۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان «دستگاه چندمنظوره خورشیدی» ساختند که می‌تواند در کانکس مورد استفاده قرار گیرد و در معادن و مناطق دوردست آب و برق را تامین کند.

آگاه: ابوالفضل حاجی‌زاده اظهار کرد: یک شرکت دانش‌بنیان با پشتوانه علمی و دانشگاهی، تجارب مهندسی و ارتباط با صنایع و دانشگاه‌ها، با بهره‌گیری از نیروی متخصص و اساتید دانشگاهی در حوزه بهره‌وری انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر و تاسیسات مکانیکی در پارک علم و فناوری استان مرکزی فعالیت می‌کند.
مدیرعامل شرکت پل آسمان سبز مانا، مشاوره، طراحی، ساخت، اجرا، تامین تجهیز و خدمات پس‌ازفروش در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، صنعتی و خانگی در زمینه مدیریت، ممیزی و بهره‌وری انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر بخصوص انرژی خورشیدی، تاسیسات مکانیکی و تجهیزات تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی را از اصلی‌ترین فعالیت‌های شرکت عنوان کرد. وی ادامه داد: این شرکت در حوزه تولید محصولات فناورانه خورشیدی فعالیت دارد و تاکنون محصولاتی چون درخت خورشیدی چندمنظوره، خشک‌کن خورشیدی هیبریدی و دستگاه تولید همزمان برق، گرمایش، سرمایش و آب شیرین از انرژی خورشیدی را به تولید رسانده است.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: خشک کن خورشیدی تجهیزی است با استفاده از انرژی خورشید به خشک کردن میوه و سبزیجات می‌پردازد و محصول خوبی برای روستاییان و افراد کم بضاعت است. حدود ۳۰درصد از محصولات میوه و سبزیجات در باغ‌ها و مزارع به ضایعات تبدیل می‌شود؛ درحالی‌که با استفاده از این دستگاه‌های خشک‌کن حداقل ضایعات را خواهیم داشت و ارزش افزوده بیشتری به دنبال دارد. اشتغال‌زایی و درآمدزایی روستاییان نیز از دیگر مزایای به‌کارگیری این محصول دانش‌بنیان است.
وی درخت خورشیدی چندمنظوره را از دیگر محصولات دانش‌بنیان این شرکت بیان کرد و گفت: این محصول می‌تواند مورد استفاده شهرداری‌ها قرار بگیرد. درخت خورشیدی علاوه بر تولید برق در شب، روشنایی محوطه را به دنبال دارد و در روز افراد می‌توانند از سیستم برق ذخیره‌شده آن استفاده کنند و برای شارژ لپ‌تاپ و موبایل از آن بهره ببرند.
این فعال فناور ساخت پمپ آب خورشیدی را یکی دیگر از محصولات شرکت عنوان کرد و افزود: این پمپ در واقع نوعی از پمپ‌های الکترونیکی است که انرژی الکتریکی خود را از طریق پنل‌های خورشیدی دریافت می‌کند. پمپ آب خورشیدی از یک درایور و چند پنل خورشیدی تشکیل شده است. عدم نیاز به سوخت، عدم نیاز به موتور برق کارکرد بدون سروصدا هزینه مناسب و مقرون‌به‌صرفه بودن عدم نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم طول عمر مفید بالا و از مزایای این دستگاه هستند. این محصول قابل استفاده برای کشاورزان، عشایر، باغداران، ویلاداران، روستاییان دور از منابع آب و شبکه سراسری برق و... است. حاجی‌زاده بیان کرد: وزن کم، قابل حمل بودن و سادگی نصب و راه‌اندازی در کنار هم موجب می‌شوند این محصولی بسیار مناسب برای تامین برق موردنیاز عشایر در مناطق دورافتاده و روستاییان و... باشد.