۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۴

سید مجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم و عضو کمیسیون فرهنگی بوده است. او معتقد است کسی که عضو کمیسیون فرهنگی می‌شود باید چشمش را بر زرق و برق‌های دنیا بسته باشد.

آگاه: بالاخره بعد از گذشت دوماه از شروع به کار مجلس جدید؛ کمیسیون فرهنگی به حد نصاب رسید و تشکیل شد. چرا در چند دوره گذشته شاهد این اتفاق بودیم و تمایلی به عضویت در این کمیسیون وج ود نداشت؟
مجلس کمیسیون‌های متعددی دارد و معمولا نمایندگان بر حسب علایق، تجارب، تحصیلات و وضعیت حوزه‌های انتخابیه‌شان کمیسیون‌های خود را انتخاب می‌کنند. معمولا نمایندگان به برخی از کمیسیون‌ها علاقه بیشتری ابراز می‌کنند؛ مثل کمیسیون امنیت ملی، کمیسیون انرژی، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون صنایع و معادن و این یک دلیل است. دلیل بعدی می‌تواند این باشد که یک نماینده در حوزه انتخابیه‌اش مشکلات زیادی هست، سعی می‌کند به کمیسیون عمران برود یا شهرش یک شهر صنعتی است سعی می‌کند به کمیسیون صنایع برود و بسیاری از انتخاب‌ها به این شکل است. کمیسیون فرهنگی فقط در این دوره اینطوری نبوده و در دوره‌های قبلی هم به همین شکل بود و معمولا به حدنصاب و عدد نمی‌رسید و از هیات‌رییسه نفراتی را به‌صورت روتین وارد کمیسیون می‌کردند یا می‌توانستند نماینده‌ای را قانع کنند که وارد این کمیسیون شود و عددی می‌گرفتند. درمجموع به نظرم کسانی که به کمیسیون فرهنگی می‌روند معمولا باید چشمشان روی خیلی از زرق و برق‌های دنیا بسته باشد. 
کمیسیون فرهنگی به‌طورکلی چقدر می‌تواند در تغییرات روندهای کلان فرهنگی موثر باشد؟ 
در برخی جاها به قوانینی نیاز داریم که در حوزه فرهنگی تعریف می‌شوند و باید کمیسیون فرهنگی کار زیربنایی یعنی صفر تا صد کار را انجام بدهد و لذا خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ ضمن اینکه بر سازمان‌های اجرایی در مسائل فرهنگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و جاهای دیگر شأن نظارتی دارد؛ بنابراین قطعا کمیسیون  فرهنگی می‌تواند در مسائل فرهنگی تاثیرگذار باشد و در مشکلات فرهنگی که تا امروز درگیرش هستیم و گریبان ما را گرفته قطعا کمیسیون فرهنگی نقش دارد و در کمیسیون فرهنگی طی مجالس گذشته کم‌کاری شده که الان وضع فرهنگی‌مان به این شکل است. 
حضور تخصصی افراد در کمیسیون فرهنگی چقدر مهم است و چگونه می‌توان عضویت افراد در این کمیسیون‌ها را تسهیل کرد؟ 
در هر کاری یک پیوست فرهنگی داریم و لذا اکثر نمایندگان مجلس با هر تحصیلات و تخصصی در هر حیطه‌ای که کار کرده باشند می‌توانند عضو کمیسیون فرهنگی باشند؛ زیرا فرهنگ یک مسئله عمومی است.