۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶

در فاصله چند روز تا آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، درخواست‌های جهانی برای اخراج رژیم صهیونیستی از این رویداد بین‌المللی شدت گرفته است.

آگاه: فلسطینی‌هایی که با کشتار رژیم صهیونیستی علیه غزه روبه‌رو هستند و معترضان حامی فلسطین در سراسر جهان، از کمیته بین‌المللی المپیک خواسته‌اند این رژیم را از حضور در المپیک منع کند. براساس آمارها، حدود ۳۸هزار فلسطینی ازجمله دست‌کم ۱۵هزار کودک در حمله‌های رژیم صهیونیستی در غزه از ۷اکتبر (۱۵مهر ۱۴۰۲) به شهادت رسیده‌اند. کسانی که خواهان ممنوعیت حضور رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس هستند می‌گویند این رژیم که در دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی متهم شده است، باید با پیامد اقدام‌های خود روبه‌رو شود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی با وجود ارتکاب جنایت جنگی و نسل‌کشی طی حدود ۱۰ماه گذشته با هیچ تهدیدی برای محرومیت از مسابقه‌های المپیک مواجه نیست.

طومارهای آنلاین برای حذف صهیونیست‌ها از المپیک
توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک، در ماه مارس (اسفند) در پاسخ به پرسشی درباره شرکت نکردن تیم‌ها و ورزشکاران رژیم صهیونیستی در پاریس، گفت: خیر، در این مورد بحثی وجود ندارد. باوجوداین، فعالان حامی فلسطین در سراسر جهان، از طریق طومارهای آنلاین و اعتراض‌های جهانی از کمیته بین‌المللی المپیک می‌خواهند که رژیم صهیونیستی را در روزهای منتهی به بازی‌ها از حضور در المپیک منع کند. براساس گزارش‌ها، درحالی‌که کمیته بین‌المللی المپیک هیچ اقدامی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت و نسل‌کشی در جنگ غزه اتخاذ نکرده، بیش از ۳۵۰ورزشکار، مربی و سایر دست‌اندرکاران ورزشی فلسطینی در این جنگ به شهادت رسیده‌اند.
پیش از این، در ماه خرداد نیز صدها معترض در سوئیس خواستار ممانعت از شرکت رژیم صهیونیستی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به‌دلیل نسل‌کشی در غزه شدند. تظاهرکنندگان با دستان آغشته به رنگ قرمز در مقابل مقر کمیته بین‌المللی المپیک در لوزان سوییس تجمع کردند تا توجه‌ها را به تلفات غیرنظامی در غزه جلب کنند. آنها در تلاش برای متقاعد کردن کمیته المپیک برای اقدام علیه اسرائیل، آثار قرمز رنگی بر ورودی ساختمان برجای گذاشتند. معترضان با اشاره به اینکه کمیته المپیک طی تنها چند روز روسیه و بلاروس را از المپیک زمستانی ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین که در ۲۴فوریه ۲۰۲۲ (۵اسفند ۱۴۰۰) آغاز شد حذف کرد، بنری را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: بیایید اسرائیل نسل‌کش را از بازی‌های المپیک منع کنیم. آنها رژیم صهیونیستی را یک رژیم جنایتکار نامیدند؛ رژیمی که دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری به‌دنبال صدور حکم بازداشت برای سران ارشد آن است. برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا تیم‌های ورزشی رژیم صهیونیستی به‌خاطر حمله‌های ارتش این رژیم به شخصیت‌های ورزشی فلسطینی پاسخگو یا مجازات نشده‌اند. یک فعال حامی فلسطین این پرسش را مطرح کرد: چرا اتحادیه فوتبال اسرائیل هنوز همانطور که درمورد روسیه انجام دادند، تعلیق نشده است؟ فعالان حامی فلسطین در ماه‌های گذشته خواستار ممنوعیت حضور رژیم صهیونیستی در المپیک شدند، درحالی‌که دیگران خواستار تحریم این رویداد شده‌اند. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: هیچ جایی برای نسل‌کشی در المپیک وجود ندارد؛ کمیته بین‌المللی المپیک باید اسرائیل را منع کند، اسرائیل را تحریم کند و اسرائیل را در فهرست سیاه قرار دهد. برخی کاربران نیز چنین نوشتند که بازی‌های المپیک را تحریم کنید، کمیته بین‌المللی المپیک شریک جرم است. اسرائیل به نوعی اجازه دارد در صحنه بین‌المللی رقابت کند و در همین حال مرتکب جنایت‌های شیطانی علیه بشریت می‌شود.

