تقابل تهران و تل‌آویو

علی مظفر ـ آگاه مسائل بین‌الملل
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷

جهان پی برده است رفتار ایران با رژیم اسرائیل در طول عمر چهل و چند ساله از انقلاب اسلامی همچون بافندگان فرشی است که با شکیبایی و گره به گره خود را برای انداختن فرشی خونینی از دار عرش آماده می‌کنند.

آگاه: کوتاه شدن دست آمریکا از منابع ایران با پایان حکومت نظام پادشاهی پهلوی و کینه دیرینه ایرانیان از پیشینه اسرائیل، با آغاز انقلاب اسلامی شدت گرفت و در این میان سیاست شکیبایی در پاسخ بجا، جهان را مترصد واکنش ایران در قبال تجاوزگری‌های تروریستی اسرائیل نسبت به دانشمندان، مستشاران و کنسولگری و نقطه پایان، ترور مهمان تحلیف کرد. نقض آشکار و متعدد قوانین بین‌المللی در هجوم خودسرانه این رژیم به لبنان، سوریه و مردم بی‌دفاع فلسطین در نوار غزه، جهان را متقاعد به واقعیت‌پذیری خوی تجاوزگرانه در خاورمیانه و نسل‌کشی در نوار غزه کرد و کشتار ۴۰هزار زن و کودک در این منطقه، جهان را برای اعتراض به خیابان‌ها کشانید و اکنون ایران با بازتعریف دلایل موجه خود می‌تواند مسجل به جهان، نظام بین‌الملل و سازمان ملل اعلام کند آماده پاسخگویی مقتدرانه به اسرائیل با منطق و پاسخ قانونی است. برخی کارشناسان مسائل سیاسی و جنگ معتقدند که ایران هرگز به مانور پرتابه‌های هوایی ۱۳ آپریل، (وعده صادق) و هجوم شگفت‌انگیز با نفوذ به عمق سرزمین اشغالی به‌عنوان حمله نگاه نکرد و فقط می‌خواست به قدرت‌های بزرگ، توانمندی گذر از سامانه دفاعی اسرائیل و نفوذ به لایه پدافند هوایی اسرائیل را متذکر شود.
اکنون تدبیر عاقلانه، مانور واقعی و نتیجه‌گیری درست ایران در دامنه نفوذ و دریافت مسیرهای آسیب‌پذیری اسرائیل، شرایط را برای اشتباهی دیگر و آغاز حمله حداکثری ایران به رژیم اسرائیل فراهم کرده است. هرچه هست؛ سایه جنگ و تقابل تهران و تل‌آویو بر سر منطقه مشهود است. برزخ زمان و نمایش قدرت تسلیحات پنهانی ایران برای پاسخ به ترور «مهمان تحلیف» اسرائیل را در سردرگمی فروبرده است و دهن‌کجی ایرانیان با پیشرفت‌های نظامی به آمریکایی‌ها و کشورهای غربی در گستره تحریم‌ها، بازارها و بورس جهان را با خطر غیرقابل‌قبولی مواجه کرده است. اعلام با بیرق سرخ و هشدار با آسیب، پایان برخورداری از آزادی عملی مستقیم پس از چند دهه تجاوز، ترور و ضربه زدن آشکار به ایران خواهد بود. اکنون اسرائیل در ائتلاف ضد ایرانی کم‌کم دوستان خاوری خود را با تردید همراهی روبه‌رو خواهد دید، هرچند که در انزوای منطقه‌ای با فرمان آمریکا هنوز به جولان تجاوزکاری مشغول خواهد بود و مطمئنا به این سطح از آگاهی رسیده که عصر جدید درگیری به دوستانش در سطح منطقه این پیام از سوی ایران مخابره شده است که ایران رهگیری مراکز موردنظر کشورهای همراه با اسرائیل در هجوم «خونخواهی مهمان» را نیز با انتقام منطقی جزو اهداف مورد تلاقی در دست اقدام دارد.
در چنین شرایطی همسایگان دارای کارنامه در همراهی اسرائیل طی مانور ۱۳آپریل متقاعد شده‌اند که از جبهه اتحاد ضدایرانی فاصله بگیرند و تلقین برد اسرائیل در برابر ایران را به‌منزله درگیری خود و خاکستر شدن در شعله منازعه دو طرف تلقی کنند. آنچه مسلم است؛ ایران تلویحا به کشورهای عربی پس از آشکار شدن اتحاد نظامی‌شان با اسرائیل و به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره پرتابه‌های ایرانی بعد از مانور ۱۳آپریل هشدارهای اکید داده است و میزبانی کشورهای عربی از پایگاه‌های آمریکا پس از واقعیت حمله حتمی ایران منجر به خنثی‌سازی پایگاه‌های آمریکا و غربی‌ها در منطقه یا وارد شدن عملی به تنش میان ایران و اسرائیل خواهد شد. پایان سخن اینکه؛ اسرائیل پاسخ همه تجاوزکاری‌هایش را در حمله حتمی ایران خواهد گرفت و آمریکا و کشورهای غربی نیز تمام تلاش خود را برای ضربه‌پذیری کمتر این رژیم به کار خواهند بست اما در این راستا؛ خاورمیانه آماده التهابی گسترده فیمابین تهران و تل‌آویو است و شیخ‌نشینان خلیج‌فارس مختار خواهند بود جانب بی‌طرفی را پیش گرفته یا اینکه همراه با اسرائیل وارد جنگی شوند که از امنیت آکواریومی خود بیرون بیفتند.