۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷

هنوز بحث ترور شهید اسماعیل هنیه در رسانه‌های داخلی و خارجی داغ است. سپاه پاسداران ۱۳مرداد اطلاعیه شماره۳ خود را منتشر و جزئیات جدید از نحوه شهادت رییس دفتر فقید حماس ارائه و اعلام کرد: با توجه به تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل‌آمده، این عملیات تروریستی با شلیک پرتابه کوتاه‌برد با سر جنگی حدود هفت کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت مهمانان صورت گرفته است.

آگاه: سپاه خون‌خواهی شهید «اسماعیل هنیه» را قطعی می‌داند و تاکید می‌کند: رژیم ماجراجو و تروریست صهیون پاسخ این جنایت را که «مجازات سخت» است در زمان، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد.
روز گذشته نیز معاون نیروی قدس سپاه پاسداران به بهارستان رفت و با حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تشریح حادثه‌ای که منجر به شهادت هنیه شد، پرداخت. آن‌طورکه ابراهیم رضایی، نماینده دشستان مطالب این جلسه را رسانه‌ای کرد، به نقل از این مقام بلندپایه در نیروی قدس گفت که رژیم صهیونیستی در این مدت به دنبال بازگشت اسرا، انهدام حماس و بازگشت نوارغزه به کرانه باختری بود که به هیچ‌یک از اهداف خود نرسید. همچنین در نتیجه طوفان‌الاقصی حداقل ۲۰۰هزار صهیونیست آواره شدند و رژیم صهیونیستی بعد از شکست در غزه به دنبال تغییر صحنه است، بر همین اساس به ترور روی آورده است.
پس از شهادت هنیه، موضوع نفوذ ازسوی برخی از شخصیت‌های رسانه‌ای و سیاسی مطرح شد؛ نیروهای نفوذی عامل به شهادت رساندن فرمانده خط مقاومت شدند. محسن میردامادی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم و عضو حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در توئیتی به این مطلب اشاره کرد و نوشت: «ترور بهت‌آور اسماعیل هنیه دردناک بود و پاسخ می‌طلبد. موثرترین پاسخ کوبنده به اسراییل، شناسایی و قطع ‌ید عوامل نفوذی است که تا مغز استخوان نظام نفوذ کرده‌اند. سراغ منتقدان و معترضان نروید؛ نفوذی‌ها از کسانی هستند که فریاد مرگ بر اسراییل آن‌ها تا تل‌آویو می‌رسد.»
اما معاون نیروی قدس، دخالت نفوذی‌ها در به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» در تهران را رد کرد و گفت: ترور شهید هنیه حاصل نفوذ نبوده و در این حادثه موضوع نفوذ مطرح نیست، اما اقدامات لازم در خصوص ترور و تکمیل اطلاعات آن در حال انجام است که به بررسی دقیق و زمان نیاز دارد.
به هرحال، ایران (خواهان) خون‌خواهی میهمان خود است. دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. دشمن در خاک کشورمان، میهمان عزیزمان را شهید کرد، قطعا ایران پاسخ مناسبی به عملیات تروریستی صهیونیست‌ها خواهد داد. این پاسخ باید چگونه و در چه سطحی باشد؟ فعالان سیاسی به این پرسش ما پاسخ می‌دهند. حجت‌الاسلام مهدی طائب در همایش بسیج اساتید در مشهد تصریح کرد: انتقام از اسرائیل طراحی شده است، غافلگیرانه خواهد بود و در چارچوب سناریوهای پیش‌بینی‌شده توسط اسرائیل نخواهد بود. او به این نکته هم اشاره کرد که نتانیاهو و مخالفانش هر دو به این باور رسیده‌اند که اسرائیل در آستانه فروپاشی است و اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، دولت یهودی ممکن است تا سال۲۰۲۸ از بین برود. نتانیاهو و جریان‌های تندرو و محافظه‌کار همگی بر این عقیده‌اند که اسرائیل تا ۸۰سالگی‌اش دوام نخواهد آورد و باید به‌دنبال راه‌حل‌های جدیدی برای مقابله با چالش‌های پیش‌رو باشد.

