکوش مستقر در منطقه اعم از محیط‌بانان، جنگل‌بانان، همیاران محیط‌زیست، جوامع محلی، نیروهای جمعی سپاه پاسداران و به‌طور خاص کادر پروازی هواپیمای ایلیوشین و بالگرد هلال احمر که با وجود شرایط سخت و غیرقابل تحمل عملیات اطفا را با تمام توان ادامه می‌دهند؛ امیدواریم با تلاش شبانه‌روزی که درحال انجام است عملیات اطفای حریق هر چه سریع‌تر پایان پذیرد.