۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: در سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان، حدود ۰.۵ تا ۱درجه سلسیوس بیش از نرمال برآورد شده است و متوسط بارش استان نیز کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

آگاه: مازیار غلامی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: در این شرایط کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طورکلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود. مدیرکل هواشناسی استان تهران درباره وضعیت جوی استان در مردادماه گفت: تجزیه‌وتحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان مربوط به مردادماه ۱۴۰۳ بیانگر آن است که در این ماه تنها یک میلی‌متر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران باریده که نشان‌دهنده کاهش بارش ۷۸درصدی نسبت به دوره آماری بلندمدت است. او ادامه داد: متوسط بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر۱۴۰۲) تا پایان تیر ۱۴۰۳، ۲۰۷میلی‌متر بوده که نسبت به سال قبل افزایش ۲۸درصدی داشته اما نسبت به بلندمدت ۲۴ درصد کاهش یافته است. استان تهران جزو استان‌هایی در سطح کشور است که بیشترین کاهش بارش را در مقایسه با بلندمدت داشته است و در رتبه چهارم از نظر میزان کاهش بارش قرار دارد. غلامی اضافه کرد: از نظر توزیع مکانی نیز در بیشتر شهرستان‌های استان به‌جز تهران و اسلامشهر نسبت به سال قبل افزایش بارش اتفاق افتاده اما نسبت به بلندمدت در بیشتر ایستگاه‌های هواشناسی استان تهران کاهش بارش ثبت شده است البته افزایش بارش نسبت‌به سال قبل اصلا به معنی حل مسئله کم‌بارشی سال‌های اخیر نیست. او افزود: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا (شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر) در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش ۲.۷درجه سلسیوسی متوسط حداقل دما و افزایش ۲.۵درجه سلسیوسی متوسط حداکثر دما نسبت به دوره آماری بلندمدت است.
غلامی در پایان اظهار کرد: متوسط دما در مردادماه ۱۴۰۳، نسبت به دوره آماری بلندمدت افزایش ۲.۶ درجه سلسیوس داشته است و متوسط دمای هوا از ابتدای فصل تابستان نیز ۱.۷درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت بیشتر شده است. از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۲) تا پایان مرداد، متوسط دما استان ۱.۷درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت و ۰.۹درجه سلسیوس نسبت به سال قبل افزایش داشته است. از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌ها با افزایش دما روبرو بوده‌اند.