با صبر و بردباری درس بزرگی به رژیم صهیونیستی می‌دهیم
محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به پیام رهبر انقلاب مبنی بر اینکه خون‌خواهی از فرمانده جبهه مقاومت را وظیفه خود می‌دانیم، گفت: نخست اینکه شهید هنیه یک فرد ایرانی نبود و ثانیا در این قضیه به حریم یک کشور تجاوز شده است.
وی افزود: امنیت چه برای شهروندان ما و چه برای افرادی که از میهمان کشورمان می‌شوند ضروری است. اکنون این حریم شکسته شده، بنابراین حق قانونی و مسلم ماست که مسئولان کشور در قالب شورای عالی امنیت ملی آنگونه که به صلاح و مصلحت می‌دانند و تشخیص می‌دهند در این زمینه اقدام کنند.
نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله هرچه زودتر شَری که غربی‌ها به‌ویژه انگلیس‌ها و بعد هم آمریکایی‌ها در بخشی از غرب آسیا بنا نهاده‌اند و خون عده‌ای مسلمان مظلوم را در شیشه کرده‌اند از میان برداشته شود.
کوهکن درباره پاسخ ایران به ترور رییس دفتر سیاسی حماس، گفت: ممکن است افرادی انتظار داشته باشند که ما خیلی سریع، فوری و باعجله پاسخ اقدام رژیم صهیونیستی را بدهیم. پاسخ ما به جنایاتی که رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی و همچنین حمله‌ای که به کنسولگری ایران در سوریه انجام داد و منجر به شهادت سردار محمدرضا زاهدی، از فرماندهان نیروی قدس و چند نفر از فرماندهان ارشد ما شد هم مدتی طول کشید، اما همه دنیا قبول کردند که انتقام سختی بود. وی تصریح کرد: امیدواریم نظام جمهوری اسلامی با صبر و حوصله و بردباری انقلابی، درس بزرگی به این رژیم اشغالگر و کودکش بدهد، زیرا به هیچ عنوان قابل قبول نیست که رژیم صهیونیستی دست به چنین جنایتی بزند و میهمان کشور ما را که برای حضور در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری به تهران سفر کرده به شهادت برساند.

از انصارالله یمن تا سوریه و لبنان پاسخ اسرائیل را می‌دهند
حسین کنعانی‌مقدم، دبیر سیاسی جبهه ایستادگی و کارشناس مسائل منطقه گفت: مقام معظم رهبری در گذشته بارها اشاره کرده‌اند که دوران «بزن و دررو تمام شده و اگر یکی بزنید ۱۰ تا می‌خورید.» ما در عملیات وعده صادق هم متناسب با اقدامی که رژیم صهیونیستی انجام داده بود و با حفظ اینکه نمی‌خواستیم جنگ در منطقه گسترش پیدا کند، پاسخ دادیم.
وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در پیام بسیار خوبی که دادند و از مردم فلسطین و خانواده این شهید و مردم جبهه مقاومت و امت واحده اسلامی دلجویی کردند، عملا اعلام کردند که جبهه مقاومت یعنی از انصارالله گرفته تا حشدالشعبی، حزب‌الله، کرانه باختری، غزه، سوریه و لبنان و همچنین مناطق مختلفی که ما اکنون شاهد درگیری آنها با رژیم صهیونیستی هستیم به خون‌خواهی این شهید برخواهند خاست. کارشناس مسائل منطقه گفت: درس عبرتی به دشمن خواهیم داد تا دیگر چنین اقدامی را در خاک ما انجام ندهد.

 در دو سطح می‌توانیم پاسخ اسرائیل را بدهیم
احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان اینکه رژیم صهیونیستی کار اشتباهی انجام داد و باید جمهوری اسلامی به اندازه کفایت قدرت بازدارندگی خود را نشان دهد، گفت:
 آمریکایی‌ها به‌خوبی و به‌طور کامل از جزئیات این عملیات آگاه بودند، چون اسرائیل بلافاصله در چند نقطه دست به چند عملیات تروریستی در لبنان و عراق زده بود. از سوی دیگر، باید توجه داشته باشیم که رژیم صهیونیستی در ایران عوامل جاسوسی و تروریستی مستقر دارد و لازم است مراقب این عوامل بود. وی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی گمان می‌کرد با ترور شهید هنیه، مقاومت مردم غزه را متوقف می‌کند. «زهی خیال باطل» قطعا مقاومت قوی‌تر از قبل به مسیر خود ادامه می‌دهد. عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز سپاه و جمهوری اسلامی ایران مانع سلطه‌گری رژیم صهیونیستی بر کل منطقه شده‌اند، تاکید کرد: غم بزرگ ما این است که برخی کشورهای عربی بیشترین همکاری را با رژیم صهیونیستی دارند و به همین دلیل اگر ایران به این اقدام تروریستی اسرائیل واکنش نشان دهد، کشورهای عربی از آمریکا و غرب هم بیشتر عکس‌العمل خواهند داشت و این باعث ناراحتی ماست.
بخشایش تاکید کرد: با وجود اینکه آمریکا تلاش می‌کند کشورهای عربی را همراه رژیم صهیونیستی نگه دارد، آنها نباید با رژیم صهیونیستی همکاری داشته باشند و شایسته است که به هویت اصیل خود بازگردند و پایگاه نظامی در اختیار رژیم اسرائیل نگذارند ولی متاسفانه چنین اقدامی انجام نپذیرفته و حتی برخی رهبران عربی علاقه دارند سران جبهه مقاومت هرچه سریع‌تر از بین بروند. وی به تبیین نحوه پاسخ ایران به ترور «اسماعیل مقاومت» پرداخت و با بیان این مطلب که ترور یک اقدام بزدلانه محسوب می‌شود و ما هم در دو سطح می‌توانیم پاسخ صهیونیست‌ها را بدهیم، گفت: نخست آنکه برخی شخصیت‌های رژیم صهیونیستی را ترور کنیم و ثانیا همانند عملیات وعده صادق عمل شود.