۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸

صبح روز گذشته آمریکا و کره جنوبی رزمایش مشترک گسترده‌ای را با هدف تقویت قابلیت‌های دفاعی خود در برابر کره‌شمالی آغاز کردند. بنابر اعلام آسوشیتدپرس، این رزمایش سالانه تابستانی درحالی آغاز شد که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره همچنان در اوج قرار دارد و کره شمالی در ماه‌های گذشته سلاح‌های گوناگونی را آزمایش کرده است.

آگاه: این رزمایش مشترک که «سپر آزادی اولچی» نامگذاری شده است، ۱۱روز ادامه دارد و علاوه‌بر تمرینات جنگی شبیه‌سازی‌شده کامپیوتری بیش از ۴۰نوع تمرین میدانی را در آن اجرا می‌شود. بنابر اعلام آمریکا و کره‌جنوبی، این رزمایش با هدف افزایش آمادگی برای مقابله با تهدیدات احتمالی موشکی، حملات سایبری و اختلال در سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی توسط کره شمالی است.
از ویژگی‌های این رزمایش مشترک ۱۱روزه می‌توان به حدود ۱۹هزار پرسنل نظامی کره‌جنوبی که در این رزمایش شرکت دارند اشاره کرد. البته ارتش آمریکا شمار نیروهای مشارکت‌کننده یا نوع تجهیزات خود در این تمرینات نظامی را اعلام نکرده است. ۱۹هزار نیرو از کره جنوبی در ۴۸مانور میدانی شامل فرود آبی‌خاکی شرکت خواهند کرد. این میزان در رزمایش سال گذشته ۳۸مانور بود. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرده است که این رزمایش توان و آمادگی متحدان را به‌منظور پاسخ به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و دفاع برابر تسلیحات کشتار جمعی کره‌شمالی بیش از پیش افزایش خواهد داد.
همچنین یک مقام کره‌جنوبی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با یونهاپ گفته است که در جریان این رزمایش، برای نخستین‌بار مانوری با شبیه‌سازی سناریوی «حمله هسته‌ای کره‌شمالی» انجام خواهد شد.
یون سوک یوول (Yoon Suk Yeol) رییس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز روز گذشته و همزمان با آغاز رزمایش مشترک با آمریکا، خواستار تقویت آمادگی در برابر تحریکات «منطقه خاکستری» و جنگ‌های ترکیبی کره‌شمالی شد.
او همچنین اعلام کرد که رزمایش سپر آزادی اولچی (Ulchi Freedom Shield) امسال روی یکپارچه‌سازی قابلیت‌های متحدان و برای جلوگیری از تهدیدات نظامی درحال تغییر و تحول، جنگ روانی و حملات سایبری کره‌شمالی متمرکز خواهد بود و هشدار داد که کره‌شمالی ممکن است در نخستین مرحله از درگیری، به دنبال ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی مدنی از طریق ایجاد ناآرامی، تحریک و تبلیغات باشد.
رییس‌جمهوری کره‌جنوبی همچنین تاکید کرد که ما باید آمادگی خود را برای پاسخ به تحریکات منطقه خاکستری کره‌شمالی مانند اشاعه اطلاعات نادرست، اخبار جعلی و حملات سایبری، تقویت کنیم و فعالانه به‌دنبال روش‌هایی برای جلوگیری از ایجاد تفرقه و افزایش عزم عمومی برای مقاومت باشیم.
یون سوک یوول ابراز امیدواری کرده است که رزمایش مشترک سئول و واشنگتن بر تجمیع توانمندی‌های متحدان برای رویارویی با سناریوهای مختلف بحران، تمرکز دارد و هدف آن «ایجاد بازدارندگی برابر تهدیدهای نظامی، جنگ روانی و حملات سایبری روبه‌افزایش کره شمالی» است.

افزایش تنش در دریایی چین
آمریکا در ماه‌های اخیر استقرار بمب‌افکن‌های دوربرد، زیردریایی‌ها و ناوگروه‌های تهاجمی هواپیمابر خود را برای مشارکت در رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی و ژاپن افزایش داده که با واکنش چین و کره‌شمالی روبه‌رو بوده است و به جنگ لفظی میان مقامات کشورهای منطقه تبدیل شده و آنها یکدیگر را تهدیدی برای منطقه و جهان اعلام کرده‌اند.
پیونگ‌یانگ نیز رزمایش‌های مشترک آمریکا با متحدانش ازجمله کره‌جنوبی و ژاپن را «آماده‌سازی برای حمله به کره شمالی» توصیف کرده و نسبت‌به آن هشدار داده است. آمریکا و سئول این موضوع را رد کرده و مدعی هستند که این رزمایش‌ها «ماهیت دفاعی» دارد! در مقابل آمریکا و متحدان آن مدعی هستند که رزمایش‌های مشترک آنها اساسا دفاعی است و به همین دلیل در سال‌های اخیر تمرینات نظامی خود را برای مقابله با کره شمالی افزایش داده‌اند.

رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا
 مقدمه جنگ هسته‌ای است
وزارت خارجه کره شمالی نیز پیش از آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که این رزمایش‌های نظامی اقدامی تحریک‌آمیز برای تهاجم است. وزارت خارجه کره‌شمالی همچنین در بیانیه‌ای تاکید کرد که باتوجه‌به این رزمایش‌ها برنامه هسته‌ای کره‌شمالی رویکردی قابل‌توجیه است و «تقویت بازدارندگی امری ضروری برای حفظ توازن قدرت و جلوگیری از جنگ است.»
کره‌شمالی رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی را که از روز گذشته آغاز شده است «مقدمه یک جنگ هسته‌ای» توصیف کرد. وزارت امورخارجه کره‌شمالی در بیانیه‌ای که خبرگزاری مرکزی کره شمالی آن را منتشر کرده است، رزمایش اخیر کره‌جنوبی و آمریکا را مقدمه‌ای برای آغاز جنگ هسته‌ای دوم خواند.
در این بیانیه، متعلقات نظامی راهبردی آمریکا که از اوایل امسال در شبه‌جزیره کره مستقر شده، «سیاست رویارویی هسته‌ای علیه کره شمالی و مغایر ادعای واشنگتن و سئول مبنی بر دفاعی بودن ماهیت این رزمایش‌ها» توصیف شده است. جنگ‌افزارهایی که کره شمالی به آن اشاره کرده است، ناو هواپیمابر تئودور روزولت را نیز شامل می‌شود. این ناو هواپیمابر برای نخستین‌بار در ماه ژوئن برای شرکت در رزمایش مشترک کره جنوبی، ژاپن و آمریکا وارد بندر بوسان شد.