۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱

مدیرعامل موسسه آموزش، مهارت و پرورش بنیاد علوی با بیان اینکه بر اساس ابلاغیه بنیاد مستضعفان حدود ۳۰۰منطقه در کشور به‌عنوان مناطق هدف و مناطقی با شاخص‌های محرومیت و کم‌برخوردار معرفی شده‌اند، گفت: مکلف هستیم طرح‌ها را در این مناطق به اجرا دربیاوریم، در این ۳۰۰مناطق، مناطقی هستند که از نظر شاخص‌های آموزشی شرایط نامساعدتری را دارند که در اولویت قرار می‌گیرند که چیزی حدود ۱۰۰منطقه هستند.

آگاه: سیدمحمد بطحایی، درخصوص برنامه‌های اجراشده در مناطق محروم، با بیان اینکه بنیاد علوی به‌عنوان مهم‌ترین بازوی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در چهار حیطه مسئولیت محرومیت‌زدایی را در مناطق هدف برعهده دارد، گفت: این چهار حیطه شامل حوزه بهداشت و درمان، ایجاد اشتغال بر مشاغل کوچک و منتج به شغل در مناطق محروم، ساخت‌وساز و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و آموزش‌وپرورش و مهارت‌آموزی در مناطق محروم است. وی با بیان اینکه براساس برنامه مصوب بنیاد مستضعفان که از اسفندماه ابلاغ شده، در سه حوزه به کاهش محرومیت‌زدایی در مناطق محروم پرداخته می‌شود افزود: برنامه‌های کاهش نابرابری‌های آموزشی با محوریت عدالت آموزشی از یک ماه پیش آغاز شده اما بیشترین شتاب خود را از مهرماه می‌گیرد تا برنامه‌هایی ناظر بر ارتقای سطح آموزش دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار هدف انجام شود.
مدیرعامل موسسه آموزش، مهارت و پرورش بنیاد علوی با بیان اینکه بخشی از برنامه‌ها مربوط به دانش‌آموزان مستعد است که از دسترسی به امکانات آموزشی با کیفیت برخوردار نیستند ادامه داد: بخشی نیز شامل عموم دانش‌آموزان متوسطه دوم است تا کیفیت آموزشی آنها را برای عملکرد بهتر در امتحانات نهایی ارتقا دهد. بطحایی با بیان اینکه سهم امتحانات نهایی برای ورود به مراکز آموزش عالی افزایش یافته و تا سال آینده به ۶۰درصد خواهد رسید گفت: عملکرد امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق هدف بنیاد در ورود به دانشگاه می‌تواند موثر واقع شود.
وی افزود: دانش‌آموزان مناطق محروم و هدف تحت دو دسته از مهارت‌های آموزشی قرار خواهند گرفت؛ یکی مهارت‌هایی که به ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کند (نگاه به شغل و مولفه‌های اشتغال و کارآفرینی) و دیگری مهارت‌هایی که به هر دلیلی فرصتی ایجاد می‌کند تا دانش‌آموزان در شغل پاره‌وقت به درآمد دست یابند یعنی در منطقه‌ای که زندگی می‌کنند چه مشاغلی بر اساس مهارت به‌دست‌آمده می‌تواند درآمد کسب کند. 
مدیرعامل موسسه آموزش، مهارت و پرورش بنیاد علوی با بیان اینکه در بحث الگوی سبک زندگی ایرانی اسلامی دانش‌آموزان، اولیا و معلمان مدارس مناطق محروم به مهارت‌هایی در مدیریت خانواده، بهداشت و اقتصاد خانواده، تربیت رسانه‌ای و رفتارهای فردی و اجتماعی دست می‌یابند ادامه داد: برای دانش‌آموزان متوسطه اول برنامه مهارت تفکر را داریم که چگونه با انتظام بخشیدن به نوع تفکر از عهده مسائل خود برآیند.
بطحایی با بیان اینکه رویدادها و اردوهایی نیز به صورت استانی و ملی برگزار و یا در دست اجراست گفت: بر اساس ابلاغیه بنیاد مستضعفان حدود ۳۰۰منطقه در کشور به عنوان مناطق هدف و مناطقی با شاخص‌های محرومیت و کم‌برخوردار معرفی شده‌اند.
وی با بیان اینکه مکلف هستیم طرح‌ها را در این مناطق به اجرا دربیاوریم عنوان کرد: در این ۳۰۰مناطق، مناطقی هستند که از نظر شاخص‌های آموزشی شرایط نامساعدتری دارند که در اولویت برنامه‌های آموزشی و پرورشی قرار می‌گیرند که حدود ۱۰۰منطقه را شامل می‌شود.
مدیرعامل موسسه آموزش، مهارت و پرورش بنیاد علوی با بیان اینکه بنابر شاخص‌های محرومیت و اولویت، این مناطق در ۲۷استان کشور پراکنده هستند اظهار کرد: باتوجه‌به بررسی‌ها، برای کاهش نابرابری‌های آموزشی به‌موازات کلاس‌ها و برنامه‌های عدالت آموزشی باید در حوزه اشتغال خانواده‌ها و تامین استلزامات آموزش نیز قدم برداریم تا عوامل زمینه‌ای خروج از تحصیل  کاهش یابد.