استانداردهای دوگانه!
چند پایگاه تخصصی ورزشی نیز در گزارشی درباره لزوم ممنوعیت حضور تیم‌های ورزشی رژیم صهیونیستی در مسابقه‌های بین‌المللی، مطالبی منتشر کردند و نوشتند: با وجود نسل‌کشی مداوم، تیم‌های ورزشی اسرائیل به حضور در رقابت‌های بین‌المللی ادامه می‌دهند. اکنون زمان آن فرارسیده که نهادهای ورزشی به کمیته‌های بین‌المللی پیوسته و فشار لازم را برای توقف خشونت اسرائیل اِعمال کنند. روح المپیک به معنای ساختن جهانی صلح‌آمیز و بهتر برای زندگی است؛ اما آنچه امروز می‌بینیم، استانداردهای دوگانه در قبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم نوار غزه است. از برآیند موضع‌گیری‌های جهانی در قبال ضرورت ممنوعیت حضور رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس این گزاره به دست می‌آید که حمله اسرائیل به غزه جان ده‌ها هزار غیرنظامی ازجمله نوزاد و کودکان را گرفته است و ۹۰درصد فلسطینی‌ها آواره هستند و در شرایط غیرانسانی بدون برق، بدون غذا، بدون آب، بدون سوخت زندگی می‌کنند و بیمارستان‌های کاربردی وجود ندارد؛ بااین‌حال دولت‌ها همچنان از خط رسمی اسرائیل حتی با وجود نقض بی‌شمار قوانین بین‌المللی، قوانین بین‌المللی بشردوستانه و قطعنامه‌های سازمان ملل، پیروی کرده و حمایت دیپلماتیک، مالی و نظامی از این رژیم را افزایش می‌دهند. کمیته بین‌المللی المپیک، فیفا، یوفا، فیبا و سایر نهادهای ورزشی نیز همدست رژیم صهیونیستی هستند؛ زیرا اجازه می‌دهند این رژیم اشغالگر و آپارتاید و جنایتکار در رویدادهای آنها مشارکت مداوم داشته باشد.

ضرورت منع حضور رژیم صهیونیستی به‌عنوان جنایتکار جنگی درتمام محافل بین‌المللی
چند روز پیش، چهار سازمان حقوقی عربی و بین‌المللی طی نشستی در بیروت خواستار جلوگیری از مشارکت رژیم صهیونیستی درمسابقات المپیک تابستانی پاریس شدند. در نشست مزبور، نمایندگانی از سازمان حقوقدانان دموکراتیک بین‌المللی، اتحادیه حقوقدانان عرب، شورای حقوق بین‌الملل و اتحادیه حقوقدانان لبنانی، مشارکت رژیم صهیونیستی در مسابقات المپیک را نقض آشکار منشور سازمان ملل وحقوق بشر دانستند. نمایندگان این نهادهای حقوقی از کشورهای بلژیک، فرانسه، یونان، ایتالیا، سوئیس، مصر، عراق و لبنان مسئولیت جلوگیری از حضور رژیم صهیونیستی در مسابقات المپیک پاریس را متوجه کمیته المپیک و دولت فرانسه دانستند. شرکت‌کنندگان دراین نشست به سیاست دوگانه غرب اعتراض کردند که مانع از مشارکت روسیه درمسابقات المپیک قبلی شد و خواهان شرکت رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس است. شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین خواستار اقدام تمام نهادهای حقوقی و سازمان‌های حقوق بشری در سطح جهانی برای منع حضور رژیم صهیونیستی به‌عنوان جنایتکار جنگی در تمام محافل بین‌المللی شدند. عبدالرحمان الحسنی، از نوار غزه در سخنانی در این نشست به ابعاد هولناک نسل‌کشی ملت فلسطین در نوار غزه اشاره کرد.