آگاه: کمبود حملونقل عمومی یکی از معضلات شهر تهران و یکی از بزرگترین مطالبات شهری پایتختنشینان در کنار رفع معضل آلودگی هواست. کمبود واگن مترو، اتوبوس و تاکسی از مشکلات کلانشهر تهران است که مدیران شهری همواره این موضوع را باید مورد توجه قرار دهند.
تاکسیهای تهران حدود ۸۰هزار دستگاه است که تقریبا نیمی از آن فرسوده و کارکردشان کاهش یافته است. شهرداری تهران در جهت رفع این مشکل اعلام کرد اجرای برنامههای تحولی در نوسازی و برقیسازی ناوگان تاکسیرانی را دارد ولی این موضوع تا چه زمانی کامل محقق و دغدغه شهروندان تهران را که هر روز مسافر ناوگان حملونقل عمومیاند رفع میکند.
شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این زمینه گفته: مدیریت شهری، تغییر سبک حملونقل سنتیِ بنزینی به حملونقل مدرنِ برقی را بهصورت ویژه در دستورکار خود قرار داده است. به سیاست برقیسازی ناوگان تاکسیرانی بهعنوان پروژهای ملی نگاه میکنیم و از این منظر، در طول سال جاری تعداد زیادی تاکسی و ون برقی وارد چرخه حملونقل عمومی پایتخت خواهد شد. وی با اشاره به تفاهمنامه تامین دوهزار دستگاه خودروی برقی گفت: شهرداری تهران ۳۰۰تومان وام با بازپرداخت سه درصد با همکاری صندوق کارآفرینی امید و خودروساز ۶۰۰میلیون تومان وام با درصد کم در این زمینه به رانندگان تاکسی پرداخت میکند.
مالکی بیان داشت: کرایه تاکسیهای برقی شهر تهران ۳۰درصد کمتر از نرخ مصوب در ماده۱۷ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تعیین و ابلاغ شده است. مالکی ادامه داد: بهدلیل اینکه تاکسیهای برقی، خودروی با کیفیت بالا محسوب میشوند، طبق مصوبه شورای شهر تهران میتوانند تا ۸۰درصد افزایش نرخ (نسبت به تاکسیهایی که سوخت فسیلی دارند) داشته باشند اما برای رفاه حال شهروندان اجازه این میزان افزایش نرخ را ندادیم و رانندگان تاکسیهای برقی مجاز به افزایش حداکثر ۵۰درصد نرخ کرایه هستند. وی با بیان اینکه تاکسیهای برقی فعلا بهصورت گردشی در مناطق پرترافیک مانند فرودگاهها، راهآهن و ترمینالها فعالیت میکنند، تاکید کرد: افزایش نرخ اعلامشده فقط مختص تاکسیهای برقی است که بهصورت گردشی ویژه در سطح شهر تردد دارند. خودروهای گرانقیمت با امکانات بیشتر از تاکسیهای معمولی تا ۸۰درصد میتوانند اضافه دریافت داشته باشند.مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران هم درخصوص کرایه تاکسیهای برقی هم یادآور شد: اینکه کرایه چقدر باشد در شورا تصویب شده و در زمان تعیین نرخ اعلام شده که خودروهای گرانقیمت با امکانات بیشتر از تاکسیهای معمولی تا ۸۰درصد میتوانند اضافه دریافت داشته باشند اما پیشنهاد سازمان تاکسیرانی این بود که بیش از ۵۰درصد اضافه نشود و ۳۰درصد از مبلغی که پیشبینی شده بود کمتر است. وی بیان داشت: قیمت این تاکسیها یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است و گلایه برخی رانندگان را به دنبال داشته و میگویند که چرا فکر ما نیستید.
وی ادامه داد: باتوجهبه اینکه این خودروها بنزین مصرف نمیکنند، قرار است طبق مصوبه هیات دولت یارانه پرداخت شود. وزارت نفت میگوید باید این خودروها کار کنند تا ببینیم که مصرف بنزین کاسته میشود؟ اگر این موضوع محقق شد ۴۰۰میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد اما باید در ابتدای امر این تسهیلات پرداخت شود. رییسجمهوری شهید موافقت کرده بود که این کار صورت بگیرد و امیدواریم به نتیجه برسد چراکه در غیر این صورت برای رانندگان شرایط سختی ایجاد خواهد شد. همچنین هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: ۷۴جایگاه شارژ برای این تاکسیها احداث شده و قابلیت شارژ خانگی هم دارند و قراردادی هم با مپنا برای ایجاد ۹۰۰جای شارژ تا پایان سال بستهایم. وی با بیان اینکه از سال گذشته با نگاه ویژه شهید جمهور موضوع برقیسازی در دستورکار قرار گرفت، افزود: شورای ششم و شهرداری تهران به برقیسازی تاکید کردند و ناوگان حملونقل عمومی برقی «مشخصا تاکسی» در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و با کمک دولت در مورد ورود ۲۷هزار تاکسی برقی جدید در سال جاری توافق کردیم که قرارداد ۵هزار دستگاه منعقد شده است که خرداد ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد شد. براساس اعلام معاون شهردار تهران، قرار بود در تیرماه هزار تاکسی برقی دیگر هم وارد تهران شود ولی تا امروز محقق نشده و حالا باید منظر ماند و دید سرانجام تاکسیهای برقی تهران چه خواهد شد و دولت و شهرداری چه گامی برای بهبود وضعیت حملونقل عمومی تهران برمیدارند. همچنین بسیاری از شهروندان میگویند یا تاکسیهای برقی را که با شکل و شمایل مشخص در تهران است ندیدهاند یا اگر دیدهاند این تاکسیها تمایلی به سوار کردن مسافر ندارند که البته شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال میگوید فعلا تاکسیهای برقی بهصورت گردشی در مناطق پرترافیک مانند فرودگاهها، راهآهن و ترمینالها فعالیت میکنند تا تاکسیهای جدید دیگر به حملونقل عمومی تهران افزوده شود.
۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
بیش از یک ماه از حضور نخستین تاکسیهای برقی در خیابانهای تهران میگذرد. سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران درباره حوزه کاری این تاکسیها میگوید تاکسیهای برقی فعلا بهصورت گردشی در مناطقی مانند فرودگاهها تردد میکنند.