۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

برج گنبدکاووس ( برج گنبد قابوس) از جمله سازه‌های معماری ایران است که وجهه‌ای جهانی دارد و به‌عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ مهندسی بشر شناخته می‌شود.

آگاه: این اثر ارزشمند که جزو جاهای دیدنی استان گلستان به حساب می‌آید، با ۷۲متر ارتفاع لقب بلندترین برج آجری جهان را به خود اختصاص داده است. برج گنبد قابوس که به دستور قابوس بن‌وشمگیر ساخته شد، پانزدهمین اثر تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
این برج تماما از آجر ساخته شده است و با ارتفاعی چشمگیر، به‌عنوان بلندترین برج تمام آجری جهان شناخته می‌شود. معماری این سازه تاریخی به‌حدی شگفت‌انگیز است که بسیاری از معماران مشهور جهان، آن را بهترین اثر مهندسی تاریخ بشر خوانده‌اند. تاکنون هیچ‌کس نتوانسته است که به‌طور قطع کاربرد آن را بیان کند. برج گنبد قابوس در تاریخ ۱۵دی‌ماه سال ۱۳۱۰ هجری‌شمسی به شماره۸۶ در میان آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سی‌وششمین همایش یونسکو، در زمره‌ میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. گنبدکاووس تابستان‌های گرم و شرجی دارد و بهترین زمان بازدید از این برج زیبا از اوایل پاییز تا اوایل بهار است.
به‌منظور رفاه حال گردشگران، محوطه‌ اطراف بنای گنبد قابوس به‌عنوان باغ ملی (پارک قابوس) در نظر گرفته شده و عملیات زیباسازی و چمن‌کاری تپه‌ مصنوعی، درخت‌کاری و سنگ‌فرش محوطه روی آن صورت گرفته است. پس از بازدید از گنبدکاووس می‌توانید به موزه فرش گنبد سر بزنید که در نزدیکی این بنا قرار دارد.