۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳

محمدرضا نوری با نام جهادی «ابوعباس» جانباز و رزمنده مدافع حرم ایرانی است که در زمان نبرد با تروریست‌های آمریکا ساخته داعش، از خود مجاهدت‌ها نشان داد و پس از نابودی و اِزاله داعش نیز به‌عنوان فعال و کنشگر رسانه‌ای در عراق حضور داشت. وی در روز سوم فروردین ۱۴۰۲ در منطقه زیونه بغداد ازسوی نیروهای اشغالگر آمریکایی ربوده شد و تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت.

آگاه: در تیرماه ۱۴۰۲ پس از گذشت چهارماه از دستگیری وحشیانه نوری ازسوی نیروهای ارتش تروریستی آمریکا، نخستین دادگاه محاکمه وی در کرخ بغداد با حضور عوامل سفارت آمریکا برگزار شد. نوری به همراه چهار زندانی عراقی در داخل یک قفس و با ١۴خودروی اسکورت آمریکایی به این دادگاه منتقل شدند؛ نیروهای آمریکایی با ادعای مشارکت محمدرضا نوری در قتل یک شهروند آمریکایی به نام «استیون ادوار ترول» در منطقه «کراده» بغداد این دادگاه را برگزار کردند، درحالی‌که مطابق اسناد در زمان قتل این شهروند آمریکایی، نوری در فرودگاه نجف بوده و تصاویر و اسناد هویتی‌اش در گیت فرودگاه نجف ثبت و این مدارک ضمیمه پرونده شده است؛ ماجرای قتل «استیون ترول» نیز از این قرار است که وی در آبان۱۴۰۱، در جریان تیراندازی افراد مسلح ناشناس به خودرویی در منطقه الکراده در بغداد کشته شد و چند ماه پس از این حادثه بود که نیروهای آمریکایی و تروریست‌های نیابتی‌شان، محمدرضا نوری را به بهانه دست داشتن در ترور این تبعه آمریکایی در منطقه زیونه بغداد به اسارت گرفتند. «استیون ترول» از اعضای آژانس «یواس‌ اید» آمریکا در بغداد بود؛ آژانسی که در پوشش اقدامات توسعه‌محور، اهداف تروریستی دولت آمریکا را در عراق و سوریه دنبال می‌کند و درصدد احیای داعش در منطقه جنوب‌غرب آسیاست. 

حکم تعجب‌برانگیز!
شهریور ١۴٠٢ نیز جلسه دوم دادگاه نوری برگزار شد و در کمال تعجب حکم حبس ابد برای این رزمنده مدافع حرم با اتهام واهی قتل «استیون ترول» تبعه آمریکایی صادر شد. درحال‌حاضر قریب به ۵۰۰روز از اسارت نوری گذشته است و طرف مقابل حتی یک صفحه اطلاعات مبنی ‌بر اعتراف نوری یا یک فریم عکس به عنوان سندی دال بر اتهام این جانباز مدافع حرم را از طریق بنگاه‌های خبری خود منتشر نکرده‌ است.
پس از بازداشت محمدرضا نوری، هم وزارت خارجه و هم قوه قضائیه تلاش‌های بسیاری را برای آزادی وی که پدر دو فرزند خردسال است، انجام دادند. به گفته معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در این مدت از بازداشت خودسرانه محمدرضا نوری، وضعیت این تبعه ایرانی دو بار به‌صورت تلفنی و در جریان سفر رییس قوه قضائیه به عراق در اسفند ۱۴۰۲ مورد پیگیری قرار گرفت، اما با وجود این پیگیری‌ها تا پیش از دیدار خانواده محمدرضا نوری با شهید امیرعبداللهیان، در تاریخ ۲۵اردیبهشت سال جاری، کمتر کسی می‌دانست که یک مدافع حرم ایرانی در بند اسارت آمریکایی‌ها در عراق است؛ شهید حسین امیرعبداللهیان در دیدار با خانواده ابوعباس، با اشاره به وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی برای حمایت از حقوق کنسولی ایرانیان در اقصی‌نقاط جهان، بر اهتمام ویژه مسئولان کشور به‌ویژه دستگاه دیپلماسی برای پیگیری پرونده محمدرضا نوری تاکید کرده بود.

شکنجه‌های آمریکایی
آن‌طور که کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفته است، ادعاها و اتهامات وارده به محمدرضا نوری مبنا و وجاهت ندارد و در همین چارچوب و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، درخواست آمریکا برای استرداد این تبعه ایرانی نیز مورد موافقت طرف عراقی قرار نگرفته است. طبق اطلاعات منتشرشده، درحال‌حاضر محمدرضا نوری در یک شرایط بسیار نامساعد و تحت بدترین شکنجه‌ها ازجمله غرق مصنوعی، اتصال برق ولتاژ بالا، سلول انفرادی کوچک‌تر از یک متر، تهاجم سگ، آویزان کردن از سقف به مدت سه شبانه‌روز و ضربه با ابزارآلات آهنی مواجه است و آسیب شدید به بینایی و شنوایی او وارد شده است. همچنین این تبعه جانباز ایرانی با شکستگی دنده‌ها، آسیب به ریه و مفاصل مواجه است. آنچه مسلم است آن است که محمدرضا نوری در راه مبارزه با گروهک تروریستی و آمریکا ساخته‌ داعش به مقم جانبازی نائل شده است و اکنون آمریکایی‌ها به‌عنوان پیمانکاران اصلی احیای داعش، درصدد انتقام‌گیری از رزمندگان مدافع حرم هستند؛ دستگیری غیرقانونی محمدرضا نوری را باید در این سناریو تحلیل و بررسی کرد.