۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴

مدیرکل هواشناسی البرز گفت: درحالی‌که در بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ هیچ روزی با دمای ۴۰درجه در استان البرز ثبت نشده بود، در ۱۰سال اخیر دمای هوا در ۲۷روز به ۴۰درجه و بالاتر از آن رسیده است.

آگاه: آرش بهاروند احمدی، مدیرکل هواشناسی البرز، گفت: فقط در هفته گذشته بیشینه دمای هوا در شهرستان «اشتهارد» به ۴۵درجه سلسیوس رسید که در این شهر بی‌سابقه و پس ‌از اشتهارد بالاترین دماهای ثبت‌شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان البرز به‌ترتیب مربوط به ایستگاه نظرآباد با دمای ۴۴درجه، ایستگاه‌های کرج، مشکین‌دشت، محمدشهر و فرودگاه پیام با دمای ۴۲درجه و ایستگاه چهارباغ با دمای ۴۱درجه بوده است. مدیرکل هواشناسی البرز ادامه داد: به‌طورکلی طی سال‌های اخیر روند افزایش دمای هوا در منطقه به نحوی بوده که تعداد رخداد دمای بیشینه بالای ۴۰درجه، از چهار روز در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴، به ۲۷روز در ۱۰سال اخیر رسیده است.
بهاروند احمدی اضافه کرد: این شرایط در حالی است که بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ هیچ روزی با دمای ۴۰درجه و بالای صفر در استان البرز ثبت نشده و علاوه بر افزایش رخداد دمای حدی، میانگین دمای هوا نیز در دهه‌های اخیر در استان افزایشی بوده؛ به‌طوری‌که تعداد رخداد دمای متوسط روزانه ۳۰درجه و بالاتر، از ۴۴روز ثبت شده در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ به ۱۵۱روز در ۱۰سال اخیر رسیده است.
مدیرکل هواشناسی استان البرز گفت: براساس نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی دمای هوای استان در روزهای آینده اندکی کاهش می‌یابد.