۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸

بازدید اخیر حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه از «مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی» و حضورش در دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده مدیران شرکت فولاد مبارکه سپاهان، بار دیگر این پرونده را در اذهان عمومی زنده کرد.

آگاه: در زمان طرح پرونده فولاد مبارکه سپاهان در افکار عمومی، به‌واسطه گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس، اعلام شد که در شرکت فولاد مبارکه سپاهان ۹۲هزار میلیارد تومان اختلاس و تحصیل مال نامشروع شده است؛ موضوعی که افکار عمومی را به‌شدت جریحه‌دار کرد اما حالا درنتیجه تحقیقات قضایی و کیفرخواست صادره برای ۱۰تن از مدیران شرکت مزبور، مشخص شده است که آن رقم فوق نجومی ۹۲هزار میلیارد تومانی نادرست و ناصواب بوده و رقم تخلف در فولاد مبارکه بسیار کمتر از آن رقم کذایی است و عنوان اتهامی متهمان نیز، نه اختلاس و تحصیل مال نامشروع، بلکه «عرضه محصول، خارج از شبکه توزیع» است.

قاضی‌القضات در دادگاه فولاد مبارکه
در زمان حضور محسنی اژه‌ای، رییس قوه‌قضاییه در شعبه دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده «شرکت فولاد مبارکه سپاهان»، رییس دادگاه توضیح داد که برای چند تن از مدیران شرکت مزبور به اتهام مشارکت در اخلال کلان در نظام تولیدی از طریق نقض مقررات خرید مواد اولیه، کیفرخواست صادر شده است. در این جلسه، رییس دادگاه باتوجه‌به بررسی روند تحقیقات و دادرسی دقیق پرونده گفت: رقم کنونی مطرح در این پرونده بعد از تحقیقات گسترده در دادسرا و استعلام‌های متعدد از مراجع ذی‌ربط و اعلان نظر مراجع تخصصی اقتصادی کشور با رقم اعلانی ابتدایی در رسانه‌ها تفاوت بسیار محسوسی دارد و بسیار پایین‌تر است؛ این رقم فعلی نیز مقدار تحصیل شده و سوءاستفاده نیست، بلکه تخلف و به اندازه این رقم، محصول خارج از شبکه عرضه شده که محتمل است این مقدار نیز به قیمت رقم بورسی بوده و به همین دلیل عنوان اتهامی در کیفرخواست اخلال در نظام اقتصادی است، نه عناوین دیگر که از ابتدا در رسانه‌ها مطرح شد. رییس قوه قضاییه نیز پس از استماع سخنان رییس دادگاه، سوالاتی را از متهمان پرونده فولاد مبارکه مطرح کرد و خطاب به مقامات قضایی رسیدگی‌کننده، بر اِعمال نهایت دقت در همه جوانب و زوایای پرونده مزبور تاکید کرد.

سوءاستفاده بدخواهان از ادعای اختلاس ۹۲هزار میلیاردی
در نیمه دوم مردادماه سال۱۴۰۱ بود که فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور تحت‌تاثیر انتشار گزارشی با عنوان تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه قرار گرفت. گزارش غیردقیق و غیرمستندی که مورد سوءاستفاده بدخواهان قرار گرفت و فضای نامناسبی در کشور ایجاد کرد و ادعا شد که ۹۲هزار میلیارد تومان فساد شده است!
در گزارش منتشره با عنوان تحقیق و تفحص مجلس، مطالب ناصواب و غیرصحیحی درج شده بود؛ تا جایی که رییس کمیته تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اظهار داشت: گزارش منتشرشده را تایید نمی‌کند. نهایتا روابط عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «آنچه در فضای رسانه‌ای منتشر شده نسخه‌ای از گزارش تحقیق و تفحص است که باید بعد از بررسی نهایی و اصلاح لازم به قوه قضائیه ارجاع شود و برای انتشار عمومی نبوده است. این نسخه گزارش حتی برای نمایندگان مجلس نیز بارگذاری نشده است.»
سپس «لطف‌الله سیاهکلی» نایب‌رییس کمیته تفحص از فولاد مبارکه در مصاحبه‌ای درز نسخه اولیه این گزارش را در حین کار و طی مراحل اولیه تفحص اعلام کرد.
سرانجام در روز سه‌شنبه ۲۵مرداد ۱۴۰۱ گزارش هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در مجلس قرائت شد؛ این امر درحالی بود که قبل از آن، گزارشی غیرصحیح و مغلوط در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شده بود که با عنایت به مطالب غیرصحیح منتشره، مورد سوءاستفاده بدخواهان قرار گرفت و فضای نامناسبی ایجاد کرد؛ همچنین گزارش تحقیق و تفحص قرائت‌شده در صحن مجلس، با آنچه قبل از آن منتشر شده بود، تفاوت داشت.
در همان جلسه روز ۲۵مرداد ۱۴۰۱ صحن مجلس، نمایندگان مجلس با ۱۶۸رأی موافق، ۱۳رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲آرای مأخوذه با ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضاییه موافقت کردند.

