۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱

محمد اسماعیل کوثری که سابقه نمایندگی مجلس در ادوار هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم را در کارنامه خود و عضویت در کمیسیون فرهنگی را هم تجربه کرده است اعتقاد دارد  باید یک فکر اساسی در رابطه با نماینده‌ها کرد و بایستی کسانی که دغدغه فرهنگی و قضایی دارند کاندیدا شوند و با تخصصی که دارند بتوانند به این کمیسیون‌ها رونق بدهند و در تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری برای موضوع فرهنگ و موضوعات قضایی اثرگذار باشند.

آگاه: چند دوره از مجلس است که مشاهده می‌کنیم کمیسیون فرهنگی به حد نصاب نمی‌رسد و معمولا با تاخیر نسبت به کمیسیون‌های دیگر تشکیل می‌شود. علت این ماجرا چیست؟ با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر مقوله فرهنگ آیا احساس خطر نمی‌کنید؟
علتش این است که کمتر به این کمیسیون‌ها تمایل نشان داده می‌شود. مجلس مصوبه‌ای گذراند و تقریبا تا حد زیادی این مسئله را حل کرده؛ اما اینکه تشکیل نشده یک بحث دیگر است ولی اینقدر که به کمیسیون انرژی، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون امنیت و کمیسیون سیاست خارجی تمایل هست، به کمیسیون فرهنگی و کمیسیون قضایی تمایل نیست که باید یک فکر اساسی در رابطه با نماینده‌ها کرد و بایستی کسانی که دغدغه فرهنگی و قضایی دارند کاندیدا شوند و با تخصصی که دارند بتوانند به این کمیسیون‌ها رونق بدهند و در تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری برای موضوع فرهنگ و موضوعات قضایی اثرگذار باشند. 

 راهکار پیشنهادی شما برای اینکه دوباره چنین اتفاقی رخ ندهد چیست؟
این روال همیشه بوده و این دو کمیسیون همیشه دغدغه داشتند و امیدواریم با مصوبه جدیدی که هست فعلا تا حدی بتواند حل شود تا بشود برای دوره‌های بعد فکر اساسی کرد. 

کمیسیون فرهنگی به‌طورکلی چقدر می‌تواند در تغییرات روندهای کلان فرهنگی موثر باشد؟ 
هر موضوعی نیازمند قانون است و حتی قانون بد بهتر از نبود قانون است و اگر قانون نباشد هر کسی با نیت خودش عمل می‌کند؛ در صورتی‌که اگر این موضوع قانون شود، همه در چارچوب حرکت می‌کنند و هر کسی که تخلف کند جلویش گرفته می‌شود و اگر جایی ایرادی داشت باید آن قانون اصلاح شود تا بهتر بتوان از آن بهره‌برداری کرد. کمیسیون فرهنگی در واقع ایجادکننده‌ آن قانون است.
  
حضور تخصصی افراد در کمیسیون فرهنگی چقدر مهم است و چگونه می‌توان عضویت افراد در این کمیسیون‌ها را تسهیل کرد؟ 
اگر افرادی که بیشتر احساس مسئولیت می‌کنند کاندیدا شوند و مخصوصا برای کمیسیون فرهنگی یا کمیسیون قضایی نماینده شوند که به علت داشتن تخصص این افراد می‌توانند قوانین قوی‌تر و بی‌نقص‌تری تصویب کنند تا بتوانیم در جهت فرهنگ‌مان چه فرهنگ مذهبی، دینی و انقلابی  و چه فرهنگ ملی‌مان گام‌های بلندی برداریم و این می‌تواند با متخصصانی که به کمیسیون فرهنگی می‌آیند  بسیار اثرگذار باشد.