وصول گزارش تحقیق و تفحص به دستگاه قضا
نهایتا در تاریخ ۱۰مهر ۱۴۰۱، گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه سپاهان به قوه قضاییه واصل شد. محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضاییه به محض وصول این گزارش به دادستان تهران دستور داد که آن را با سرعت و دقت مورد بررسی قرار دهد و از اعضای هیات تحقیق و تفحص دعوت و مستندات و توضیحات آقایان شنیده شود و اگر لازم شد علاوه بر رسیدگی به بُعد حقوقی قضیه برای آسیب‌شناسی از دیوان محاسبات، رییس کمیسیون اصل۹۰، کمیسیون اقتصادی و سازمان بازرسی برای رسیدگی و بررسی همه‌جانبه به این گزارش دعوت به عمل آورد و تاکید شد که چنانچه هر کسی کوچک‌ترین جرمی مرتکب شده بود، هیچ‌گونه اغماضی صورت نگیرد. به هر ترتیب، پس از ارسال گزارش ۲۶۷صفحه‌ای هیات تحقیق و تفحص مجلس به قوه قضاییه، بررسی همه‌جانبه این پرونده ازسوی دستگاه قضایی آغاز شد و پرونده از مهرماه سال۱۴۰۱ در مسیر رسیدگی قضایی قرار گرفت.
بعد از دریافت گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، رییس دستگاه قضا در نشستی، خطاب به دادستان تهران تاکید کرد که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به این موضوع اختصاص دهد و همه جوانب ماجرای مذکور را با نهایت دقت، مورد بررسی قرار دهند تا به آنچه حق و انصاف است، عمل شود. با دستور رییس دستگاه قضا، در تاریخ ۳۱مرداد ۱۴۰۱، شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به این گزارش تشکیل شد و رییس کل دادگستری تهران موضوع را از طریق مجلس پیگیری کرد.
محسنی اژه‌ای در جریان نشستی در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه سپاهان گفت: پیرامون بسیاری از این گزارش‌هایی که واصل می‌شود به‌خصوص در مواردی که خود اعضای تحقیق و تفحص تصریح دارند هنوز جمع‌بندی نهایی را انجام نداده و هنوز همه دفاعیات را استماع نکرده‌اند، گاهی اخبار و مسائل خامی در سطح جامعه منتشر می‌شود که خود متولیان تحقیق و تفحص، این اخبار را قبول ندارند؛ کما اینکه در مورد اخیر مرتبط با فولاد مبارکه نیز برخی نمایندگان مجلس توضیحاتی را ارائه کردند؛ لذا ضرورت دارد گزارش تحقیق و تفحص اخیر مجلس هرچه سریع‌تر و درنهایت دقت و انصاف و رعایت ضوابط قانونی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و آن مقدار که مطابق با حق و حقیقت است به‌صورت مستدل و متقن به مردم اعلام شود و آن مقدار دیگر نیز که خلاف واقع است و ذهنیت‌هایی را ایجاد کرده، برای مردم تبیین شود.